کد خبر: 25453| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۰ تیر سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۲:۳۶:۰ | تعداد بازدید: ۵۸۴

نخستین همایش علمی زیست عفیفانه امروز با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف ترویج نگاه علمی و پژوهشی به مقوله پوشش و حجاب به عنوان یکی از مسائل روز مورد بحث در حوزه زنان و خانواده در دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.
دکتر فهمیه فرهمندپور رئیس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان در همایش زیست عفیفانه با نگاه تاریخی به تاریخچه حجاب در غرب گفت: زیست عفیفانه به این معنی است که هر فردی برای خود یک چهارچوب رفتاری و نوعی سیستم خودکنترلی قائل باشد. یک انسان سالم باید بتواند اهداف خود را به صورت هدفمند کنترل کند. این اهداف به گونه‌ای تنظیم شده است که برای او منافعی را در پی داشته باشد و مضراتی را از زندگی او دفع کند، به نوعی شبیه همان رفتار تقوامحوری که در مضامین اسلامی به آن اشاره شده است.
دکتر فرهمندپور افزود: عفاف قدرت کنترل نفس و خود کنترلی و خودمدیریتی نسبت به خواهش‌ها و نفس‌هاست و دامنه وسیعی دارد، اما در حالت عمومی مساله عفاف را بیشتر در برابر مسائل جنسیتی و جنسی به کار می‌بریم، این در صورتی است که در اصل عفاف درکلیه شئون زندگی کاربرد دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما به الگوی نظام تربیتی یکپارچه نیاز داریم. زیست عفیفانه در یک فرآیند رشد وتربیت حاصل می‌شود، برای اینکه بتوانیم زیست عفیفانه داشته باشیم باید سبک زندگی ما، اسلامی باشد و برای این باید باورها و ارزش‌های بنیادی دینی در فرد نهادینه شود و به صورت الگوهای رفتاری در تصمیمات مهم فردی و اجتماعی او انتقال یابد.

زیست عفیفانه مساله سبک زندگی است
محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: انقلاب صنعتی در نسل پنجم به دنبال ترکیب هوش انسان ‌وهوش مصنوعی به عنوان یک ابزار است. انقلاب صنعتی از ابتدا نگاهش این بود که زن را از خانه به کارخانه ومزرعه بیاورد. نمادهای انقلاب صنعتی حضور زن به عنوان کارگر است.
وی گفت: در نگاه ما زن کارگر نیست و مساله زیست عفیفانه مساله سبک زندگی است. غرب خود را با دانایی و توانایی و روزی و حیات به شکل مجازی جای خدا گذاشت. اما دنیا در سال۲۰۳۰ آماده نسل پنجم انقلاب صنعتی است که در آن ماشین همراه و ماشین ابزار با هم حضور دارند.
دکتر طهرانچی چالش علم و فناوری و چالش های بزرگ اجتماعی را ۲ چالش عمده پیش روی بشر در رسیدن به نسل پنجم انقلاب صنعتی عنوان کرد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7