کد خبر: 4587| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۲ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۲۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۶۲

مدیرعامل خانه کتاب در آستانه برگزاری طرح تابستانه کتاب با شعار «کتاب؛ همنشینِ دلنشین» گفت: طی ۱۰ دوره پیشین برگزاری طرح‌های فصلی کتاب ۸۷ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده ایم که از این میزان ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یارانه ای بوده که خانه کتاب به علاقمندان حوزه کتاب و کتابخوانی اختصاص داده است.
نیکنام حسینی پور درباره برگزاری طرح تابستانه کتاب گفت: تجربه ۱۰ دوره قبلی ثابت کرده است که برگزاری طرح‌های فصلی با هدف اختصاص یارانه به کتابفروشان و دوستداران یار مهربان به افزایش سرانه مطالعه در کشور و همراهی و تشویق هر چه بیشتر مردم به مفهوم مطالعه کمک شایانی کرده است.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در برگزاری طرح‌های فصلی کتاب در اولویت قرار گرفتن مفهوم کتاب و همراهی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در رسانه هاست. حال این رسانه‌ها، دیداری و شنیداری، مکتوب و کاغذی و یا رسانه‌های برخط باشند. مساله مهم آن است که برای مدتی کتاب سرخط اخبار فرهنگی قرار می‌گیرد و به این واسطه میل به همراهی با یارمهربان و رونق کتابفروشی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
فروش بیش از چهار میلیون نسخه کتاب طی ۱۰ دوره قبلی
مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به برگزاری ۱۰ دوره از طرح‌های فصلی در حوزه یارمهربان گفت: طی برگزاری این دوره‌ها اعم از طرح تابستانه؛ پاییزه و طرح عیدانه به طور میانگین ۸۰۰ کتابفروشی به شکل مشارکتی در این طرح‌ها دخیل بوده‌اند. تعداد خریداران نیز بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر فقط به واسطه برگزاری این طرح‌های مقطعی ثبت شده است. همچنین به طور متوسط ۲۵۰ هزار خرید را در طول هر دوره برگزاری به ثبت رسانده‌ایم.
وی درباره تعداد کتاب‌های فروخته شده و درآمد حاصل از این طرح‌ها یادآور شد: در طول ۱۰ فصل از برگزاری طرح‌های فصلی در مجموع چهار میلیون و ۱۸۰ هزار و ۹۲۷ جلد بالغ بر ۸۷ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده‌ایم که از این میزان ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یارانه‌ای بوده که خانه کتاب به علاقمندان حوزه کتاب و کتابخوانی اختصاص داده است.
برخورد با متخلفان دوره‌های قبل
حسینی پور در آستانه برگزاری طرح تابستانه کتاب و در پاسخ به این پرسش که برای پیشگیری از آسیب‌هایی که در دوره‌های قبلی به وجود آمده است چه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است تصریح کرد: برگزاری دوره‌های قبلی تجربیات بسیار خوبی را در اختیار ما قرار داده است و البته در این میان تلاش کردیم تا ضمن ثبت نام نکردن کتاب‌فروشان متخلف در طرح‌های بعدی، یارانه آنها را قطع کنیم.
وی افزود: البته در این میان باز هم نیازمند همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برای نظارت هر چه بیشتر هستیم و همچنین پل‌های ارتباطی را برای انتشار انحراف و یا تخلف‌های کتابفروشی‌ها در برگزاری این طرح در نظر گرفته‌ایم.
توجه به حرفه‌ای شدن ناشران با نگاه کیفیت گرایانه
مدیرعامل خانه کتاب، عبور از بحث کمی و تاکید بر آمارهای کیفی را یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها و دغدغه‌های خانه کتاب در طول برگزاری طرح‌های فصلی و اختصاص یارانه به حوزه کتاب دانست و تاکید کرد: در ایران و طی یک سال به شکل میانگین شاهد انتشار بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب هستیم؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا کشورمان نیازمند این حجم از تولیدات هست؟ آیا تمامی این آثاربا کیفیت هستند و یا میان آنها می‌توان آثار بی‌کیفیت را نیز مورد رصد قرار داد؟ به همین سبب تلاش می‌کنیم با غربال کردن و عبور از نگاه کمی به سمت کیفیت و توجه ناشران به سمت حرفه‌ای شدن را هر چه بیشتر مد نظر قرار دهیم.
سقف بازپرداخت یارانه‌ها به کتابفروشان؛ شش ماه تعیین شده است
حسینی پور در پاسخ به این پرسش که درباره تأخیر در پرداخت یارانه کتاب‌فروشان همزمان با برگزاری طرح‌های فصلی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: تصمیم گرفته‌ایم بازپرداخت یارانه را تا سقف حداکثر شش ماه تعیین کنیم؛ اما در این میان تلاش خواهیم کرد تا ظرف مدت چهار ماه و یا حتی کمتر بدهی کتاب فروشان را پرداخت کنیم.
وی درباره اجرایی شدن طرح اختصاص بخشی از بودجه برگزاری نمایشگاه‌های استانی در راستای تقویت طرح‌های فصلی کتاب یادآور شد: اجرایی شدن این طرح را در جلسات معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرده‌ایم و ما به عنوان خانه کتاب نیز این پیشنهاد را داده‌ایم که در شهرهای بزرگ مانند تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و البته تهران که شاهد فعالیت بیشتر کتابفروشی های بزرگ هستیم دیگر نمایشگاه‌های استانی را برگزار نکنیم و برگزاری نمایشگاه‌های استانی را به شهرستان‌هایی اختصاص دهیم که یا فاقد کتابفروشی هستند و یا میزان دسترسی عموم مردم به کتاب نسبت به شهرهای بزرگ کمتر است.
مدیرعامل خانه کتاب افزود: شکی وجود ندارد که با نهایی شدن اجرای این طرح شاهد هرچه بیشتر رشد کتابفروشی‌ها در شهرستان‌های کوچک خواهیم بود. همچنین می‌توانیم به مهمترین فلسفه برگزاری نمایشگاه‌های استانی یعنی برقراری پل ارتباط مستقیم میان مخاطبان یارمهربان با ناشران و کتاب فروشان شهرستان‌های کوچک بیشتر و عملی تر جامه تحقق بپوشانیم.
کتاب‌های تألیفی ۲۵ و ترجمه ۱۵ درصد یارانه می‌گیرند
حسینی پور درباره تغییر در تعرفه‌های تخفیف در برگزاری طرح تابستانه کتاب گفت: در این دوره تغییر آن‌چنانی صورت نگرفته و مطابق چند طرح پیش، کتاب‌های تألیفی ۲۵ درصد و کتاب‌های ترجمه شده ۱۵ درصد تخفیف را شامل خواهند شد. تمامی شهروندان برای بهره مندی از این یارانه‌ها می‌توانند با ارائه کد ملی خود تا سقف ۱۰۰ هزار تومان کتاب تهیه کنند.
وی توجه بیشتر به کتاب‌های تألیفی را خواسته انجمن نویسندگان کشور دانست و خاطرنشان کرد: نوع نگاه حمایتی ما بیشتر باید بر مقوله تألیف استوار باشد تا ترجمه؛ هر چند در این میان نباید از خاطر دور داشت که برخی از آثار ترجمه شده نیز فاقد کیفیت لازم برای ارائه تسهیلات هستند. به همین جهت تلاش کردیم تا در این دوره نیز مانند ادوار قبلی نگاه حمایتی خود را بیشتر بر آثار تألیفی استوار کنیم.
همراهی هلال احمر برای اهدای کتاب به مناطق سیل زده
حسینی پور در پایان درباره یکی دیگر از بخش‌های مهم اجرای طرح تابستانه کتاب در سال جاری گفت: بعد از اتفاقات بهار امسال و درگیر شدن تعدادی از استان‌های کشورمان با سیل؛ در برگزاری طرح تابستانی کتاب تلاش کردیم تا با همکاری و ایجاد تفاهم نامه میان سازمان هلال احمر و خانه کتاب افراد متقاضی که تمایل دارند بخشی از خرید خود را به اهدای کتاب به مناطق سیل زده اختصاص دهند، همراه آنها باشیم.
وی افزود: همچنین بخشی از نیاز داشن آموزان این مناطق به کتاب‌های درسی و آموزشی با تعامل هلال احمر، انجمن ناشران آموزشی و خانه کتاب را در قالب طرح ارائه کتاب با تخفیف ویژه برای دانش‌آموزان مناطق سیل زده در مهرماه به شکلی اختصاصی برگزار خواهیم کرد.
طرح تابستانه کتاب که ثبت نام آن برای کتاب فروشی‌ها از دوشنبه (دهم تیرماه) آغاز شده است با شعار «کتاب؛ همنشینِ دلنشین» از بیست و پنجم تیر تا سوم مرداد ماه به مدت ۱۰ روز در استان‌ها و در تهران از بیست و هفتم تیر تا سوم مرداد ماه به مدت هشت روز برگزار خواهد شد.
منبع: خانه کتاب

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7