کد خبر: 20886| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۱ مرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۰:۳۲:۰ | تعداد بازدید: ۴۸۵

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: از سیاست ها و طرح‌های مهم ما در این عرصه خروجی هدفمند است، حوزه باید دائم خروجی داشته باشد و خروجی ما با اشراف و نظارت خود حوزه و با ارزیابی و مراقبت این خروجی هدفمند است.
 آیت الله اعرافی در دیدار با حجت الاسلام موسوی مسئول مرکز تربیت معلّم مبلّغ حوزه های علمیه با بیان این که محور و قطب فعالیت طلاب در آموزش و پرورش، مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه علمیه است، اظهار داشت: کار مرکز تربیت معلم مبلغ در حیطه تربیت رسمی از مهم‌ترین کارهایی است که حوزه باید انجام دهد، این کار مبتنی بر سیاست‌های اصولی و پایه ای است که ما دنبال می کنیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: از سیاست ها و طرح‌های مهم ما در این عرصه خروجی هدفمند است حوزه باید دائم خروجی داشته باشد و خروجی ما با اشراف و نظارت خود حوزه و با ارزیابی و مراقبت این خروجی هدفمند است.
آیت الله اعرافی بیان داشت: در طرف دیگر همزمان، طرح ماندگاری هدفمند هم داریم، یعنی افراد قوی افرادی که می توانند به قله‌های اجتهاد و صاحب نظری برسند، اینها باید بمانند لذا این دو مکمل هم هستند که دارند به جلو می روند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در میان نهادهایی که می توانند از خروجی های حوزه استفاده کنند، مهمترین آنها آموزش و پرورش است و گل سرسبد همکاری هست که در ارتباط با آموزش و پرورش انجام می شود و محور و قطب این کار مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه است.
مدیر حوزه های علمیه با بیان این مطلب که اهمیت کار شما برآمده از سیاست کاری حوزه است در ادامه حول محورهایی نکاتی را بیان نمود.
وی اولین محور را تقویت بعد اخلاقی، علمی و مهارتی بیان کرد و گفت: فارغ التحصیلان مرکز باید از نظر اخلاقی آماده و حد نصاب های شخصیت اخلاقی درستی داشته باشند، برای تربیت شخصیت اخلاقی هم ارتباط با اساتید اخلاق و صاحب نفس و هم محتوای اخلاقی مناسب و هم برنامه ریزی و برگزاری کارگاه‌های اخلاقی اهمیت دارد.
آیت الله اعرافی تقویت بعد علمی را نیز قابل اهمیت ارزیابی کرده و گفت: متعلمین شما هم در شناخت انواع شبهه ها و مسائل و هم در پاسخ گویی باید توانمندی لازم را داشته باشند و در بعد مهارتی نیز باید با روش ها و ابزار آن آشنا شوند و به خصوص مهارت درگیر شدن با مسائل جدید و شیوه های پاشخ گویی به آنهاست و از مسائل مهم دیگر علمی، آشنایی با نظام تعلیم و تربیت کشور است. آشنایی با سند تحول، شناخت قوت ها و ضعف های نظام آموزشی و مسائل مرتبط با تربیت از این قبیل امور هستند.
آیت الله اعرافی محور دوم را مطالعه و پژوهش بیان کرد و افزود: شما باید دائم مطالعه و پژوهش داشته باشید هم در تولید محتوا و هم در مطالعات میدانی و سنجش که باید به هر دو نوع اش توجه شود.
وی محور سوم را تشکیل شبکه ارتباطی نظارتی دانسته و بیان داشت: باید ساز و کارهایی پیدا کنیم که بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم که در این مسیر هم تعامل و ارتباط و هم نظارت هوشمند و قوی موثر باشد.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه به برگزاری دوره های ضمن خدمت پرداخته و بیان داشت: در ادامه کار، باید با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح، دوره های تکمیلی و ضمن خدمت را برای معلم مبلغ ها برگزار کنید تا حداقل سالانه یک بار ارتباط لازم در مسائل مختلف چه علمی چه اخلاقی با فارغ التحصیلان و فعلان عرصه تربیت رسمی کشور داشته باشید.
وی ضمن ابراز خرسندی از تأسیس رشته گرایش های تربیت معلم مبلغ تاکید کرد: رشته ها را خیلی خوب اجرا کنید باید فارغ التحصیلان مرکز از تمام فارغ التحصیلان مراکز دیگر قوی تر و عالم تر باشند، خروجی های شما باید برجسته و ممتاز باشند که ان‌شاءالله به نتایج خوبی برسند.
در این دیدار مسئول مرکز تربیت معلم مبلغ حجت الاسلام سید صمد موسوی ضمن تشکر از حمایت ها و عنایت مدیر مرکز گزارشی از روند فعالیت های مرکز شامل آموزشی، پژوهشی، تربیتی و ارتباطی ارائه کرد.
وی اظهار داشت: تشکیل شورای آموزش متشکل از اساتید حوزوی و دانشگاهی، پیگیری تدوین و ارائه کلیات و برنامه درسی رشته تربیت مبلّغ معلّم با ۸ گرایش، برگزاری دوره آمادگی آزمون استخدامی آموزش و پرورش، برگزاری دوره توانمند سازی طلبه معلمان (معلم تمدن ساز)، تدوین سند ۵ ساله مرکز و تصویب آن؛ انتشار اولین شماره فصل نامه تربیت متعالی، تشکیل گروه های علمی پژوهشی، پیگیری تدوین پروژه های علمی، پیگیری بکارگیری طلبه معلمان در طرح امین، شبکه سازی، تدوین و پیگیری طرح ارتباط علمی، عاطفی و فرهنگی مرکز با دانش آموختگان حوزوی شاغل در آموزش و پرورش، تعامل و همکاری با نهادهای فرهنگی و تشکیل کانون های استانی و شهرستانی دانش آموختگان از مهم ترین فعالیت های صورت گرفته است.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7