رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی میخواهیم دانشگاه را تحلیل کنیم، باید پارادایم حاکم بر دانشگاه و چیستی آن را نیز در کنار چگونگی دانشگاه درک کرده و مورد توجه قرار دهیم.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که به منظور سخنرانی در دومین اجلاس سراسری مسئولان کانونهای بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در سفری یک روزه به مشهد مقدس سفر کرده بود،در مراسم اختتامیه چهارمین دوره نهمین طرح معرفت رضوی که به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، حضور یافت.
دکتر طهرانچی با ابراز خرسندی از حضور در این همایش که در جوار مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) برگزار شد، گفت: درباره مشهد الرضا حسادتهایی زیادی وجود دارد و بحثهایی مطرح میشود که دلیل آن این است که ما مفاهیمی در کشور داریم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل تفکر انقلابی به وجود آمد که این مفاهیم به دنبال خلق هویت جدیدی همچون شهروندی و گردشگری است که میخواهند این دو مفهوم را جایگزین مفهوم مجاور و زائر قرار دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از نیمه دوم قرن بیستم عناوین شهروندی در غرب شکل گرفت و اخیراً هم واژه گردشگر از اهمیت زیادی برخوردار شده است، ادامه داد: سال 2015 آمریکاییها در راهپیمایی عظیم اربعین مصاحبهای از دو هزار زائر عراقی و ایرانی انجام دادند و نتیجه گرفتند که واژه زیارت ترجمه پذیر نیست و نمیتوانند زیارت را مساوی با گردشگری مذهبی قرار دهند، به همین دلیل است که در یک سال گذشته عنوان راهنمای زائر به راهنمای گردشگر تغییر یافت، چرا که عدهای میخواهند تفکر ما از ریل آنها خارج نشود، به دلیل آنکه اگر از ریل خارج نشود، آخر این تفکر آنجایی که میخواهند پیاده میشوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: جریان دانشگاه نیز یکی از جریانهایی است که نمیخواهند از ریل خارج شود، چرا که میدانند جریان علمی به اقتدار منجر خواهد شد که می تواند در مقابل حاکمیت غرب بایستد، همانطور که روسیه در سال 1957 با هستهای شدن و پس از آن با ارسال اسپوتنیک به فضا توانست در مقابل حاکمیت مطلق آمریکا بر جهان قد علم کند.
وی با اشاره به شکلگیری دانشگاه در غرب یادآور شد: حدود 300 سال است که دانشگاهها در غرب به وجود آمده که در امتداد دوره 500 ساله تمدن علمی ایران قرار دارد. در آن 500 سال اتفاقاتی افتاد که نتیجه این شد که در قرن 7 هجری، علم از سرزمین ما رفت، البته ناگفته نماند که اگر امام رضا(ع) به این سرزمین نمیآمدند، هرگز این دوره تمدن علمی شکل نمیگرفت و اگر اینگونه میشد به اعتراف تاریخ نویسان غرب، مدرنیته نیز هرگز خلق نمیشد.
دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشگاههای غرب در ادامه حوزههای علمیه، الهیات مسیحیت، آموزشهای پزشکی بر مبنای کتاب قانون ابن سینا و نهضت ترجمه به وجود آمد و دوره روشنگری و انقلاب صنعتی، دانشگاههای غرب را متحول کرد. در دوران علم دو اتفاق بزرگ در غرب رقم خورد، چرا که تا پیش از جنگ جهانی علم مسیر خود را میرفت و دانشمندان تحت سیطره دولتها نبودند، اما زمانی که انیشتین نامهای درباره انفجارهای عظیم به روزولت نوشت، یک پروژه در منهتن آمریکا آغاز شد که 70 هزار نفر زیر یک چتر کار تحقیقاتی انجام میدادند و نتیجه این تحقیقات انفجار هستهای آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آمریکا با افزایش علم توانست قدرت خود را نیز افزایش دهد، خاطرنشان کرد: قدرت علم و اقتدار آمریکا یک بار در سال 1957 با ارسال اسپوتنیک توسط اتحاد جماهیر شوروی شکسته شد و بار دیگر در خرداد 1398 شمسی، زمانی که پهپاد آمریکا با موشک بومی جمهوری اسلامی ایران ساقط شد، به چالش کشیده شد که این موضوع نشان از اقتدار جمهوری اسلامی ایران دارد و ما پس از اثبات این پهپاد شاهد تغییر ادبیات آمریکاییها هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش دانشمندان انقلابی در اقتدارآفرینی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: افرادی از جنس شهید شهریاری در توسعه برنامههای کشور شب و روز نداشتند، اما این درگیریها باعث نمیشد که شهید شهریاری از خودسازی و توجه به مباحث دینی غافل شود، به طوری که شهید شهریاری هیچگاه روضه های اباعبدالله الحسین (ع) و مراسمهای زیارت عاشورا را از دست نمیداد و اکنون اگر افتخاراتی در حوزه موشکی و هستهای حاصل شده، به دلیل تلاشهای شبانهروزی دانشمندان انقلابی و توکل و توسلهای آنها بوده است.
وی با اشاره به مقاله مجله نیچر در سال 2005 با عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» خاطرنشان کرد: مجله نیچر در مقالهای که در ماه می سال 2005 منتشر شد، آورده بود که مرجعیت علمی در حال بازسازی دوباره است، مگر اینکه با اغتشاش سیاسی یا تحریمهای اضافی مانع آن شد. جالب است که در آن دوره هنوز بحث هستهای ایران مطرح نشده بود، اما این مجله تحریم و اغتشاش را برای ایجاد مانع در مسیر بازسازی دوره تمدن علمی ایران پیشنهاد میدهد.
دکتر طهرانچی ادامه داد: در متن این مقاله نیز، این تحلیل آورده شده بود که مقام معظم رهبری از علم به عنوان محور توسعه یاد میکنند و منطق ایشان رشد درونزا در همه ابعاد علمی است و ایشان از دانشمندان خواستهاند که پیشرفت کشور را بر مبنای رشد درونزا در همه ابعاد علم رقم بزنند. این اذعان میکند که شکلگیری این جریان به دلیل آنکه مردم ایران به خوبی نسبت به تاریخ علم خود آگاه هستند، خطرناک است و اکنون کسانی در این کشور به عرصه علم آمدهاند که در جنگ علیه صدام حضور داشتند و اکنون داعیه رهبری جهان را دارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به موضوع علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در این بیانیه علم و پژوهش را به عنوان اولین رکن از هفت رکن اصلی موتور پیشران کشور می دانند، چرا که همه به این موضوع واقف هستیم که قدرت غرب از علم آمده و توجه به علم و پژوهش است که میتواند اقتدار ما را تثبیت کند.
وی ادامه داد: اکنون میتوان فهمید که چرا مقام معظم رهبری میفرمایند تحریمها علیه ایران ارتباطی با موضوع هستهای ندارد، چرا که 10 سال پیش از سال 1388 و 5 سال قبل از تحریمهای هستهای نسخه آن در یک مجله علمی پیچیده شده بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ایران به رهبری امامین انقلاب اکنون به جایی رسیده که مقام معظم رهبری با اقتدار می فرمایند که پیام ترامپ را نمی خوانند.
دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش درباره نقش و عملکرد دانشگاه در کشور، اظهار داشت: وقتی میخواهیم دانشگاه را تحلیل کنیم، باید پارادایم حاکم بر دانشگاه و چیستی آن را نیز در کنار چگونگی دانشگاه درک کرده و مورد توجه قرار دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سه مؤلفه علم، فرهنگ و اقتصاد را عامل اقتدار کشور از دیدگاه مقام معظم رهبری دانست و افزود: به همین دلیل است که این سه مؤلفه دشمن دارد و ما باید در گام دوم انقلاب اسلامی که در 40 سالگی خود به تثبیت رسیده، با روی کار آمدن جوانان با صلابت راه را ادامه دهیم و در جنگ با دشمنان که استقلال و مبانی این کشور را نشانه رفته اند، با خودسازی وارد این جهاد شویم.
دکتر طهرانچی افزود: یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی این است که برخلاف انسان که پس از 40 سالگی به تثبیت میرسد و پس از آن دوران پیری آغاز میشود، انقلاب پیر شدنی نیست و با آرمانهای خود قهر نمیکند، بلکه جوانان با انگیزه و مؤمن مسیر انقلاب را ادامه میدهند.
وی در پایان گفت: در محضر امام رضا(ع) از ایشان که سلام و کلام ما را می شنوند و پاسخ میدهند، از خداوند می خواهیم که انقلاب ما را یاری کرده و تلاش کنیم که زندگی مان را با امام رضا (ع) گره بزنیم.
منبع: روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی