کد خبر: 7505| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۶ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۵۱

دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در برنامه "نگاه یک" به سوالاتی پیرامون شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ داد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی در پاسخ به سؤالی در مورد ارزیابی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در 35 سال گذشته 2300 مصوبه و در 28 قالب تدوین کرده است.
وی افزود: برای تصویب این مصوبات بدنه‌ای در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که مشتمل بر شوراهای تخصصی و کمیسیون‌های دبیرخانه هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شوراهای تخصصی با مصوبه خود شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده‌اند و در آئین‌نامه داخلی نیز نام این شوراها تصریح شده است.
دکتر عاملی ادامه داد: این شوراها در سطح بسیار عالی تشکیل می‌شوند و شوراهای تخصصی مجوز دارند که مصوبه‌ای را در حوزه تخصصی خودشان به تصویب برسانند. 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر بخواهیم خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی را در 35 سال گذشته احصاء کنیم، خواهیم دید که بخش قابل توجهی از خدمات این شورا، خدمات تأسیسی است.
وی افزود: بسیاری از مؤسسات و نهادهای جدیدی که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و علم و فناوری ایجاد شده‌اند بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته‌اند.
اساسنامه فرهنگستان‌های کشور همگی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است
دکتر عاملی ادامه داد: به‌عنوان مثال اساسنامه فرهنگستان‌های کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که شامل چهار فرهنگستان علوم، علوم پزشکی، هنر و زبان و ادبیات فارسی هستند.
وی افزود: در این فرهنگستان‌ها دانشمندان برتر کشور به‌عنوان عضو پیوسته یا وابسته حضور دارند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ستادهایی را ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصویب کرده که این ستادها ریل‌گذاری جدیدی را در حوزه علم و فناوری ایجاد کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل ستاد فناوری نانو سبب شده تا کشورمان در این بخش، از جریان علمی کشورهای برتر و پیشرفته عقب نیفتد.
دکتر عاملی ادامه داد: امروز در تولید مقالات حوزه نانو رتبه چهارم و در تولید محصولات نانو رتبه هفتم جهان را دارا هستیم.
وی افزود: در واقع هفت کشور برتر در زمینه نانو کشورهایی هستند که استاندارد محصولات نانو را باید تائید کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز جزو این هفت کشور است.
ستاد زیست‌فناوری یک میلیارد و 300 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ستاد زیست‌فناوری یکی دیگر از ستادهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که جلسه 824 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارش این ستاد اختصاص داشت.
وی افزود: با تشکیل ستاد زیست‌فناوری یک میلیارد و 300 میلیون دلار ارزآوری برای کشور ایجاد شده است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه رتبه دوازدهم جهانی و رتبه اول در غرب آسیا را داراست.
تشکیل بنیاد ملی نخبگان ظرفیتی است که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: یکی از نهادهای مهم دیگر که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شده است "بنیاد ملی نخبگان" است و این مرکز ظرفیتی را به وجود آورده است که نخبگان ریاضی، شیمی، فیزیک و ... بتوانند در بستر این نهاد در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند.
وی افزود: مدارس سمپاد ظرفیت دیگری است که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از تحصیل فرزندان نخبه کشور در مناطق محروم ایجاد شده است.
دکتر عاملی ادامه داد: این که در المپیادهای علمی جزو 10 کشور اول جهان هستیم، حاصل همین ظرفیت ایجاد شده برای دانش‌آموزان است که به دنبال آن بیشترین مدال‌های المپیادهای علمی جهانی را کسب کرده‌اند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی ترکیبی از همه ظرفیت‌های سه قوه کشور است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هم‌اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی 44 عضو دارد که اعضای حقوقی شورا، روسای سه قوه، 6 وزیر شامل وزیر کشور، وزیر علوم،تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر آموزش‌وپرورش و نیز وزیر ورزش و جوانان عضو آن هستند.
وی افزود: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، رؤسای کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده اعضای حقوقی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند و در واقع این شورا ترکیبی از همه ظرفیت‌های سه قوه است.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: همچنین 24 عضو حقیقی متخصص در حوزه‌های مربوط به فرهنگ، علم و فناوری با حکم مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در این شورا عضویت دارند که این ترکیب فقط در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود نداشته در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور هم وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عضو هستند.
وی افزود:‌ در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور وقتی شورای بین‌المللی تشکیل می‌شود؛ وزرای امور خارجه و اطلاعات هم به این ترکیب اضافه می‌شوند.
دکتر عاملی در پاسخ به سؤالی در مورد تأکید بر فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در اردیبهشت 1358 امام خمینی «ره» دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند و این ستاد در واقع مسئولیت تحول انقلابی در دانشگاه‌ها را بر عهده گرفت.
وی افزود: این کار منجر شد که مدتی دانشگاه‌ها تعطیل شوند اما بعد از مدت کوتاهی دانشگاه‌ها مجدداً باز شدند و روند تحول در فرهنگ و علم و فناوری کشور ادامه یافت.
دکتر عاملی یادآور شد:  در آذرماه 1363 مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» که درآن دوران رئیس‌جمهور بودند، نامه‌ای را خدمت حضرت امام خمینی «ره» نوشتند مبنی بر اینکه نیازمند داریم تا ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی تبدیل شود و استقرار و پایداری بیشتری داشته باشد.
دکتر عاملی ادامه داد: در همان زمان امام خمینی «ره» ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعیین کردند که رؤسای سه قوه از همان ابتدا در آن حضور داشتند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی در مورد به‌روزرسانی شاخص‌های علم و فناوری و فرهنگ کشور گفت: انتقال از فناوری‌های مرسوم و قدیمی به سمت فناوری نوین و جدید حوزه مشاغل و رشته‌های دانشگاهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی افزود: کلمه "جدید" که در مورد این فناوری‌ها به کار می‌رود حاکی از انتقال از صنعت فیزیکی به صنعت رقومی یا دیجیتال است که معنایش تحول در فناوری‌های جدید براساس الگوریتم‌ها است.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: الگوریتم‌ها در واقع فرآیند را تسهیل می‌کنند و از همین رو این عصر پیش رو با عنوان عصر الگوریتم‌ها لقب گرفته است.
وی افزود: با ظهور فناوری‌های نو مشاغل زیادی دچار میرایی می‌شوند و صنعت چهار که همان صنعت فیزیکال سایبرنتیک است به وجود آمد.
50 درصد مشاغل دچار میرایی خواهند شد
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد:‌ این موضوع فقط مربوط به مشاغل نیست بلکه میرایی رشته‌های دانشگاهی را نیز موجب می‌شود و امروز در اروپا صحبت از این است که بیش از 50 درصد مشاغل از بین خواهند رفت.
سند نقشه جامع علمی کشور نیاز به روز رسانی دارد
وی افزود: بر این مبنا اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید به روز رسانی شود و به عنوان مثال سند نقشه جامع علمی کشور که با یک چشم انداز 20 ساله تدوین شده و انتهای آن سال 1404 است، در زمان تدوین توجه جدی به موضوع فناوری‌های هوشمند نداشته و امروزه با ایجاد این فناوری باید این سند به روز رسانی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سند آمایش آموزش عالی کشور گفت: یک تفاهم نامه بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز ملی فضای مجازی در خصوص به روز رسانی رشته‌های دانشگاهی بر مبنای دو فضایی شدن جهان امضا شده است. که بر مبنای آن فیزیکی و مجازی بودن رشته‌های جدیدی که بسیاری از این رشته‌ها را در کشور نداریم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی افزود: هدف این تفاهم نامه ارائه پیشنهاد به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است تا در این سند متغیرهای راهبردی مشخص شوند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی در مورد ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی است که به لحاظ حقوقی باید پیگیری شود.
وی افزود:‌ حضرت امام خمینی «ره» در همان ابتدا و در پاسخ به سوال رئیس‌جمهور وقت می‌فرمایند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ترتیب آثار داده شود و این یعنی آنکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید همانند قانون اثر کند.
دکتر عاملی ادامه داد:‌ مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» هم فرموده اند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است.
مصوباتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود پیدا کند و بعد از آن مجلس شورای اسلامی قانونی مغایر آن تصویب کند توسط شورای نگهبان خلاف قانون اساسی تشخیص داده شده است
وی افزود: در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب مصوبه‌ای ورود پیدا کرده و بعد از آن مجلس شورای اسلامی قانونی مغایر مصوبه شورا را تصویب کرده است، شورای نگهبان این موارد را خلاف قانون اساسی و اصل 57 آن دانسته است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد:‌ نکته دیگر این موضوع است که  مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» حضور رؤسای سه قوه و اشخاص حقوقی را ضمانت اجرای مصوبات شورا دانسته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی 76 درصد آن اجرایی شده است که البته بخشی از این مصوبات در مورد افراد است و به عنوان مثال همه رؤسای دانشگاه‌های کشور باید به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ در بخش مربوط به حوزه علم و فناوری حدود 9/78 درصد مصوبات اجرایی شده است که 66 درصد آن متعلق به حوزه علم و فن‌آوری بوده و 27درصد مربوط به حوزه فرهنگ و 8 درصد به حوزه‌های مشترک تعلق داشته است.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: تا کنون 124 جلسه در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برگزار شده است و برای اجرای این نقشه عزم جدی وجود داشته دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه دائماً گزارش‌گیری کرده نهادهای مربوطه مستمراً پایش می‌شوند.
وی افزود: در مورد حوزه فرهنگ مصوبات کمتری نسبت به حوزه علم و فناوری وجود دارد اما این مصوبات از کیفیت خوبی برخوردار هستند و البته که نیازمند تمرکز بیشتری در حوزه فرهنگ هستیم. 
تا به امروز 824 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است
دکتر عاملی ادامه داد: تا امروز 824 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است که اگر این عدد را بر 35سال تقسیم کنیم نشان می‌دهد به طور میانگین در هر سال 22 جلسه برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد:‌ البته تعداد جلسات در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است؛ مثلاً در دوره ریاست جمهوری مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) چند سال متوالی تعداد جلسات بیش از 35 جلسه در سال بوده است. 
اکثر جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رؤسای سه قوه برگزار شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سئوال که آیا رؤسای سه قوه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت می‌کنند، گفت: در 11 ماهی که بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت دارم خوشبختانه اکثر جلسات با حضور رؤسای سه قوه برگزار شده است.
وی افزود: البته رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» بر برگزاری منظم جلسات همه شوراهای عالی تأکید دارند و این تحولی که امروز می‌خواهیم در کشور ایجاد شود لزوم برگزاری جلسات اینچنینی را بیش از پیش نشان می‌دهد.
مسئولیت اجرایی اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده قوای سه‌گانه است
دکتر عاملی در پاسخ به سؤالی در مورد تغییر رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید ادامه داد: مسئولیت اجرایی اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده قوای سه‌گانه است و شاید بتوان گفت 95 درصد این مصوبات متوجه قوه مجریه است.
وی افزود: مثلاً در نقشه جامع علمی کشور، 13 برنامه کلان ملی ترسیم شده و ذیل این 13 برنامه 224 برنامه اقدام تعریف شده است و یا در سند نقشه مهندسی فرهنگی 13 راهبرد کلان ملی و ۳۰۰ برنامه اقدام داریم.
دکتر عاملی گفت: برنامه‌های اقدام شاخص‌پذیر است و تا زمانی که برنامه‌های ما شاخص پذیر نباشد نمی‌توانیم توفیق لازم را در زمینه اجرای اسناد داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت آمایش آموزش عالی کشور اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث آمایش رشته‌ها را انجام داده و سیاست‌های کلان برنامه آمایش آموزش را مصوب و به وزارت علوم و وزارت بهداشت ابلاغ کرده است که وزارت بهداشت بر مبنای آن برنامه آمایش توفیقات زیادی را کسب کرده است.
در برخی رشته‌های علوم پزشکی تا نود درصد تناسب شغل و رشته داریم
وی تصریح کرد: عدم تناسب شغل و رشته را در رشته‌های علوم پزشکی در مقایسه با سایر رشته‌های حوزه آموزش عالی خیلی کمتر داریم و در برخی رشته‌های علوم پزشکی تا نود درصد تناسب را داریم ولی در حوزه آموزش عالی وضعیت بعضی از رشته ها واقعاً نگران کننده است.
دکتر عاملی با بیان اینکه آمایش آموزش عالی در دستور کار شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است که رئیس آن نیز وزیر علوم است، گفت: این گله را از وزارت علوم داریم که برنامه آمایش آموزش عالی را نهایی نکرده است و به تصویب شورای تخصصی مربوطه نرسانده است. 
وی در ادامه افزود: لیستی از رشته‌هایی را داریم که اصلاً بازار به آنها نیاز ندارد و یا تعداد دانشجویی که در آن رشته‌ها می گیریم تناسبی با بازار کار ندارد و این در حالی است که هم اکنون به جمعیت دانشجویی چهار میلیونی رسیده‌ایم. 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کشور روسیه با ۱۴۰ میلیون جمعیت تنها ۴ میلیون دانشجو دارد و جمهوری اسلامی ایران هم با ۸۵ میلیون جمعیت ۴ میلیون دانشجو دارد، خاطرنشان کرد: تعداد دانشجوی ما در برخی رشته‌ها بسیار زیاد است و داشتن تعداد دانشجوی زیاد لزوماً شاخص پیشرفتگی نیست چرا که دانشجو وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود باید متناسب با رشته خود شغل متناسبی داشته باشد.
وی تصریح کرد: آمایش فقط در رشته‌های تحصیلی نیست بلکه برای مراکز آموزش عالی نیز باید آمایش صورت بگیرد.
دکتر عاملی ادامه داد:‌ نزدیک به 2500 واحد آموزشی در کشور داشتیم و خوشبختانه تعداد آنها هم‌اکنون به زیر ۲۰۰۰ واحد آموزشی رسیده است و درخواست ما از آموزش عالی کشور این است که تعداد واحدهای آموزش عالی کشور را کم کند تا به نقطه بهینه‌ای برسیم.
وی افزود: کشورهای مختلف هم این تجربه را دارند که واحدهای ضعیف را در واحدهای قوی ادغام می‌کنند تا بتوانند یک برآیند ملی موفق در این حوزه داشته باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان کرد: یکی از کارهایی که در به‌روزرسانی اسناد باید انجام شود برش‌های زمان‌بندی است.
وی افزود:‌ بسیاری از اهدافی که قبلاً طراحی می‌کردیم هدفی آرمانی بوده است و لذا هم‌اکنون وقتی به آن سندها نگاه می‌کنیم که قرار است در ۱۴۰۴ اجرایی شوند، به این نتیجه می رسیم که این اهداف قابل دسترسی طراحی نشده است.
دکتر عاملی تأکید کرد: مسیر جدیدی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود آمده این است که گزارش-های اجرای مصوبات را به صحن می بریم و اعضای شورا در معرض اتفاقات صورت گرفته در کشور قرار می-گیرند.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به سمت ساختار حقوقی برود چرا که در ساختار حقوقی دستورات در قالب طرح و لایحه طراحی می‌شوند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: لوایح توسط ذی‌نفعان که بطور عمده وزرا و رؤسای سازمان‌ها هستند، تدوین و پیشنهاد می‌شود و به دنبال آن کمسیون‌ها و شوراهای تخصصی دبیرخانه نیز ورود کارشناسی پیدا خواهند کرد. 
باید به سمت اجتماعی شدن اسناد حرکت کنیم
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه باید به سمت اجتماعی شدن اسناد حرکت کنیم گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر به سمت لایحه حرکت کنیم از جنبه تشریفاتی دور می‌شویم و اگر در صحن شورا و شوراهای تخصصی دستگاه اجرایی بتواند نظرش را اعلام کند تا موافق و مخالف در آن جلسه صحبت کنند، مصوبه‌ای که از آن جلسه بیرون بیاید، فرایند منطقی و حقوقی درباره آن صورت گرفته است.
وی افزود: در فضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی تعارفی وجود ندارد و بافت اعضای حقوقی و حقیقی جبران کننده تعارفات بوده اعضای حقیقی آتش به اختیار هستند و حرفشان را در جلسات می‌زنند و چون زیر نظر هیچ یک از سران سه قوه نیستند نظر تخصصی خود را می‌گویند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون موضوع گزارش دانشگاه استنفورد گفت: تهیه این گزارش در دانشگاه استنفورد با حمایت مالی سلطنت‌طلبان صورت گرفته است و آنها پانصد هزار مقاله‌ای که از ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸ توسط ایرانیان در مجلات معتبر علمی جهان به چاپ رسیده بود را بررسی کرده طی آن گزارشی را ارائه کردند که جنبه‌هایی از این گزارش رشد و توانایی علم و فناوری کشور را به نمایش گذاشته است.
وی افزود: به‌عنوان مثال براساس این گزارش تعداد مقالات منتشر شده در ۱۹۹۸ در پایگاه‌های علمی ISI و اسکوپوس(Scopus) هزار مقاله بوده است و در سال 2018 این هزار مقاله به ۵۰ هزار مقاله رسیده است که معنای آن 50 برابر شدن تعداد مقالات علمی ایرانیان در ۲۰ سال گذشته است.
دکتر عاملی تصریح کرد: گزارش دانشگاه استنفورد تأیید کننده توانایی علمی ایرانیان است و در آن مقالات دانشمندان ایرانی خارج از کشور نیز جزو مقالات ایران تلقی شده که سهم تولید علم ایران را ۲.۶۷ محاسبه کرده است، در صورتی که بر مبنای مقالات منتشر شده دانشگاه‌های کشور این سهم ۱.۹۸  برآورد شده بود.
وی افزود: سهم جمعیتی ایران در جهان یک درصد است و سهم انتشار علمی ما در جهان ۱.۹۸ درصد است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: اما شیطنت گزارش استنفورد این است که در این گزارش بیان شده چطور یک کشور می‌تواند این مقدار تولید علم و رشد علمی داشته باشد، در حالی که بودجه‌های تحقیق و توسعه ایران اندک است.
وی افزود: بودجه تحقیق و توسعه کشور در حدود نیم الی یک درصد است که رقم اندکی است و در گزارش استنفورد اعلام شده که تولید مقاله علمی به هر حال آزمایشگاه و تجهیزات می‌خواهد و هزینه‌بر است و از این رو بر کیفیت مقالات علمی ایرانیان تشکیک وارد کرده‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ مطالعات ما نشان می‌دهد در فصلنامه‌هایی که جزو مجلات یک درصدی برتر جهان هستند میزان ارجاع به این مقالات بسیار بالا است و گزارش‌هایی را در دانشگاه تهران و شریف تهیه کرده‌ایم که به صورت مستدل کیفیت مقالات علمی ایرانیان را اثبات کرده است.
وی افزود: در واقع تهیه گنندگان گزارش استنفورد به دنبال هدفی برای تخریب جریان علمی ایران بودند که به دست خودشان به نوعی توانایی علمی ایران را مجدداً تأیید کرده‌اند.
دکتر عاملی در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرامون سند 2030 گفت: واقعاً سند 2030 در آموزش‌وپرورش ما حضور ندارد و اجرایی نمی‌شود.
وی افزود:‌ هم وزیر قبلی و هم وزیر جدید ساز و کار اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است را فراهم کرده‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اجرائی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گفت: کارگروه‌های تخصصی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل شده است و این سند در حدود ۲۰ درصد به سمت اجرایی شدن حرکت کرده است.
وی افزود:‌ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۲۳ هدف تدوین شده و راهکارهای متعددی در این سند تدوین شده است که نیازمند برنامه اقدام است و خود آموزش‌وپرورش باید آن را تهیه کند.
شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی دوباره احیا خواهد شد
دکتر عاملی گفت: شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی یکی از شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مدتی تعطیل شده بود و بنا شده است که این شورا دوباره احیا شود و اجرایی شدن سند تحول آموزش‌وپرورش را پایش کند.
وی در ادامه درباره انتقادات به الزام چاپ مقاله در فصلنامه‌های ISI برای ارتقای اعضای هیئت علمی تصریح کرد: اگر در سطح بین‌المللی وارد رقابت علمی نشویم رشد نمی‌کنیم و ایران به عنوان کشوری علمی در جهان شناخته نمی‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: متأسفانه توسط آمریکا و کشورهای اروپایی ایران هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه هراسی در سطح جهانی شکل گرفته است و تصویر غلطی از ایران به وجود آمده است، اما وقتی اساتید ایرانی در حوزه‌های بین‌المللی در قالب چاپ مقالات و شرکت در کنفرانس‌های علمی بین‌المللی مشارکت می‌کنند، موجب تحسین می‌شوند. 
بازنگری آئین‌نامه ارتقاء اساتید دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت
وی در ادامه با تأکید بر اینکه در ممیزی و ارتقای اعضاء هیئت علمی نباید نقش وتویی برای مقالات ISI ایجاد کرد، گفت: جنبه وتویی دادن به مقالات آی اس آی(ISI) و توجه نکردن به مشارکت‌های کاربردی برای پیشرفت ایران خسارت بزرگی است که در حال بازنگری آن هستیم و آیین نامه ارتقاء دانشگاه‌ها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بازنگری آن‌هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت.
دکتر عاملی تأکید کرد: بعضی از دانشگاه ها خارج از این قاعده برای خود قاعده‌هایی می‌سازند که خارج از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و وزیر محترم علوم باید به آنها تذکر دهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درباره کنکور و اصلاح نظام آن گفت: نظام سنجش و ارزیابی ما یک نظام قابل اعتماد است و سؤالات با دقت بالایی تدوین شده و قرنطینه می‌شود.
وی افزود: واقعیت این است که روش مذکور روش کم نمونه‌ای در جهان است که خوب هم نیست و نظام‌های ارزیابی دیگری هم وجود دارند که می‌توان به آن توجه داشت.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه افزود: برای کنکور یک برنامه ۶ ماهه تدوین کردیم که در آن واحدهایی که در کنکور تأثیرگذار هستند، مورد توجه قرار گرفته‌اند و گزارش‌های کارشناسی به مرحله نهایی رسیده است. 
دکتر عاملی در پاسخ به سوال دیگری درباره سند دانشگاه اسلامی گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها اهمیت دارد، چون مرجع همه تحولات اجتماعی دانشگاه است و ما به دانشگاه به‌عنوان یک منبع اصلی فرهنگی شدن جامعه نگاه می‌کنیم.
وی افزود: سند دانشگاه اسلامی با این رویکرد تدوین شده بود که بتواند در محیط دانشگاه فضای سالمی را برای استاد، دانشجو و نهادهای داخل دانشگاه فراهم کند. 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این محیط سالم دارای شاخص‌های متفاوتی است مثلاً کدهای اخلاقی و حرفه‌ای را برای رابطه بین استاد با دانشجو، دانشجو با استاد و دانشجو با دانشجو فراهم می‌کند که اگر استاد و دانشجو به این کدها توجه نکنند باید پاسخگو باشند و این یک هنجار جهانی است. 
وی افزود: اخلاق حرفه‌ای از پزشکی شروع شد و به مهندسی سرایت پیدا کرد و بعد به حوزه رسانه رفته در حوزه دانشگاه اهمیت پیدا کرد کهکدهای مسئولیت اجتماعی نیز در این راستا بسیار مهم است. 
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7