کد خبر: 21239| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۸ مهر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۹:۲:۰ | تعداد بازدید: ۶۲۲

جلسه فوق العاده شورای معین با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از روسای دانشگاه‌های تهران و مدیران این وزارتخانه، روز شنبه مورخ 16 مهرماه 1401 در محل وزارت علوم تشکیل شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: صنعت رسانه‌ای دشمن در حوادث اخیر، بزرگنمایی رقم زد که برای بیان مسأله برخی افراد و مسئولین را هم تحت تأثیر قرار داد. مثلا در مدارس سمپاد کمتر از انگشتان دست، مسائل گذرا اتفاق افتاده است؛ در میان 114 هزار مدرسه کشور نیز حدود 2 صدم درصد مدارس دچار اتفاقاتی بوده‌اند، ولی صنعت رسانه‌ای دشمن آن را به تمام نظام تعلیم و تربیت کشور تعمیم می‌دهد. در دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های کشور برخی مسایل بوده است، لکن تعمیم مسئله یک دانشگاه به سایر دانشگاه‌های کشور و نظام آموزش عالی کشور قطعا نادرست و غیرواقعی است.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به دو مفهوم «بازنمایی» و «نمایندگی» در صنعت رسانه‌ای گفت: بازنمایی، روایت واقعیت با تکنیک‌های رسانه‌ای است، که گاهی بازنمایی‌ها بقدری قدرتمند هستند که نمایندگی ایجاد می‌شود و گزاره یکی مساوی همه شکل می‌گیرد.‌‌ این دانشگاه مساوی با سایر دانشگاه‌ها و این گونه اعتراضات مساوی با همه اعتراضات کشور است. این هنر رسانه‌ای است و زیرساخت‌های فراوان رسانه‌ای دشمن از تلویزیون‌های ماهواره‌ای تا شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی که در خدمت آشوبگران هستند مسایل را اینگونه القا می‌کنند.
 بازنمایی، روایت واقعیت با تکنیک‌های رسانه‌ای است، که گاهی بازنمایی‌ها بقدری قدرتمند هستند که نمایندگی ایجاد می‌شود و گزاره یکی مساوی همه شکل می‌گیرد.‌‌ این دانشگاه مساوی با سایر دانشگاه‌ها و این گونه اعتراضات مساوی با همه اعتراضات کشور است. این هنر رسانه‌ای است و زیرساخت‌های فراوان رسانه‌ای دشمن از تلویزیون‌های ماهواره‌ای تا شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی که در خدمت آشوبگران هستند مسایل را اینگونه القا می‌کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: قطعا مسایل اخیر، مسایل مهمی است؛ لکن باید آنها را درست و دقیق تحلیل و بررسی کرد و اسیر نگاه رسانه‌ای دشمن نشد. ما حتما از رنجیدن بعضی از دانشجویان و اساتید محترم ناراحتیم و شکوفائی و آسایش جامعه علمی خواسته همیشگی ماست.
دکتر عاملی اظهار داشت: در مدیریت این مسایل، مساله‌ها مورد به مورد باید بررسی شود. فضای دانشگاه‌های مختلف با هم متفاوت است. شورای عالی انقلاب فرهنگی همیشه حمایت از ساحت علم و دانش، اساتید محترم، دانشجویان عزیز و دانشگاه‌های فاخر کشور را سرلوحه خود قرار داده و این موضوعات را با جدیت دنبال می‌کند. جامعه علمی کشور همواره افتخار‌آفرین بوده و همه پیشرفت‌های مهم کشور برخواسته از دانشگاه و جامعه علمی است.



دکتر محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: بنده به عنوان وزیر علوم نهایت تقدیر و تشکر را از روسای دانشگاه‌ها در مدیریت حوادث اخیر را دارم. این شرایط را در سال 88 خودم در دانشگاه تجربه کرده‌ام و می‌دانم سختی‌های کار چیست. نکاتی هم در این جلسه مطرح شد برای کمک به دانشگاه‌ها است. البته تفاوت‌هایی در دانشگاه‌ها وجود دارد که سبک و سیاق مدیریت دانشگاه‌ها را نیز تغییر می‌دهد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در ضمن رعایت قوانین باید حرف دانشجویان شنیده شود گفت: در حادثه دانشگاه شریف شخصا به دانشگاه رفتم و صحبت‌های دانشجویان را شنیدم، برخی با احساسات پاک و برخی با هیجان نکات خود را بیان کردند؛ لازم است مدیران دانشگاه و اساتید محترم نسبت به همدلی و گفتگو با دانشجویان اهتمام بیشتری داشته باشند و مسایل و نکات ایشان را بشنوند و راهنمایی لازم را داشته باشند. دانشجویان کشور، فرزندان ما هستند و همه ما نسبت به آنها مسئولیت داریم و باید حداکثر کمک را داشته باشیم.
در این جلسه رؤسای دانشگاه‌های تهران به ارائه گزارشی از وضعیت برگزاری کلاس‌های درس، فضای عمومی دانشگاه، رفاهیات و برخی مشکلات دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها پرداختند و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نکات و نظرات خود را مطرح کردند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7