کد خبر: 4779| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۹ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۳۴:۰ | تعداد بازدید: ۶۷۲۵

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه آمادگی دارد تا سند آمایش آموزشی خود را در استان همدان مبتنی بر سند راهبردی این استان تنظیم و متناسب با این سند دانشجو تربیت کند.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برنامه های سفر استانی خود ظهر امروز به استان همدان رفت و پس از حضور در جلسه با دانشجویان شرکت کننده در دوره حیات طیبه که به میزبانی واحد همدان درحال برگزاری است، با مهندس سید سعید شاهرخی استاندار همدان دیدار و گفت وگو کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی آن با مردم بودن، مؤثر در توسعه شهری و همراه بودن با مسئولان نظام است، گفت: تفاوت دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های دولتی در شبکه ای بودن آن است که این دانشگاه به صورت محلی کار می کند و می تواند در توسعه هر منطقه مؤثر باشد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه تلاش داریم رویکرد علمی دانشگاه آزاد اسلامی را از آموزش محوری به حل مسأله تبدیل کنیم، گفت: براین اساس دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با اقتصاد هر شهر سیاست های استانی خود را بازنگری می کند تا بتواند براساس آمایش سرزمینی و مزیت های هر استان نیروی انسانی کارآمد تربیت کند. به این منظور هر شهر که دارای ویژگی خاصی است به قطب یکی از صنایع و خدمات تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در سفر قبلی به استان همدان در بازدیدی که از واحد ملایر داشتم و با آگاهی از ظرفیت های این شهرستان و در حوزه تولید کشمش و صنعت مبلمان، ملایر را به عنوان قطب صنعت مبل در نظر گرفتیم و پس از آن جلسات مشترکی با حضور رئیس واحد ملایر، نماینده این شهرستان و فعالان و صنعتگران مبل برگزار و قرار شد سرای نوآوری در شهرستان ایجاد کنیم که متناسب با ظرفیت منطقه اقدام به تربیت نیروی متخصص کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد هم که در حوزه صنعت نساجی فعالیت های خوبی داشته است را برای تولید و پژوهش در حوزه پارچه های مبلی با واحد ملایر متصل کردیم که همه ابعاد مورد نیاز در صنعت مبلمان و نساجی را دیده باشیم.
دکتر طهرانچی با اشاره به موفقیت کشور ترکیه در صنعت نساجی گفت: ترکیه در حوزه نساجی 38 درصد بیشتر از ایران تولید مقاله دارد. که این موضوع نشان می دهد ارتباط نزدیکی بین دانشگاه های ترکیه و صنایع این کشور وجود دارد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز تلاش دارد با اجرای طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای (پایش) خلاء موجود میان دانشگاه و صنعت را برطرف کند و پایان نامه و مقالات دانشگاهی را به مسائل صنعت و اجتماع گره بزند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه سالانه 100 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد که می تواند پژوهش های پایان نامه ای و رساله ای آنها را در قالب طرح پایش به حل مسائل صنایع و موضوعات استان ها اختصاص دهد. که تا کنون 20 چالش ملی در طرح پایش شناسایی و 20 هزار زمینه پژوهشی احصاء شده است که دانشجویان موظف هستند از مهرماه امسال موضوعات پایان نامه خود را از بین این زمینه های پژوهشی انتخاب کنند.
وی با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: طرح تحول کشاورزی را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردیم و استان همدان هم در حوزه کشاورزی ظرفیت های بسیار خوبی همچون محصول سیر همدان، گردو تویسرکان، کشمش ملایر و ... دارد. که می توانیم تربیت کشاورز علمی و مدرن را در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان پیگیری کنیم.
دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای خوبی در همدان، ملایر، تویسرکان، اسدآباد و نهاوند دارد که می توان براساس ویژگی منطقه ای هر یک از این واحدها، سراهای نوآوری را افتتاح کنیم تا در اشتغال جوانان مؤثر باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه از کسب و کارهای مردمی حمایت می کند خطاب به استاندار همدان خاطرنشان کرد: این دانشگاه علاوه بر سراهای نوآوری آزاد مدارس عالی مهارت را برای تحول در فضای عملیاتی در دستور کار خود قرار داده است و هر جا که احساس کردیم مردم استان نیازمند مهارت آموزی در حوزه خاص هستند، دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد که مدارس عالی مهارت در آن حوزه را راه اندازی کنند.
دکتر طهرانچی با اشاره به ظرفیت های استان همدان در حوزه گیاهان دارویی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال اخذ مجوز از وزارت بهداشت است تا بتواند گیاهان دارویی را به داروی گیاهی تبدیل کند که این موضوع اکنون در حال پیگیری است و جزئیات آن در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با اشاره به سند راهبردی و عملیاتی استان زنجان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد تا سند آمایش آموزشی خود را در استان همدان مبتنی بر سند راهبردی این استان تنظیم و متناسب با این سند دانشجو تربیت کند.
مهندس سید سعید شاهرخی استاندار همدان همچنین در ادامه این جلسه گفت: از صحبت های دکتر طهرانچی می توان دریافت که همدان و ظرفیت های آن را به خوبی می شناسد. این استان ظرفیت های بکر زیادی در حوزه های کشاورزی، صنعت و معدن دارد.
وی ادامه داد: رویکرد ما در کشاورزی، اصلاح نحوه کاشت و برداشت محصول است، چرا که ما با محدودیت زمین و آب مواجه هستیم و کشاورزی به سبک قدیمی نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد. بنابراین باید با روشهای علمی کشاورزی کنیم، به همین دلیل کشت گلخانه ای و اصلاح نژاد محصولات کشاورزی را در برنامه های خود قرار داده ایم.
مهندس شاهرخی ادامه داد: استان همدان در حوزه گردشگری ظرفیت بی نظیری دارد، به طوری که بیش از 1800 اثر تاریخی مربوط به ادوار مختلف در این استان وجود دارد که بیش از هزار اثر به ثبت ملی رسیده است. همچنین در ایام نوروز نیز بیش از هزار نفر از غار علی صدر بازدید می کنند.
وی ادامه داد: استان همدان در حوزه معدن نیز یک میلیارد و 200 تن ذخایر معدنی دارد که عمدتاً خام فروشی می شود، اما این معادن ظرفیت ارزش افزوده بسیار زیادی دارد که دانشگاه می تواند در بهره وری بیشتر از این معادن کمک کند.
استاندار همدان با بیان اینکه معتقدیم در اجرای برنامه ها باید کار علمی انجام شود، گفت: براین اساس سند راهبردی و عملیاتی استان را در برش های مختلف و تا پایان برنامه ششم توسعه تدوین و مزیت ها و ظرفیت های استان را مشخص کردیم. که براساس آن خروجی های مختلفی تعیین شده است.
وی افزود: براساس این سند راهبردی باید سالانه 20 هزار شغل ایجاد کنیم که تا پایان سال 1400 برای 60 هزار نفر اشتغال ایجاد شده باشد. خوشبختانه شرایط استان همدان خوب است و ما نیاز به کار جهادی و علمی داریم و از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استقبال می کنیم.
وی در پایان گفت: با توجه به شناخت خوبی که از دانشگاه آزاد اسلامی داریم، خوشحال خواهیم شد که بتوانیم از ظرفیت های این دانشگاه در جهت توسعه استان بهره مند شویم و از تلاش برای موفقیت این دانشگاه دریغ نخواهیم کرد.
مهندس احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: برنامه ریزی ها در دانشگاه آزاد اسلامی براساس مزیت های استانی انجام می شود که طرح پایش یکی از این اقدامات است. دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه اقتصاد شهری اقدام به ایجاد معاونت فناوری و نوآوری کرده است تا بتواند بسترساز اشتغال دانش بنیان باشد.
دکتر مرتضی قائمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان هم گفت: مأموریت ما مهارت آموزی، توجه به صنایع و تعامل و همکاری با بخشهای مختلف استان است تا بتوانیم دانشجویانی تربیت کنیم تا در رفع مشکلات استانی اثرگذار باشند.
منبع: دانشگاه آزاد

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7