کد خبر: 6992| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۳ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۴۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۶۶

مدیر حوزه‌های علمیه با ذکر این مطلب که جامعه المصطفی تنها مرکز آموزشی اسلامی است که هر کدام از طلاب سنی وشیعه را بر اساس فقه خود آموزش می‌دهد
آیت‎الله علیرضا اعرافی امروز در آیین اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور که در جمکران برگزار شد، با اشاره به خدمات پر شمار انقلاب اسلامی به ساحت قرآن کریم گفت: پس از انقلاب اسلامی اقدامات گسترده‎ای در حوزه قرآن در ایران اسلامی رقم خورده است.
وی افزود: این اقدامات وسیع، از یک سو قطعا دارای برکات و آثار ماندگاری در روح و روان جامعه دارد و از یک سوی این اهتمام قرآنی پاسخی به شبهات وهابیون است؛ این شبهه آن است که وهابیون معتقد هستند شیعیان معتقد به تحریف قرآن یا عدم حجیت آن هستند و از دیگر سوی همیشه بر این نکته تاکید دارند که شیعیان هیچ توجهی به قرآن ندارند.
آیت‎الله اعرافی با ذکر این مطلب که کسانی در دنیا باور کرده‎اند که قرآن ایرانی‎ها با قرآنی که در سراسر دنیا وجود دارد تفاوت دارد، تصریح کرد: حتی در ملاقات‎های خارجی با چهره های علمی و اجرایی متوجه شده ایم که از اینکه می بینند قرآن ما با قرآن آنها متفاوت است متعجب می‎شوند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با ذکر این مطلب که این افراد برخی اوقات از اینکه وحدت بین شیعه و اهل سنت را نیز در ایران می‎بینند متعجب می شدند، عنوان کرد: مساجد و محافل اهل سنت پیش از انقلاب و پس از انقلاب قابل مقایسه نیست و محافل آنها پس از انقلاب رونق گرفت.
وی با ذکر این مطلب که جامعه المصطفی تنها مرکز آموزشی اسلامی است که پذیرای طلاب سنی وشیعه است، عنوان کرد: جالب آنکه هر کدام از آنها را بر اساس فقه خود آموزش می دهد ولی بر اساس حجم وسیع تبلیغاتی تصویرهای عجیبی از ایران ساخته شده است؛ تصویری که از ایران نشان می دهند یک ویرانه تمام عیار است ولی وقتی شهرهای ما را می بینند متعجب می شوند.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: حداقل ۱۵ شایعه بزرگ علیه ایران و انقلاب وجود دارد که وقتی خارجی ها  واقعیت ها را می بینند، کاملا متعجب می‎شوند؛ این نکته از سوی کسی گفته می‎شود که در ده‎ها کشور جهان حضور یافته و از نزدیک نگاه آنها را نسبت به ایران رصد کرده است.
وی افزود: وهابیون و تندروها در زمینه قرآنی حدود ۷ اتهام را به شیعه و ایرانیان وارد می‎کنند که با واقعیت کاملا فاصله دارد؛ البته گاهی اوقات در درون کشور به دلیل اینکه با مشکلات مواجه هستیم، امتیازات و نقاط قوت خود را نیز فراموش می کنیم و به آن توجه نمی‎کنیم.
آیت‎الله اعرافی بیان کرد: دو سال پیش در جلسه طولانی که نزدیک به ۸ ساعت طول کشید با سید حسن نصرالله داشتیم، مباحث مختلفی مطرح شد؛ ایشان بیان کرد مسایلی از عظمت شما از بیرون می بینیم که شما در درون خود آنها را نمی بینید؛ از جمله اینکه در زمان بوش که به افغانستان و عراق حمله شد و شعار« یا باما و یا علیه ما» را سر می دادند با رجوع به رسانه های عربی متوجه وحشت و تسلیم آنها شدم، ولی تنها کشوری که در این میان هیچ ترسی نداشت، ایران و رهبری ایران بود.
عضو شورای عالی حوزه گفت: در آن زمان بوش بسیار خطرناک تر از امروز بود و ایران نیز قدرت امروز را نداشت؛ ایران امروز از نظر صنایع نظامی، اول است، زیرا تمام این سرمایه روی دانش بومی استوار است؛ عربستان و ترکیه نیز ارتش های مجهزی دارند ولی تمام این صنایع وابسته به دیگران است.
وی افزود: از جمله تحولات قرآنی پس از انقلاب می‎توان به عرصه آموزش های قرآنی اشاره کرد؛ امروز در حوزه و دانشگاه، ۵۰ رشته و گرایش قرآنی داریم که این مساله در گذشته به هیچ عنوان وجود نداشت.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: این تنوع رشته ای و دامنه و عمق آن در جهان اسلام وجود ندارد؛ این دامنه رشته ای را در هیچ مرکز علمی از جمله الازهر هم مشاهده نمی کنیم؛ تفسیر، علوم قرآن و قلمروهای جدید از جمله قرآن و علوم از جمله این رشته‎ها است.
وی افزود: استشراق حرکت بزرگی است که بخش عمده آن به نقد اسلام در غرب می پردازد و دایره المعارف های وسیع و مجلات گسترده ای در دو قرن اخیر در قلمروی استشراق انجام شده است؛ یک سطح مهم آن در حوزه قرآن بوده است که در این بخش هم آثار خوبی دارند و هم نقدهای بسیاری نیز مطرح کرده اند که بخش عمده آن سطحی و بخش عمده دیگر آن ناصواب است.
آیت‎الله اعرافی با ذکر این مطلب که ده‎ها تفسیر از جمله تفاسیر جامع در این سالها در حوزه علمیه ما نوشته شده است، تصریح کرد: از جمله دوره تفسیری ۷۰ جلدی آیت الله العظمی جوادی آملی که حدود ۵۰ جلد آن نوشته شده است؛ المیزان نیز در این بستر شکل گرفت که رتبه تفسیری ما را به شدت ارتقا داد؛ دوره تفسیری آیت الله العظمی مکارم و علاوه برتفسیر های تربیتی و موضوعی گسترده ای که گنج های بسیاری در این زمینه تولید شده است.
عضو شورای عالی حوزه گفت: در حوزه علوم قرآنی نیز اقدامات وسیعی انجام شده است که از جمله آن می توان به زبان قرآن اشاره کرد که از مباحث نوین کلامی است که در دنیا نیز توجه خاصی شده است.
وی افزود: مباحث تطبیقی، مباحث تفسیری در حوزه علوم قرآنی چه در بخش کهن و چه در بخش جدید، حجم وسیعی از مطالعات را در کشور شاهد هستیم و البته حجم مجلات و نشریات بر این عمق افزوده است.
مدیر حوزه های علمیه  تصریح کرد: انجیل دارای بیش از ۱۰۰۰ ترجمه به زبان ها و گویش های جهانی است؛ مع الاسف در حوزه قرآن بسیار عقب هستیم و شاید هنوز از ۱۰۰ لهجه و زبان هم عبور نکرده باشیم؛ پس از انقلاب در زمینه ترجمه گام های خوبی برداشتیم که از ۲۰ زبان به بیش از ده ها زبان رسیدیم.۱۰۰ زبان رسیدیم.
وی افزود: در زمینه هنرهای قرآنی نیز توفیقات بسیاری داشته ایم؛ در عرصه به نظم درآوردن قرآن و تولید آثار هنری و فیلم ها و سریال های قرآنی توفیقات گسترده ای داشته ایم؛ البته در این عرصه نوقدم هستیم و باید در عرصه های بیشتری کار کرد.
آیت‎الله اعرافی بیان کرد: در زمینه مباحث تجوید و تلات و حفظ نیز صدها هزار حافظ و قاری و ... داریم و در چشم اندازی که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده است باید به ۱۰ میلیون حافظ قرآن برسیم.
مدیر حوزه های علمیه گفت: عرصه دیگری که انقلاب اسلامی در زمینه قرآنی مولد آن بوده است ایجاد صدها و هزاران مرکز و نهاد و موسسه قرآنی در سطح کشور است؛ ایران اسلامی در این عرصه ها سرآمد جهان اسلام است ولی در همه این عرصه ها از جمله هنر قرآنی و... گام های بسیاری برای رفتن داریم که باید به این قلمروها برسیم.
وی افزود: قرآن، تنها کتاب دست نخورده‎ای است که وحی الهی است و در این عرصه استدلالات قاطعی داریم که این کتاب وحیانی است و بر همه کتب آسمانی هیمه دارد؛ خداوند در دو جای عالم با همه اسما و صفات خود تجلی کرده است که یک جا در وجود پیامبر و دیگری در قرآن کریم که این امر حاصل شده است.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: با این وصف، تماس ما با قرآن کریم را می توان به سه نوع تقسیم کرد که اولین آن، تمسک سطحی است که شامل مشاهده و قرائت قرآن است؛ یکی از مجلدات فقه تربیتی به همین مجموعه یعنی ارتباطات قرآنی اشاره دارد.
وی افزود: خواندن و نگاه و حفظ و نگارش و هنری ساختن قرآن لایه اول تماس با قرآن است؛ حضور در معانی قرآن نیز لایه دوم است که از جمله آنها می توان به عرصه تفسیر اشاره کرد که دانشمندان قرآنی در این عرصه ها به رتبه های بالا رسیده اند.
آیت‎الله اعرافی بیان کرد: لایه استهدایی و استعلاجی لایه سوم است که انسان برای درمان جویی و هدایت شدن به قرآن تمسک می ورزند؛ تمام مراحلی که در دو سطح اول طی شود انسان را به یک محقق مبدل می کند ولی اصل ماجرا در لایه سوم است یعنی انسان به قرآن پناه برد تا راه یابد و دردهای خویش را درمان کند.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این نکته که وقتی ابوذر و سلمان به محضر پیامبر(ص) می رفتند با چند آیه وجود خود را تعمیق می بخشیدند، اظهارکرد: اولین شرط این تحول آن است که خود و دردهای خود را بشناسد؛ اگر درد خود را نشناسیم دوای دردهای خود را نیز نمی تواند پیدا کند.
وی در پایان با ذکر این مطلب که جامعه قرآنی باید دردهای خود را قرآن درمان کند،عنوان کرد: وقتی انسان دردهای خود را شناخت نیازمد یک شوق درونی برای عبور از سطح زندگی مادی و رسیدن به جهان‎های دیگر است؛ این مسابقات و تفسیرها و... مقدمه همین مسئله است؛ اساتید و نخبگان قرآنی باید در این سطح متعالی حاضر شوند.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7