کد خبر: 4436| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۶۹۵۴

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: دانشگاه‌های مجری و متقاضی دوره‌های دکتری از این به بعد تنها با ارزیابی و تصمیم‌گیری هیأت‌های وزارت علوم امکان پذیرش دانشجوی دکتری را خواهند داشت.
مجتبی شریعتی‌نیاسر، در مورد آخرین وضعیت اقدام‌های وزارت علوم در خصوص ارزشیابی دوره‌های دکتری در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: این ارزشیابی به کل دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد و بر اساس این آئین نامه، هیأت‌هایی به دوره‌های دکتری دانشگاه‌های مجری به منظور ارزیابی ادامه برگزاری این مقطع، ورود می‌یابند.
وی افزود: مؤسسه‌های آموزش عالی در برگزاری این دوره جدیدتر و کم تجربه‌تر هستند در خط مقدم نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار دارند و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.
به گفته این مسئول وزارت علوم، هدف اصلی وزارت علوم از ابلاغ این آئین‌نامه، نظارت کیفی بر عملکرد و توانمندی دانشگاه‌های مجری دوره‌های دکتری است.
معاون آموزشی وزیر علوم در مورد یک ضابطه دیگر برای ارائه مجوز پذیرش دانشجو به دانشگاه‌های مجری دوره دکتری، گفت: از این به بعد هیأت‌های وزارت علوم در مورد ارائه مجوز دوره دکتری به دانشگاه‌های دارای توان و شایستگی، تصمیم‌گیری می‌کنند. در گذشته این مجوز به طور مستقیم برای دانشگاه‌ها صادر می‌شد.
آئین نامه ارزشیابی دوره‌های دکتری اسفندماه ۹۷ به تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ شد. بر اساس این آئین‌نامه، تمام درخواست‌های مورد نظر برای ایجاد دوره‌های دکتری در سال تحصیلی آینده و بعد از آن در همه زیرنظام‌ها مطابق این آییننامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دانشگاه‌ها برای رشته‌های دایر خود حداکثر یک سال فرصت دارند شرایط موضوع آییننامه را احراز کنند؛ در غیر این صورت از سال ۹۹ مجاز به استمرار پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های فاقد شرایط نیستند.
شریعتی‌نیاسر بارها اعلام کرده بود که کشور به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری نیاز ندارد. جهت‌گیری مدیریت مراکز آموزش عالی کشور با علم به وجود ده‌ها هزار دانشجوی دکتری و پذیرش سالانه بیش از بیست هزار دانشجو از یک سو، همچنین نبود فضای مناسب کسب و کار از سوی دیگر، به مهار توسعه بی‌رویه و پرهیز از ایجاد یا استمرار دوره‌هایی معطوف می‌شود که با نیاز بازار و تقاضای اجتماعی مطابقت ندارد.
منبع: ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7