کد خبر: 7526| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۷ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۵۵:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۵۶

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مجموعه کتب ده‌گانه انقلاب اسلامی چراغ راه و هدایت کننده پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج کننده تمدن اسلامی در کل جهان است؛ کتب ده‌گانه انقلاب، به تحقق تمدن اسلامی در جهان کمک می‌کند.
 دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در آئین رونمایی از کتب ده‌گانه انقلاب اسلامی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، طی سخنانی درباره روند شکل‌گیری و‌ تکامل تمدن‌ها، اظهار کرد: یک ‌پرسش در عرصه علوم ‌انسانی و اجتماعی مطرح است و‌ آن اینکه تمدن‌ها با چه مبانی شکل می‌گیرند؟ و اینکه‌ آیا وقتی تمدن شکل گرفت در عرصه تکامل قرار می‌گیرد یا خیر؟ و نیز آیا با چرخش تمدن‌ها مواجهیم؟، اما گاهی آنقدر درگیر مسائل اجرایی روزمره هستیم که ما را از اندیشه‌ورزی درباره پاره‌ای از مسائل بنیادین دور می‌کند.
وی ادامه داد: در شرایطی که اخبار روز و‌ تحولات پرسرعت در عرصه اجتماعی اتفاق می‌افتد، زمان اندیشیدن به مباحث پایه و اساسی است. در عرصه تفکر اسلامی آنهایی که اندیشه‌ورزی را در تاریخ تفکر ‌بشری بنیان گذاشتند دو نگاه وجود دارد؛ نگاه ابن‌خلدونی که معتقد است تمدن‌ها دارای ظهور و‌ افول‌اند و مانند انسان‌ها دارای یک مسیری هستند. آنهایی که به حرکت جوهری تکامل در عرصه زیست بشر اعتقاد دارند تفکر ابن خلدونی را با تفکر اسلامی سازگار نمی‌دانند و می‌گویند بشر در چرخه ظهور و زوال تمدن‌ها نیست، بلکه بشر در عرصه تکامل تمدن‌ها قرار دارد.
سلیمی افزود: این گروه معتقدند تمدن‌های مختلف بر اساس مبانی انسان‌شناسی متعدد و نگاهشان به مسائل مختلف و نیز نگاهشان به تکامل و زیست بشری شکل می‌گیرد. لذا اعتقادی به یکسانی تمدن‌ها در گذر زمان ندارند.
وی گفت: بر این اساس انقلاب اسلامی پایه‌گذار نوع جدیدی از زیست انسان با نگاهی متفاوت به خیر و شر و ... بوده است. این رویکرد، نطفه‌ها و بذرهای شکل‌دهی به تمدن جدید را کاشته، بذری که روزبه‌روز رو به تکامل است. تلاطم‌های لحظه‌ای در عرصه‌های اجتماعی و ... در جریان تکامل تمدنی خللی ایجاد نمی‌کند. بنیاد مرصوم تمدنی زمانی ایجاد می‌شود که از فرازوفرودها سربلند بیرون بیاید. در همین جریان است که نقش دانشگاه برای فهم و طراحی مبانی اهمیت دارد.
رئیس دانشگاه علامه گفت: مجموعه کتب ده‌گانه انقلاب اسلامی چراغ راه و هدایت کننده پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج کننده تمدن اسلامی در کل جهان است؛ کتب ده‌گانه انقلاب، به تحقق تمدن اسلامی در جهان کمک می‌کند.
 

منبع: روابط عمومی دانشگاه علامه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7