به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی
دکتر عاملی در ابتدای این جلسه با تبیین 4 خصوصیت برای خطه آذربایجان که آن را متمایز کرده و به عنوان یک سرزمین پُر از افتخارات بزرگ مطرح کرده است، گفت: نکته اول دینداری مردم این استان است که تاریخ گواه آن بوده و مردم آذربایجان همیشه معتقد به اندیشه اسلامی بودهاند و پیش از اسلام نیز این خطه همواره دیندار بوده است.
وی اضافه کرد: خصیصه دوم آذربایجان تمدنی بودن آن است و اگر به ابعاد مادی و معنوی تمدن توجه کنیم؛ میراث زیادی در آن وجود دارد و مواردی مانند ربع رشیدی، رصدخانه مراغه و بازار سرپوشیده تبریز و مهم تر از همه انسان هایی که در این خطه بوده و آذربایجان را به سرزمین مردان بزرگ و دارای تمدن تبدیل کرده است، تمایز تمدنی برجسته ای را برای این استان فراهم کرده است.
وی در ادامه با تبیین مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هدف اصلی آن یعنی دستیابی به تمدن نوین اسلامی را مورد تأکید قرار داد و به تبیین مفهوم نوین در این عنوان پرداخت و گفت: وقتی از نوین صحبت میشود مفاهیم متعددی از آن به کار برده میشود و مارگارت مید تمدنشناس آمریکایی با نادیده گرفتن پیشینه تمدنی قاره آمریکا میگوید "تمدن آمریکا متعلق به کسانی است که می خواهند در امروز و آینده زندگی کنند"، در حالی که ریشههای تمدن در گذشته است ولی نوعی نوین بودن بعنوان تعلق به امروز را برجسته کرده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: منظور مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» از تمدن نوین اسلامی زمان ظهور حضرت مهدی (عج) است، زمانی که حضرت مهدی (عج) ظهور میکنند اسلامی را که عرضه می کنند برای همه جدید است، دلیل آن عرضه حقیقت اسلام و اسلام پیامبر است که در مسیر تاریخی دچار ابهام و انحراف شده است.
دکتر عاملی در خصوص سومین خصیصه آذربایجان اظهار کرد: سرزمین آذربایجان، سرزمین نوآوریها بوده و مردم این خطه روحیه تجدد گرایانه دارند و بسیاری از اولینها در کشور از طریق آذربایجان انجام شده است. آغاز کار با صنعت چاپ، ورود اولین سینما و سینما گراف به آذربایجان، تاسیس اولین کارخانه های ریسندگی و بسیار از نمونه های دیگر، نو گرایی این سرزمین را مورد تاکید قرار می دهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انقلابی بودن را ویژگی مهم چهارم آذربایجان برشمرد و گفت: آذربایجان همانطور که در پیروزی انقلاب پیشتاز بود و در جنگ تحمیلی، عاشورائی در صحنه حضور داشت، در حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی پیشگام خواهد بود و این مفهوم نیاز به توجه بیشتری دارد.
وی افزود: چه پیش از انقلاب و چه بعد از پیروزی انقلاب، نقطه اتکاء ایران آذربایجان بوده و خواهد بود و باید پاسداشت این میراث عظیم را داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، تدوین سند برش نقشه جامع علمی استان آذربایجان شرقی را از اهداف جلسه ذکر کرد و گفت: سند نقشه جامع علمی با 224 برنامه اقدام تعریف شد و 80 درصد آن محقق شده است، در این سند برشهای استانی مورد توجه بوده که در گام اول سند استانی بوشهر در حوزه علم و فناوری به تصویب رسیده که مبنای تحولات علم و فناوری استان بوشهر این سند است.
وی افزود: 10 استان به صورت پایلوت در اولویتهای استانی انتخاب شدهاند که وزارت علوم به همراه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور این اولویتها را طراحی کردهاند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ضمن برشمردن مزایای سیاستگذاری از ناحیه ذینفعان اظهار داشت: به طور حتم برنامهریزیهای از بالا به پایین بی نتیجه خواهد بود و برنامهریزی از طرف ذی نفعان منجر به پیشرفت خواهد شد چرا که ساماندهی و تقسیم کار ملی در حوزههای مختلف متناسب با سرمایههای انسانی و منابع هر استان تأثیرگذار در اولویتهای هر استان است.
رئیس ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در خصوص اهمیت سند نقشه جامع علمی کشور گفت: سند نقشه جامع علمی کشور مطالبه مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» بوده که در مناسبتهای مختلف مورد تأکید معظم له بوده است. بطور حتم حکیم انقلاب مهمترین پشتیبان جریان علمی کشور تاکنون بودهاند و فرمودهاند که بنده در دفاع از نخبگان و جامعه علمی کشور تا نفس دارم کوتاه نخواهم آمد.
وی با اشاره به جایگاه بالای علم در اندیشه مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» گفت: علم اگر قدرتمند باشد همه عناصر اجتماعی قدرتمند میشوند و مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» با همین نگاه رکن اول بیانیه گام دوم را علم و پژوهش قرار دادهاند و نیازمند هستیم که در برنامهریزیهای کشور برای علم و فناوری اهتمام بیشتری داشته باشیم.
دکتر عاملی تأکید کرد: واقعیت این است که تا زمانیکه به استقرار تمدنی متکی به علم و پیشرفت نرسیم نمیتوانیم وارد عرصه عمل شویم. البته همت و توان جامعه علمی کشور موجب پیشرفت علم و دانش در ایران شده است ولی نقش اسناد بالادستی نیز بسیار مهم و اثر گذار بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه باید حل مسئله کند و مشکلات کشور را حل کند، گفت: حرکت هماهنگ اهمیت محوری در این زمینه دارد، آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، تشکیل ستادهای علم و فناوری مثل ستاد نانو، ستاد زیست فناوری، ستاد علوم شناختی، بنیاد ملی نخبگان و ده ها مورد دیگر که همه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، نقش تعیین کننده ای در پیشرفت کشور داشته اند.
وی افزود: برش نقشه جامع علمی استان آذربایجان شرقی با همکاری وزارت علوم تدوین شده است که پس از طرح و کسب نظر از اعضای جلسه و صاحب نظران استان نهایی خواهد شد.
دکتر عاملی با بیان اینکه در این برش استانی باید توجه به فناوریهای نو و تاثیرات آن در جامعه وجود داشته باشد گفت: فناوری های نو؛ فناوری هایی هستند که مبتنی بر ظرفیت دیجیتال هستند و دیجیتال شدن پدیده ها تغییرات اجتماعی را رقم زده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران به تبیین مفهوم دیجیتیال و رقومی شدن پدیده ها پرداخت و گفت: مفهوم رقومی به معنای ظرفیتی مبتنی بر الگوریتم های ریاضی است که بسیاری از پدیده ها مهم و اثر گذر محصول این ظرفیت است که منطق تولید در منطق دیجیتال؛ یک تولید به مثابه متمایل به بینهایت تولید است.
وی با اشاره به شکل گیری خدمات مبتنی بر ظرفیت دیجیتیال در مدل های حکمرانی نو گفت: پیش بینی ها بر این است دولت در آینده معنای امروزی خود را از دست خواهد داد و دولت جدیدی به وجود خواهد آمد که مفهوم پایتخت را از بین خواهد برد. لذا لازم است ما در برنامه های 5 ساله به پیشران های جدید علم و فناوری توجه کنیم.
دکتر عاملی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش اختیارات دانشگاه پرداخت و گفت: هیئت امنایی شدن دانشگاهها در راستای افزایش اختیارات دانشگاهها بوده و مناسب است دانشگاهها راهکارهای لازم برای رفع موانع را پیشنهاد دهند و آمادگی وجود دارد که رؤسای دانشگاهها با حضور در جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ایدههای خود را مطرح کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در سیاستهای سنجش و پذیرش دانشجو نیز اخیتار پذیرش دانشجو به دانشگاه ها تفویض شده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این نشست
دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز اظهار داشت: گستره دانش در این دیار به بلندای تاریخ است و رصدخانه مراغه با تجهیزات بالا در زمان خود یک سازمان دانشگاهی بود و به کارگیری دانشمندان و اهالی علم در آن فارغ از نژاد و مذهب بود.
وی در ادامه سخنان خود، ربع رشیدی را مورد توجه قرار داد و گفت: این مرکز 700 سال پیش احداث شد یک شهر بزرگ علمی با 4 دانشکده بوده که در آن علم با عمل همراه بود و در کنار آن امور خیریه از مسیر وقف تأمین میشد و 6هزار نفر دانشجو در زمینههای مختلف از کشورهای مختلف در آن تدریس میکردند.
رئیس دانشگاه تبریز افزود: دانشگاه تبریز در ادامه ربع رشیدی است و اگر ربع رشیدی در اثر جنگها تخریب نمی شد امروز تبریز دارای دانشگاه 700 ساله بود.
وی تصریح کرد: دانشگاه تبریز منشأ خدمات گسترده در علم و فناوری کشور بوده و در تحولات اجتماعی و فرهنگی نیز نقش موثر داشته و حرکتهای ضد استبدادی نیز از این دانشگاه شروع شد.
دکتر مجیدی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اساسی در تحولات پیش از انقلاب به طور خاص 29 بهمن دانشجویان انقلابی دانشگاه تبریز بودند و پس از انقلاب نیز همان دانشجویان انقلابی مانند شهید باکری به سازندگی و جهاد پرداختند.
وی افزود: استان آذربایجان شرقی بیش از 130 هزار دانشجو و 4500 عضو هیئت علمی دارد، همچنین دانشگاه تبریز با 17 دانشکده و 774 نفر عضو هیئت علمی که 62 درصد آن استاد و دانشیار هستند، 23هزار دانشجو دارد که 40 درصد آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.
رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه این دانشگاه دارای رتبه هفتم کشوری و دومین دانشگاه جامع کشوری است، اظهار کرد: دانشگاه تبریز با 200 دانشگاه بینالمللی تفاهمنامه مشترک دارد که با برخی از آنها دانشجویان مشترک نیز دارد و با ترکیه نیز سال گذشته 22 طرح مشترک را در دست اجرا دارد.
وی افزود: در سال گذشته 1600 برنامه در حوزه فرهنگی اجرایی شد و طرح های متعددی نیز با مشارکت خیرین در حال اجراست، همچنین ارتباط خوبی با مراکز صنعتی و خصوصی وجود دارد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی
دکتر ابراهیم سوزنچی کاشانی معاون خط و مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی با روسای دانشگاهها و مدیران صنایع آذربایجان شرقی به تشریح سند توسعه علم و فناوری استان پرداخت وگفت:این سند تنها یک مطالعه اولیه در این حوزه و با استناد بر آمارها تا سال 96 بوده که در صورت همکاری مسئولان استانی، میتوان آن را به یک سند توسعه استانی تبدیل کرد.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام گرفته، در ارزیابی وضعیت دانشجویان استان میتوان گفت که اغلب دانشجویان در رشتههای فنی مهندسی و علوم انسانی تحصیل کرده و در رتبههای بعدی نیز رشتههای علوم پایه و پزشکی، کشاورزی و هنر قرار دارند.
دکتر سوزنچی ادامه داد:طی سالهای گذشته، روند پذیرش کارشناسی ارشد فرایندی افزاینده و روند پذیرش کاردانی نیز کاهنده بوده که نشان میدهد، مهارتها در استان کاهش یافته است.
معاون خط و مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رشد مقالات علمی و پژوهشی استانی در وب آو ساینس و روند نوسانی میزان مقالات داخلی گفت:عمده مقالات استان در این سایت خارجی در حوزه پزشکی بوده و سپس بخشهای فیزیکی، فناوری، و در مراتب بعدی علوم انسانی را در برمیدارد. در مقالات فارسی زبان نیز عمده مقالات در حوزه علوم انسانی و سپس پزشکی است.
دکتر سوزنچی افزود:پرتکرارترین موضوعات مقالات استان مربوط به جغرافیای شهری، پزشکی و توسعه اقتصادی و برنامه ریزی در نشریات داخلی بوده است، در حالی که تکنولوژی مواد غذایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به میزان 473 ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر در استان، اظهار کرد: استان از نظر تعداد محققان کارگاههای دارای فعالیت تحقیق و توسعه در جایگاه خوبی قرار دارد.
دکتر سوزنچی در خاتمه افزود: این سند علمی حاصل یک نگاه بیرونی است و مسئولان استانی باید برنامه را بر اساس ظرفیتهای خود مشخص کنند و حتی برخی از عنوانهای این سند را تغییر دهند.
همچنین
دکتر محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص سند آمایش علم و فناوری، گفت: این طرح که در ابتدا به صورت سند جامع علمی کشور ترسیم شده و سپس به عنوان آمایش علمی و فناوری هر استان بررسی شده است، در راستای جهت گیریهای پژوهش و فناوری میتواند به عنوان یک معماری خوب مطرح شود.
وی با اشاره به نیاز منطقهای دانشگاهها به رشتههای مورد پذیرش در این سند، افزود: باید در خصوص رشتههای آموزشی و مقاطع تحصیلی موجود در این سند بازنگری شود، زیرا نقش دانشگاه در واقع تربیت نیروی انسانی برای کل کشور است و دانشگاههای استان دانشجویان خود را تنها برای نیاز منطقه خود تربیت نمیکنند.
وی ادامه داد: ما نباید به فکر ایجاد بیکاری ساختاری باشیم و اگر دانشگاه دانشجوی خود را پذیرش میکند، باید بر اساس نیاز کشور باشد.
دکتر پورمحمدی با بیان اینکه هر برنامهای نواقصی دارد، گفت: این نواقص را میتوان در طول زمان تکمیل کرد و فناوریها را با نیازها مطابقت داد.
وی گفت: هر یک از دانشگاههای استان با دانشگاههای معتبر دنیا در حال رقابت بوده و باید انواع مقالات را حد بین الملل و برای ISI چاپ کنند. در کنار آن هم باید به نیازهای صنعت و جامعه بپردازیم و نیروی کار مورد نیاز را برای جامعه تربیت کنیم.
وی افزود: این حرکت دو سویه ما را با مشکل رو به رو کرده و بنابراین ما در اقتصاد توام با محدودیتها زندگی میکنیم و منابع را باید به جایی هدایت کنیم که اولویت و نیاز ما است. البته اگر این محدودیتها را نداشتیم، میتوانستیم آموزش را تنها به عنوان یک تقاضای اجتماعی در جامعه مطرح کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل کمیتهای در خصوص بررسی سند علمی و فناوری استان، گفت: سند آمایش فناوری که در سند آمایش سرزمینی آورده شده را به صورت تقسیم کار در نهادهای ذی ربط پیش میبریم. در ادامه این وظایف، مسئولیت ارزیابی و بررسی سند توسعه فناوری نیز با همکاری دانشگاه تبریز پیگیری میشود.
همچنین دکتر عاملی در پایان پیشنهاد داد که کمیته ای برای تدوین و نهایی سازی برش استانی نقشه جامع علمی استان آذربایجان غربی به ریاست دکتر پورمحمدی استاندار تشکیل شود.