کد خبر: 4869| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۵ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۳:۰ | تعداد بازدید: ۴۶۲۸

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشجویانی از سی کشور جهان در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند گفت: برای گسترش فرهنگ و آرمان‌های الهام‌بخش انقلاب اسلامی، نیازمند شبکه داخلی دانشمندان جهان اسلام هستیم.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی که عصر روز چهارشنبه 2 مردادماه برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، به بیان وضعیت پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و ابراز داشت: هم‌اکنون دانشجویانی از سی کشور جهان در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند.
وی شعب دانشگاه آزاد اسلامی را شبکه دانشگاهی شناخته‌ شده در جهان برشمرد و تاکید کرد: پس از انتصاب دکتر ولایتی، دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر جدیدی قرار گرفت و بنا دارد به عنوان بازوی دانشگاهی در جهت تحقق دانشگاه طراز انقلاب اسلامی گام بردارد.
دکتر طهرانچی در ادامه به تشریح وضعیت جهانی تبادلات علمی و دانشجویی پرداخت و خاطرنشان کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در بیانات خود تأکید دارند، حرکت علمی از عوامل اقتدار کشور به شمار می­‌آید و سلطه‌پذیری کشورها نتیجه عقب‌ماندگی علمی آنان است. بنا بر تأکیدات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)، رسالت علمی ما تنها معطوف به داخل کشور نیست و خود را موظف می‌­دانیم جهان اسلام را در همه علوم تمدن‌ساز از علوم عقلی تا طبیعی تأمین کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برخلاف غرب به دنبال انحصارطلبی علمی نیست و آماده است تجربیات علمی خود را به دیگر مراکز علمی جهان اسلام منتقل کند، اظهار داشت: جامعةالمصطفی پیشروترین مرکز علمی کشور در عرصه بین‌الملل به شمار می‌آید و ما به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) به دنبال آن هستیم از این تجربیات در مسیر پیوند این دو نهاد علمی بهره ببریم.
وی با اشاره به ابراز نگرانی غرب از تحولات ایجاد شده در جغرافیای علم به ویژه در زمینه آموزش عالی، تصریح کرد: براساس گزارش­ مراکز وابسته به غرب، جمهوری اسلامی ایران یکی از ده کشور برتر در توسعه آموزش عالی است و امروز کشور در این زمینه به توفیقات زیادی دست یافته است.
دکتر طهرانچی جابه‌جایی و مهاجرت دانشجویان را یکی از مسائل مهم در مراکز دانشگاهی جهان برشمرد و گفت: دانشگاه ­های آمریکا، انگلستان، استرالیا و... در صدر کشورهای دارای بیشترین پذیرش دانشجوی خارجی هستند و بیشترین مهاجرت دانشجو نیز از چین، هند، کره و... انجام می‌­گیرد. متأسفانه سهم پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران نسبت به مهاجرت دانشجویان به خارج، بسیار پایین است و تقریباً جمعیت دانشجوی ورودی به کشور، نصف دانشجوی خروجی است.
وی با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا با وجود جذب هفتصد هزار دانشجوی خارجی، توجه زیادی به حفظ درصد سهم خود در پذیرش دانشجویان مهاجر دارد، اظهار داشت: در اسناد راهبردی آموزش علوم عالی انگلستان، این کشور باید مقصد نخست جذب دانشجوی خارجی باشد و تأکید شده که همه سازوکارها برای جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه ­های این کشور فراهم شود و از سوی دیگر، از سرمایه‌گذاری روی افرادی که قصد مهاجرت به خارج کشور دارند، پرهیز شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش دانشجویان خارجی را یکی از ابزارهای مهم برای حفظ اقتدار کشورها برشمرد و گفت: وجود تنها 39 هزار دانشجوی خارجی نسبت به تعداد ۳‌ میلیون و ششصد هزار دانشجوی ایرانی، رقم پایینی برای دانشگاه‌­های کشور به شمار می‌آید و اصلاح این وضعیت نیازمند همکاری جدی مراکز علمی و دانشگاهی است.
وی توسعه همکاری مراکز دانشگاهی با جامعةالمصطفی را از لوازم ضروری برای دست‌یابی به مرجعیت علمی و حرکت در مسیر تمدن‌سازی دانست و خاطرنشان کرد: برای گسترش فرهنگ و آرمان‌های الهام‌بخش انقلاب اسلامی، نیازمند شبکه داخلی دانشمندان جهان اسلام هستیم که این شبکه هنوز فعال نشده است. این شبکه‌سازی بسیار مهم، بدون جذب دانشجوی غیرایرانی و تربیت نیروهای علمی و متخصص در جهان اسلام تحقق نخواهد یافت.
دکتر طهرانچی ادامه داد: باید در نظام آموزشی خود تربیت‌کننده و صاحب سبک باشیم. یکی از ایرادات مراکز علمی ما این است که نسبت به دانشجوی خارجی، صاحب سبک نیستند و علوم با معیارهای مکتب غربی انتقال می‌یابد. امروز تحت رهبری مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، تحولی عظیم در علوم پایه، پزشکی و مهندسی روی داده است. در زمینه علوم انسانی نیز در حوزه‌های علمیه کارهای خوبی آغاز شده، ولی این حرکت هنوز در دانشگاه‌­ها عمق نیافته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تأکید بر آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه همکاری با جامعةالمصطفی، اظهار داشت: امیدواریم با حضور در این جلسه و افزایش همکاری با جامعةالمصطفی، طرحی نو دراندازیم. تعداد کنونی دانشجویان خارجی در ایران کافی نیست و باید با توسعه ارتباطات مراکز دانشگاهی، در مسیر جدیدی گام برداریم.
منبع: دانشگاه آزاد

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7