کد خبر: 5023| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۶ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۴:۰ | تعداد بازدید: ۵۸۵۱

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قرار است برای هر یک از استان‌ها، یک سرای نوآوری ایجاد کنیم تا این سراها بتوانند با توجه به وضعیت هر منطقه بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشند.
شانزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان صبح امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان، دکتر محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، مهندس احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مهدی باقری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، دکتر سعید آزادیان دستیار ویژه رئیس دانشگاه و سایر اعضا در واحد بندرعباس برگزار شد.
دکتر طهرانچی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد تحولی در گام دوم انقلاب به دنبال پیدا کردن جایگاه و نقش خود است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، مولود انقلاب است و 37 سال به طول انجامید تا این دانشگاه به یک شبکه اجتماعی گسترده در کشور تبدیل شده، شبکه ای که توانست در هر شهر یک پایگاه و زنجیره تعلیم و تربیت از پیش دبستانی تا دکتری تشکیل دهد.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، یک فرصت مغتنم برای کشور است، اظهار داشت: این مجموعه به صورت یکپارچه آموزش عالی را دنبال می‌کند و اکنون با نگاه به موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها بنا دارد گام دوم را با رویکرد جدید و کارآمدسازی خود در کشور تعریف کند.
دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید، اقتصاد و فرهنگ مناطق را مد نظر قرار داده است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هیأت های امنای استانی نقش مهمی در کارآمدسازی شبکه این دانشگاه دارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی خود، اقتصاد و فرهنگ مناطق را مد نظر قرار داده تا بتواند در فرهنگ و اقتصاد به صورت مؤثر عمل کند و هیأت‌های امنای استانی می ‌توانند در این نقش آفرینی به ما کمک کنند.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید در خدمت تربیت نیروی انسانی برای هر منطقه باشد، گفت: با این رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه پژوهش، آموزش و فناوری ورود و هر استان را به عنوان قطب یکی از موضوعات انتخاب کرده است. به عنوان نمونه استان هرمزگان را به عنوان قطب دریا در نظر گرفته ایم. چرا که این استان با دارابودن 1400 کیلومتر مرز دریایی در این حوزه رتبه اول را دارد.
وی تصریح کرد: تا کنون آموزش عالی ما در تولید دانش، پژوهش و فناوری در حوزه دریا کوتاهی کرده است، چرا که یکی از ضعف‌های آموزش عالی ما این است که نمی‌تواند دیسیپلین سازی کند و در رویکرد و ایجاد رشته‌ها نگاه آن به غرب است، بنابراین دانشگاه‌های ما در مناطقی که مردمان آن سده‌های طولانی از دریا ارتزاق می‌کنند، نتوانسته نقش آفرین باشد و دانش نهان و ضمنی مردم را به دانش مستند تبدیل کند. به عنوان مثال معماری بندرعباس خاص خود است، اما دانشگاه‌های ما این نوع معماری را آموزش نمی‌دهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این نکته که باید در معیشت مردم استان هرمزگان براساس دریا و دیگر اقتصادها، راه حلی طراحی کنیم، تحولی است که در حوزه رویکردی خواهیم داشت و این موضوع در بودجه امسال دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان لحاظ خواهد شد.
سراهای نوآوری با توجه به وضعیت هر منطقه، بسترساز اشتغال دانش‌بنیان هستند
دکتر طهرانچی با اشاره به راه‌اندازی بزرگترین صندوق فناوری و نوآوری کشور در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با پشتوانه این صندوق که در مرحله اول بیش از 120 میلیارد تومان سرمایه دارد، قرار است برای هر یک از استانها، یک سرای نوآوری ایجاد کنیم تا این سراها بتوانند با توجه به وضعیت هر منطقه بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشند.
وی از طراحی دوره کاردانی دامپروری شیلات در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان خبر داد و افزود: در این طرح، دانشجویان رشته دامپروری شیلات دو سال آموزش‌های تئوری در کلاسها و یک سال به صورت فیلد و کار در محیط، مهارت می‌بینند تا بتوانند در حوزه پرورش شیلات که از ظرفیت‌های این استان است، تأثیرگذار باشند و دانشگاه می تواند برای ارائه آموزش‌های به روز و کاربردی از اساتید ممتاز کشورهای موفق در حوزه شیلات نیز استفاده کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه براساس بیانات مقام معظم رهبری، اقتصاد، علم و فرهنگ سه پایه اقتدار نظام هستند، گفت: با توجه به اهمیت این سه مهم دانشگاه آزاد اسلامی توجه ویژه ای به حوزه علمی و فرهنگی دارد و تأکید دارد برون دادهای این دانشگاه در حوزه اقتصادی و اجتماعی تأثیرگذار باشد که ان‌شاءالله با حمایت نمایندگان ولی فقیه در استانها، استانداران و مسئولان شهر بتوانیم در این حوزه مؤثر و موفق باشیم.
دانشگاه آزاد اسلامی مهارت محوری، مأموریت‌گرایی و اثرگذاری فرهنگی را سرلوحه کارهای خود قرار داده است
در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: دانشگاه آزاد اسلامی که در شهرهای مختلف حضور دارد، می‌تواند به ارتقاء این عرصه ها کمک کند و جای امیدواری است که این دانشگاه مهارت محوری، مأموریت گرایی و اثرگذاری فرهنگی را سرلوحه کارهای خود قرار داده است.
وی با اشاره به گزارش دکتر طهرانچی از رویکرد جدید و برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی، اظهارداشت: گزارشی که دکتر طهرانچی از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کردند، امید ما به آینده این دانشگاه بیشتر شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در استان هرمزگان وجود دارد، گفت: خوشبختانه جمع بسیار خوبی در هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان وجود دارد و با توجه به حضور رؤسای دانشگاه‌های شاخص استان در ترکیب هیأت امنا این کار باعث می شود که از موازی کاری در برنامه ها جلوگیری و هر یک از دانشگاه ها براساس اولویت های تعریف شده در حوزه صنعت و دریا گام بردارند.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در بهره برداری هر چه بیشتر از سرمایه دریا به توسعه و عمران استان هرمزگان کمک کند، خاطرنشان کرد: اینکه نگرش مهارت محوری در سرلوحه برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است تا این دانشگاه بتواند حداکثر بهره وری را داشته باشد، نوید بخش آینده ای خوب برای دانشگاه آزاد اسلامی و استان هرمزگان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده با بیان اینکه نخبگان و دانشگاهیان در تولید علم، فرهنگ سازی و کمک به فرهنگ عمومی جامعه نقش کم نظیری دارند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی که در شهرهای مختلف حضور دارد، می‌تواند به ارتقاء این عرصه ها کمک کند و جای امیدواری است که این دانشگاه مهارت محوری، مأموریت گرایی و اثرگذاری فرهنگی را سرلوحه کارهای خود قرار داده است.
استانداری هرمزگان آمادگی دار با تعیین بودجه‌ای مشخص برای مأموریت‌های استاندر کنار دانشگاه آزاد قرار گیرد
همچنین دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب جهت گیری درست، دقیق و منطبق با نیازهای کشور دارد، گفت: این رویکرد دانشگاه جای تقدیر دارد، چرا که دانشگاه زمانی مورد علاقه و توجه مردم قرار می گیرد که با محیط پیوند داشته باشد و چالش ها و مسائل منطقه را در دستور کار علمی، پژوهشی و مستندسازی خود قرار دهد تا بتواند اشتغال، توسعه، افزایش راندمان کاری و بهره وری و تحول مستمر را به وجود آورد.
وی با بیان اینکه استان هرمزگان یکی از مهمترین استان‌های کشور است، خاطرنشان کرد: هر نعمت و ظرفیتی که در کشور وجود دارد، در استان هرمزگان نیز موجود است و این دانشگاه ظرفیت های عظیمی در حوزه اقتصاد بر پایه دریا، کشاورزی، گردشگری، صنایع کشتی سازی و آب شیرین کن ها دارد که دانشگاه آزاد اسلامی می تواند برای هر یک از این حوزه ها مأموریت تعریف کند تا مردم برای حل مسائل خود به دانشگاه مراجعه کند.
استاندار هرمزگان ادامه داد: با افزایش تولید میگو این صنعت می تواند به عنوان یکی از صنایع اصلی استان شناخته شود که برای تحقق این هدف باید به دانشگاه تکیه داشته باشیم و دانشگاه در این حوزه، تولید علم، دانش و فناوری داشته باشد.
دکتر همتی اظهار داشت: ایجاد شهرک گلخانه ای یکی از برنامه های استان هرمزگان در حوزه کشاورزی است که براساس برآوردهای اولیه، احداث این شهرک گلخانه ای می تواند 20 هزار اشتغال در استان ایجاد کند که برای این کار باید ظرفیت‌ها و اولویت‌ها را شناسایی کنیم و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در کنار ما نقش محوری داشته باشد.
وی با اشاره به برنامه های استانداری هرمزگان در حوزه گردشگری، گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده باید گردشگران استان هرمزگان را به 10 میلیون نفر درسال افزایش دهیم، چرا که این ظرفیت در استان هرمزگان وجود دارد و 6 ماه دوم سال این منطقه بهترین مقصد برای گردشگران است. خوشبختانه این استعداد در استان هرمزگان وجود دارد و برای تحقق این برنامه دانشگاه باید در کنار صنعت گردشگری استان قرار گیرد و در آموزش، تربیت نیروی انسانی و بالا بردن آگاهی گردشگران به ما کمک کند.
استاندار هرمزگان فعالیت در حوزه قطعه سازی صنایع دریایی را از دیگر ظرفیت های استان هرمزگان عنوان کرد و افزود: ظرفیت عظیمی در حوزه کشتی سازی، ساخت قایق ها و شناورهای دریایی در هرمزگان وجود دارد و می توان گفت این ظرفیت به میزان ظرفیت قطعه سازی خودرو است که می توان با کمک دانشگاه صنعت قطعه سازی صنایع دریایی را توسعه داد تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور به اشتغالزایی نیز کمک کنیم.
دکتر همتی ادامه داد: فعالیت در حوزه آب شیرین کن ها از دیگر توانمندی استان هرمزگان است که باید به سمتی برویم که این استان محور اصلی این حوزه باشد و امیدواریم با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت های دانش بنیان بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی در پایان گفت: استانداری هرمزگان هرگونه حمایتی که دانشگاه آزاد اسلامی نیاز داشته باشد را دریغ نخواهد کرد و آمادگی داریم یک بودجه مشخص برای مأموریت های تعریف شده در نظر بگیریم.
گفتنی است، تربیت نیروی متخصص در سه حوزه پرورش میگو، کشاورزی و گردشگری و جذب و انتقال فناوری در این سه حوزه، ایجاد مزارع نمونه در پرورش میگو و گلخانه، راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت و هتلداری و ایجاد خوابگاه متأهلی از جمله موضوعات مطرح شده در شانزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان بود.
همچنین پیش از آغاز جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، دکتر طهرانچی و حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان با حضور در یادمان شهدای گمنام آرمیده واحد بندرعباس با اهدای شاخه گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای دفاع مقدس ادای احترام کردند.
منبع: دانشگاه آزاد

لطفا کد زیر را وارد نمایید

برچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7