کد خبر: 9747| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۵ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۵۸:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۳۲

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در دیدار با ناشران کشور هند گفت: روند افزایش چاپ کتاب در ایران از برکات انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی است.
نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب که به‌منظور حضور در آیین اختتامیه دومین جایزه منطقه‌ای کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند به این کشور سفر کرده است، همزمان با بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی نو در نشستی با ناشران مطرح از کشور هند گزارشی از وضعیت نشر ایران ارائه کرد. در این نشست محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمدعلی حیدری دبیرعلمی جایزه جهانی کتاب سال نیز حضور داشتند.
حسینی‌پور در این مراسم سخن خود را با این جمله جواهر لعل نهرو نخست وزیر اسبق هند آغاز کرد و گفت: «در میان مردمان و نژاد‌های بسیاری که با هندوستان ارتباط داشته‌اند و در زندگانی و فرهنگ هند نفوذ کرده‌اند قدیمی‌ترین و با دوام‌ترین آن‌ها ایرانیان هستند».
مدیرعامل خانه کتاب با ارائه گزارشی از وضعیت نشر کتاب در ایران گفت: براساس آمار ثبت شده در بانک اطلاعات خانه کتاب، در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (1357ش/ 1979م تاکنون) در حدود یک میلیون و چهارصدهزار عنوان کتاب ثبت شده که نشان از روند افزایشی چاپ کتاب است به نحوی که از 294 عنوان در سال 1357 (1979م) به 101 هزار عنوان در سال 1397 (2019م) رسیده است.
وی ادامه داد: از یک میلیون و چهارصدهزار عنوان کتاب چاپ شده، حدود یک میلیون و صد هزار عنوان تالیف و سیصد هزار عنوان ترجمه را شامل می‌شود؛ به عبارتی ٧٧ درصد از این آثار تالیف و  ٢٣ درصد آن ترجمه ای هستند که توسط 11هزار ناشر چاپ شده‌اند که از این تعداد 8659 ناشر مرد و 2330ناشر زن هستند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: روند افزایشی چاپ کتاب از برکات انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی است. طرح تاپ و گرنت از جمله برنامه‌هایی است که برای حمایت از نویسندگان در ایران صورت می‌گیرد. همچنین 37جشنواره کتابی در ایران برگزار می‌شود که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که دبیری جایزه جهانی کتاب سال با احمدعلی حیدری است که اکنون در جمع ما نیز حضور دارند.
حسینی‌پور با بیان اینکه دومین جایزه منطقه‌ای کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند فرصت مغتنمی برای حضور و تعامل نویسندگان دو کشور با یکدیگر است، گفت: با توجه به روابط تاریخی دو کشور امیدوارم این تعامل و تبادل فرهنگ، فکر و دانش  بیش از بیش گسترش یابد.
وی در پایان گفت: باید اعلام کنم علی رغم تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، ابعاد دانش و فرهنگ ایران هر روز گشترش پیدا می‌کند. از همه برگزارکنندگان این همایش تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم بتوانم در ایران خدمت ناشران هندی باشم.

منبع:خبرگزاری کتاب ایران

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7