رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن ابراز امیدواری برای آنکه "نگاه تحولی به آموزشی عالی" به وزارت علوم هم سرایت کند، گفت: اینطور نیست که علوم مهندسی و تربیت مهندس در کشور کمتر از علوم انسانی نیاز به تحول داشته باشد. این در حالی است که الگوی پزشکی ما تربیت حرفهای است، نه تربیت پژوهشگر و در بخش پزشکی نیز فقط علوم پایه پزشکی است که پژوهشگر تربیت میکند.
دکتر محمدمهدی طهرانچی با بیان اینکه باید در کنار "مهندس-پژوهشگر"، "مهندس-فناور" و "مهندس- کارآفرین" هم تربیت کنیم، گفت: بایستی به سمت تربیت کارشناس ارشد حرفهای و دکترای حرفهای برویم.
وی اظهار کرد: در ایران شغلی باعنوان "هیات علمی" داریم، اما شغل پژوهشگری نداریم. این در حالی است که پسا دکترا در ایران هنوز با چالشهای جدی مواجه است و شغل پژوهشگری در ایران جا نیفتاده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از طرفی در مقطع دکتری پژوهشگر تربیت میکنیم و دکترای تخصصی حرفهای تربیت نمیکنیم. این در حالی است که الگوی پزشکی ما تربیت حرفهای است، نه تربیت پژوهشگر. در بخش پزشکی فقط علوم پایه پزشکی است که پژوهشگر تربیت میکند.
طهرانچی با اشاره به اینکه در نظام آموزش عالی نیازمند تحول هستیم، گفت: این تحولات را از طریق ایجاد شورای تحول، کمیتههای تحول و ... در دانشگاه آزاد اسلامی شروع کردیم و نتایج آنها را به وزارت علوم ارائه میکنیم. امیدواریم این نگاه تحولی در آموزش عالی، به وزارت علوم هم سرایت کند. در این حوزه رسانهها نقش مهمی در مطرح کردن مطالبه عمومی دارند.
وی یادآور شد: وقتی تنها 150 هزار نفر در کنکور ریاضی شرکت میکنند، رسانهها باید این موضوع را عارضهیابی کنند. ما در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شورای تحول علوم انسانی را داریم، اما اینطور نیست که علوم مهندسی و تربیت مهندس در کشور کمتر از علوم انسانی نیاز به تحول داشته باشد. لذا رسانههایی مثل ایسنا و آنا (خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی) که رسانههای تخصصی حوزه علم هستند، باید با جدیت به این مطالب بپردازند و مطالبه تحول برای آینده جوانان کشور داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه آیا ایجاد مقطع دکترای حرفهای، از جمله در رشته کشاورزی که از سوی دانشگاه آزاد در حال ارائه به وزارت علوم است، کمکی به حل مشکلات این رشته میکند یا خیر، خاطرنشان کرد: مقطع دکترای حرفهای فقط کلاس نیست، تغییر روش است. همانطور که دکترای حرفهای دو سال در محیط علوم پایه و بعد از آن در بیمارستان کار میکند، ما هم باید محیط و روش تربیت و پارادایم حاکم را عوض کنیم. بنابراین تعدادی باید تعدادی در مقطع دکتری پژوهشمحور بمانند و تعداد بیشتری هم به سمت دکتری حرفهای جذب شوند.
منبع:ایسنا