کد خبر: 20412| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۳ خرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۰:۲:۰ | تعداد بازدید: ۶۵۵

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در نخستین نشست «شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور»، بر نقش تسهیل‌گری رایزنان فرهنگی کشورمان برای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی در خارج از کشور تأکید کرد.
نخستین نشست «شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور» به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صبح امروز، دوشنبه، دوم خردادماه در محل حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در سخنرانی خود، اظهار داشت: موضوع توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی از آن موضوعات پر بسامد در دوره‌های مختلف با اشکال متفاوت است. در این راستا، دستگاه‌های مختلفی تلاش‌های قابل قبولی داشتند اما با آن چیزی که باید باشد، قاعدتا فاصله دارد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: گرچه در بحث توسعه صادرات فرهنگی، موضوع اقتصاد مهم است اما همواره به دنبال توسعه فعالیت‌های فرهنگی هستیم و به نظر می‌رسد فرهنگ به حوزه اقتصاد اتصال یابد محصولات و خدمات با اطمینان بیشتری در بازار توسعه می‌یابد و شاهد رشد آن خواهیم بود.

افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات و خدمات فرهنگی
وی تصریح کرد: در این خصوص، ضعف‌های بسیاری در حوزه سیاستگذاری، قانون گذاری، سرمایه گذاری، توانمندسازی و بازاریابی و کیفیت محصولات وجود دارد، چراکه اغلب محصولاتی که تولید می‌شود، پاسخگوی نیاز مخاطب نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور ادامه داد: در سندی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان سند تحول خود در دوره جدید نگارش کرده است، بحث افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات و خدمات فرهنگی یکی از رویکردهای تحولی است.
وی گفت: در افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات و خدمات فرهنگی دو اقدام بازاریابی و تسهیل‌گری را پیش بینی کرده‌ایم و در صدد هستیم رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور به مسئله بازاریابی کمک کنند و بازارهای موجود را شناسایی و موانع موجود را برطرف کنند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقش تسهیل‌گری رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور در توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی اشاره کرد و گفت: عمدتاً تسهیل‌گری از دادن دیتا و اطلاعات شروع می‌شود که در پی آن، تولیدکنندگان صنایع فرهنگی ایران از بازار کشور مقصد و نوع محصولی که باید ارایه کنند، آشنا خواهند شد.
تنوع بخشی و حضور حرفه‌ای در نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری
وی همچنین، گفت: برای توسعه و سهم جمهوری اسلامی ایران در بازار صنایع فرهنگی و خدمات فرهنگی در خارج از کشور نیازمند تنوع بخشی به محصولات و حضور حرفه‌ای این آثار هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با اشاره به برگزاری نخستین نشست «شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور» گفت: نشست امروز، برخاسته از سندی است که در شورای سیاستگذاری دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تصویب شده است. مسئولیت دبیرخانه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسئول برگزاری نشست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی همچنین، از تهیه و تنظیم پیش نویس این سند توسط محمدرضا بهمنی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد و گفت: این سند در شورای سیاستگذاری دفتر مقام معظم رهبری ارایه و اصلاحات لازمه نسبت به سرفصل‌های آن صورت گرفته است.

51 اقدام در سند توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی
محمدرضا بهمنی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی در این نشست، گفت: موضوع شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور در جلسه 201 شورای سیاستگذاری دفتر مقام معظم رهبری مطرح و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شد این سند را با همکاری دستگاه‌های مختلف ارایه دهد که در نهایت پیش نویس آن تهیه شد.
وی افزود: 51 اقدام در این سند وجود دارد. در این سند ضمن اینکه به بحث مفهومی، نظری و روش شناسی پرداخته شده است یک سری مؤلفه‌هایی برای موضوع صادرات در نظر گرفته شده که شامل شاکله نظری و بسته‌های اقدام است.
بهمنی سیاستگذاری و تنظیم گری، استاندارد و کیفیت محصولات، صنایع مالی و سرمایه گذاری، منابع مالی و سرمایه گذاری، توانمندسازی فعالان و کنشگران و بازاریابی و تبلیغات از مسئله‌های اصلی موضوع توسعه صادرات محصولات فرهنگی برشمرد.
شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور شامل اعضای ثابت و اقتضایی می‌شود و ذیل آن چهار کارگروه مقررات گذاری و تسهیل‌گری صادرات فرهنگی، کتاب و منشورات، بازی های رایانه ای و هنرهای دیجیتال و محصولات صوتی و تصویری و هنرهای نمایشی تعیین شده است.

صادرات محصولات فرهنگی؛ از راه‌های تثبیت ارزش‌های انقلاب و ایران اسلامی
مهدی مصطفوی، قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز در سخنانی، از اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای عملیاتی شدن سند توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور تقدیر و تشکر کرد.
وی اظهار داشت: از ابتدای شروع و تدوین توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور، آقای بهمنی، دبیر اجرایی آن را عهده دار شدند و پیش نویس آن را تهیه کردند.
مصطفوی ادامه داد: سند توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور یکی از مهمترین اسنادی است که از سوی شورای سیاستگذاری فرهنگی بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری تنظیم و تصویب شد.
قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: این سند آمادگی اجرا و عملیاتی شدن را دارد، چراکه هم به سیاست‌های توسعه صادرات محصولات فرهنگی توجه دارد و هم راهکارها.
وی تصریح کرد: سیاست‌های سند توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور منطبق با شرایط روز است و با توجه به جهاد تبیین که مقام معظم رهبری همواره بدان تأکید دارند، باید بتوانیم نسبت به معرفی ارزش‌های انقلاب اسلامی، فرهنگ ایران اسلامی و معرفی مختصات ایران امروز تلاش کنیم.
مصطفوی صادرات محصولات فرهنگی را یکی از راه‌های تثبیت این ارزش‌ها دانست و گفت: سعی ما بر این است تا این محصولات به جوامع دیگر صادر شوند زیرا این سند توجه ویژه‌ای به مسئله افزایش و حمایت از تولید داخلی دارد.
قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند، افزود: این سند تولید محصولات فرهنگی را دانش بنیان می‌کند و در این مسیر، نقش دستگاه‌هایی که حامی تولید محصولات فرهنگی هستند، بسیار مهم است که بتوانند جهت دهی دقیق داشته باشند تا از ظرفیت دانش و تولید استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم تمام اهتمام خود را برای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. یکی از راههای تقویت اقتصاد مقاومتی، حمایت از محصولات و خدمات فرهنگی در بعد صادرات است.
مصطفوی در ادامه سخنانش، بیان کرد: این سند علاوه بر بحث تولیدات محصولات فرهنگی به خدمات هم اشاره دارد. برای این مهم دستگاه‌های قابل توجهی در کشور داریم.
وی تأکید کرد: امیدواریم این سند، شکل عملیاتی به خود بگیرد و هر دستگاهی که می‌تواند کمک به صادرات کند، با این شورا هماهنگ باشد.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حلقه نهایی توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی در خارج از کشور است
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنرانی پایانی این نشست، با تبریک و گرامیداشت فرارسیدن سوم خرداد روز آزاد سازی و فتح خرمشهر، با تشریح اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنایع فرهنگی با تشکیل ستادی در این وزارتخانه، تشکیل شورای توسعه صادرات محصولات فرهنگی کشور را نوید بخش یک کار مهم و اثرگذار دانست که با جدیت دنبال خواهد شد.
عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به اینکه موضوع صنایع فرهنگی یکی از ۳۷ سرفصل مهم برنامه تحولی دولت محسوب می‌شود، اظهار داشت: این مهم به عنوان یکی از برنامه‌ها و مقرری‌های دولت مردمی در حال پیگیری و انجام است.
وی با بیان اینکه در همه بخش‌ها، معاونت‌ها و زیر مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع توجه و اهتمام ویژه به صنایع فرهنگی مورد تأکید قرار گرفته است، از این مهم به عنوان فرصتی مغتنمی و کم نظیر یاد کرد.
اسماعیلی افزود: حلقه نهایی کار‌های ما و نقطه اتصال آن به خارج از کشور در دست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی ایران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این اتفاق باید به ‌صورتی رخ دهد که رایزن‌های فرهنگی ما در کنار گسترش زبان فارسی به گسترش صنایع فرهنگی و صادرات محصولات توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دوره جدید که ریاست آن را آقای ایمانی‌پور به عهده دارند، رویکردی فعالانه دارد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه به عنوان نمونه، چین دارای ۷۰ هزار سالن سینماست و ما در جمهوری اسلامی ایران ۶۰۰ سالن سینما داریم، گفت: اگر بتوانیم محصولات سینمایی مان را در کشوری مثل چین به نمایش درآوریم رخداد‌های بزرگی در فرهنگ کشور رخ خواهد داد.
وی تصریح کرد: ما به اقتصاد فرهنگ به شدت نیازمندیم. در گفتگو با وزیر فرهنگ قطر برای اجرای برنامه‌های مهمی تصمیم گیری شد. در این راستا برای برگزاری جام جهانی ستادی تشکیل شده و کشور قطر اعلام آمادگی کرده است، همه امکانات فرهنگی این کشور در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت ضمن اینکه دو هفته آینده، میزبان وزیر فرهنگ عراق و جمهوری آذربایجان نیز خواهیم بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش، با اشاره به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی گفت: مهمترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم، ارتقاء روابط با کشورهای همسایه است لذا باید با صادرات محصولات و خدمات فرهنگی ارتباط خود را ملت‌های منطقه بیشتر کنیم تا در راستای آن، بستر فرهنگی گسترش یابد.
در ادامه این نشست، پوستر «اولین رویداد شناسایی و حمایت از ایده‌ها، محصولات و شرکت‌های نوآفرین فرهنگی عرصه بین‌الملل» رونمایی شد و برخی از مدیران و مسئولان دستگاه‌ها به ارایه نقطه نظرات خود پیرامون توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور پرداختند.

منبع:روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7