کد خبر: 14585| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۵ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۲۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۲۱

مدیر حوزه های علمیه در همایش «چالش های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش»، با اشاره به روش های سلطه گری استکبار جهانی، تصریح کرد: اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ روح و تفکر افراد در هر نقطه ای از جهان را می رباید و به تاراج فرهنگ و تمدن کشورها اقدام می کند.
 آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر دوشنبه ۲۴ شهریور در همایش «چالش های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» که به صورت وئدیو کنفراس در سالن اجتماعات علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار شد، اظهار داشت: جریان اسناد بین المللی یک جریان مهم است که در سند ۲۰۳۰ مورد توجه قرار گرفت و این اسناد باید در مجامع دانشگاهی مورد توجه و نقد و بررسی قرار بگیرد.
وی افزود: کشورهای تجاوزگر در دوران رنسانس از ابزارهای مختلفی استفاده کردند و یکی از این ابزارها جنگ بود که یکصد سال در جهان شاهد آن بودیم و نمونه های آن جنگ افروزی آمریکا در نقاط مختلف جهان است. نوع دیگری از ابزار های دقیق را جنگ نرم باید گفت که در بعضی موارد گاهی پناه تدوین و اجراء می شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور در مورد اثرگذاری این اسناد در جامعه، گفت: عمق ابزار نرم آن است که اثر این نوع جنگ به مراتب بیشتر از جنگ سخت است، چرا که جنگ سخت فقط امکانات مادی را درگیر می کند، ولی اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ روح و تفکر افراد در هر نقطه ای از جهان را می رباید و به تاراج فرهنگ و تمدن کشورها اقدام می کند.
آیت الله اعرافی توضیح داد: این نوع اسناد و قوانین بین المللی که بصورت طبقه بندهای مختلف بر کشورهای جهان تحمیل و اجراء می شود، در لایه های پنهان خود دارای سلطه فکری است که روح سکولاریسم و غیر الهی را در نهادهای فرهنگی جهان نهادینه می کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ما اسناد بین المللی را به طور کلی رد نمی کنیم. سخن چیز دیگری است، چرا که در لایه های مختلف این اسناد تفکرات پنهانی غیر الهی و انسانی وجود دارد که برخلاف فطرت بشر است و در وهله اول دیدن این نوع تفکرات در لایه های پنهان از دید عموم مردم خارج است و باید دانشمندان حوزه های علوم انسانی برای افراد جامعه تحقیق و تبیین کنند که دشمن چگونه برای سلطه گری این اسناد را تدوین کرده است.
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: عمده این نوع اسناد مبتنی بر یک نگرش و رویکرد فلسفی است و این کار اندیشمندان است تا برای عموم شفاف سازی کنند تا آحاد جامعه بدانند که دشمن با چه ابزارهای نرم و پنهانی می خواهد فرهنگ و تمدن را برباید.
وی با بیان این که تفکر غیرالهی و مادی گرایانه، نگاه سکولاری و لیبرالی، سلطه جویی، انحصارطلبی، نادیده گرایی دیدگاه های دیگران و ... برخی از لایه های پنهان موجود در اسناد تعریف شده از سوی کشورهای غربی است، گفت: از اشکالات این اسناد می توان به مغایرت آن با فرهنگ دینی و ناعادلانه بودن اشاره کرد که لازم است فلسفه نهانی و لایه پنهان این اسناد به صورت موشکافانه بررسی شود.
آیت الله اعرافی، مجامع بین المللی را به دلیل تخلفات بسیار در دیدگاه های آنان و نحوه برخورد آنها با مسائل کلان کشورها قابل اعتماد ندانست و گفت: این مجامع در مقابل کشورهای غربی از جمله آمریکا که بر استقلال کشورهای مختلف می تازند و اموال و فرهنگ آنها را به تاراج می برند، منفعلانه عمل می کنند.
وی ادامه داد: ما معتقدیم بشر نیازمند اسناد کلان و جامع است، ولی این اسناد باید استوار بر یک جامعیت فکری و فلسفی باشد، به طوری که فرهنگ ملت ها را مورد هجمه قرار ندهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اسناد بالادستی ایران اسلامی که در پرتو تفکر انقلابی و مبتنی بر رویکرد عمیق انقلابی و فرهنگی تهیه و تنظیم شده است، تصریح کرد: این اسناد قابل بازخوانی است و می شود اسناد به شکل یک منظومه در آورد و آنها را تکمیل کرد.
وی با تأکید بر این که نقش نهادهایی همچون حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، دستگاه های تقنینی، اجرایی و قضائی و به ویژه دستگاه های فرهنگی در اسناد باید برجسته تر شود، بیان داشت: سه محور بازسازی، عمق بخشی و عرضه به جهانیان باید در تنظیم اسناد مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد و برش هایی از اسناد برای سطوح ملی، بین المللی و جهانی به صورت عام تنظیم و عرضه شود.
آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این سند دارای پیشینه بسیار قوی است و با تفکر جامعی نوشته شده که جا دارد هر چه سریع تر مورد بررسی جهت اجرا قرار بگیرد.
وی، «رویکرد عمیق اسلامی و وحیانی»، «رویکرد تمدنی اسلامی»، «رویکرد اجتهادی پایدار، اصیل، فعال و پویا»، «رویکرد بوم ایرانی»، «رویکرد نوین انقلابی و خلاقانه»، «رویکرد جامع و نظام مند به تربیت»، «رویکرد بین المللی اسلامی»، «رویکرد مشارکت و انسجام داخلی»، «رویکرد هم افزایی و همکاری بیرونی» و «رویکرد سبک زندگی اسلامی» را از جمله رویکردهای مهم سند تحول آموزش و پرورش عنوان کرد.
مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: مضامین مهم و کلیدواژه های سند نیز شامل عدالت، قسط، استقلال، آزادی، پیشرفت، معنویت و اخلاق، توانایی و افزایش مهارت های نسل جدید و خانواده محوری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که پیگیری و نظارت بر اجرای سند دارای مشکلاتی است و پشتیبانی علمی سند نیز با کاستی هایی مواجه بوده است، افزود: برای پیشبرد سند نیازمند تولید ادبیات، گفتمان و نظریات پیشران هستیم که حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش باید به این موضوع توجه داشته باشند.
آیت الله اعرافی، تربیت و بکارگیری نیروی انسانی سالم را از دیگر نیازهای پیشبرد سند تحول عنوان کرد و گفت: نیرویی نیاز داریم که بتواند در تراز سند حرکت کند و پیش آهنگ تحول در آموزش و پرورش باشد.
مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان اظهار کرد: برای پیشبرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همچنین نیازمند برنامه درسی مدون، متون جامع، نظام اجرایی پرورش فرهنگی، نظام مدیریتی، قوانین و مقررات، معماری و هنر و پشتیبانی از این موارد هستیم.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7