کد خبر: 5059| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۹ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۵۲:۰ | تعداد بازدید: ۶۵۳۱

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رویکرد ما در این دانشگاه همزمان با گام دوم انقلاب اسلامی، کارآمدی است و متناسب‌سازی تحصیل با اشتغال یکی از شعارهای این رویکرد است.
هفدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی، بعدازظهر امروز همزمان با سفر دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان خراسان رضوی، به میزبانی واحد مشهد برگزار شد.
دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع)، به بیان عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید و برنامه‌های این دانشگاه همزمان با گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در گام اول خود سیاست توسعه کمی را پیگیری می‌کرد و به نحو احسن توانست این سیاست را پیاده سازی کند. مقام معظم رهبری نیز در بیانیه مهم گام دوم انقلاب به میلیون‌ها تحصیلکرده دانشگاهی و دانشجویان در حال تحصیل و هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور اشاره کردند و این موفقیت‌ها را از جمله دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی دانستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار با مدال‌آوران المپیادهای علمی فرمودند که راه نخبگی یک راه بی‌انتهاست، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی ۳۸ درصد از سهم آموزش عالی کشور را به صورت یکپارچه و گسترده از مدرسه تا دکتری در خود جای داده است. بدون شک جهت‌گیری این دانشگاه می‌تواند در کشور اثرگذار باشد چرا که دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی اجتماعی با بیش از ۴۰۰ واحد در شهرهای مختلف است و اگر تأثیرگذاری‌های این دانشگاه در فرهنگ، علم، اقتصاد، فناوری و... مثبت باشد، می‌تواند امید را به جوانان برگردانند و مانع انتشار روحیه ناامیدی شود که دشمن می‌خواهد در جامعه القا کند.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه نتواند خود را اداره کند، مصداق این گفته «جامی» است که «ذات نایافته از هستی بخش / چون تواند که بود هستی‌بخش». بنابراین ما باید یک نظام پایا و پویا در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کنیم و جوانانی تربیت کنیم که بتوانیم در تأمین اشتغال و معیشت خود توانمند باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد ما در این دانشگاه همزمان با گام دوم انقلاب اسلامی، کارآمدی است، گفت: کارآمدی فراتر از موضوع کیفیت است و آنچه در این زمینه مدنظر ماست، متناسب سازی تحصیل با اشتغال است. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی باید خود را کارآمد اداره کرده، دوره‌های تحصیلی کارآمد ارائه دهد و روش کار را از کلاس‌محور به تربیت در میدان عمل تغییر دهد.
وی با بیان اینکه اقتصاد استان خراسان شمالی بر پایه کشاورزی و دامپروری است، اظهار داشت: اینکه در این استان مردم تمایلی نسبت به تحصیل جوانان خود در رشته‌های کشاورزی نشان نمی‌دهند، یک زنگ خطر است که اعلام می‌کند دانشگاه در تربیت کارشناس متبحر کشاورزی که بتواند یک مزرعه را اداره کند و راندمان در بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی را افزایش دهد، موفق نبوده و مدل‌هایی که اجرا می‌کرده، به دلیل ناکارآمدی مورد بی‌توجهی مردم قرار گرفته است. مگر می‌شود اقتصاد مردم استان کشاورزی باشد، اما از آموزش آن استقبال نکنند؟
دکتر طهرانچی ادامه داد: برای اصلاح این رویکرد، نیازمند کارآمدسازی و تغییر روش در آموزش هستیم به طوری که استاد به جای حضور تمام‌وقت در کلاس درس، در مزرعه حاضر شود و به صورت عملی به تربیت دانشجو بپردازد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دوره ای که با ایجاد رشته‌های کاذب در شهرها بخواهیم اقتصاد دانشگاه را سرپا نگه داریم، به پایان رسیده است. دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی و گام دوم خود، برای اشتغال جوانان و براساس سند آمایش هر استان رشته طراحی و اجرا خواهد کرد تا خود را با اقتصاد شهرها پیوند بزند، چرا که معتقدیم مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی امانت مردم است که این سال‌ها با پرداخت شهریه، چنین فضایی را ایجاد کرده‌اند و مسئولان دانشگاهی موظفند با حسن انجام امور، نسبت به این امانت حساس باشند.
هر استان باید برنامه یکساله مدون مطابق با سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  با اشاره به تغییر رویه در فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از تغییر رویه‌های جدی در این دانشگاه، مکلف کردن استان‌ها به داشتن برنامه مدون است. هر استان باید برنامه یکساله مدون مطابق با سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بودجه اعلام آمادگی دانشگاه برای تحقق‌بخشی و عمل کردن به برنامه‌هاست، اظهار داشت: برنامه زمانی هویت پیدا می‌کند که در بودجه نمایان باشد و در حقیقت برنامه روی دیگر بودجه است که باید در آن تحولات، تغییرات و حرکت رو به جلو دیده شود. طی یک ماه گذشته در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تقریباً روزانه ۱۵ ساعت جلسات بررسی و دفاع بودجه برگزار شد و به طور موازی نیز کارشناسان و معاونت‌های تخصصی بخش‌های مربوطه بودجه را بررسی و اصلاح می‌کردند.
دکتر طهرانچی ادامه داد: پشتوانه برنامه‌هایی که در حوزه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری قرار است در یک سال آینده در دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی شود، باید در بودجه دیده شود، چرا که بودجه پشتوانه‌سازی برای یک سال فعالیت دانشگاه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به دستور جلسات هیأت‌های امنای استانی، گفت: اولین دستور این جلسات، بررسی سند آمایش هر استان متناسب با سند تهیه شده توسط استانداری‌هاست که دانشگاه بتواند نقشه تحقیقی و آموزشی خود را متناسب با نیازهای سند آمایش هر استان طراحی کند، بنابراین استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید متناسب با این سند، اعلام کنند که به چه رشته‌هایی نیازمند هستند. با توجه به اینکه تمامی فعالیت‌های مربوط به کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری و... تا ۵ سال آینده در سند آمایش استانداری‌ها پیش‌بینی شده است، دانشگاه می‌تواند با جزئیات مشخص کند که هر استان تا ۵ سال آینده به چه رشته و مهارت‌هایی نیاز دارد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7