کد خبر: 7518| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۶ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۲۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۹۷

سالم بن محمد الماک، رییس سازمان آیسیسکو در دیدار با ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر معرفی چهره حقیقی اسلام، ابراز امیدواری کرد با تعامل سازنده بین کشورهای اسلامی به خصوص جمهوری اسلامی ایران، این مهم تحقق یابد.
دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جریان سفر به تونس به همراه سیدمحمدحسین هاشمی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی این سازمان و میثم فراهانی، رایزن فرهنگی کشورمان در تونس، با سالم بن محمد المالک، رییس سازمان آیسیسکو در محل برگزاری یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسیسکو در تونس دیدار و گفت‌وگو کرد.
جمهوری اسلامی ایران منادی وحدت بین مسلمین جهان است
دکتر ابراهیمی‌ترکمان در سخنانی، انتصاب سالم بن محمد الماک را به عنوان مدیرکل جدید این سازمان تبریک گفت و آینده همکاری‌های دوجانبه بین دو سازمان را روشن و رو به رشد توصیف کرد.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به وظایف این سازمان و فعالیت‌ بیش از 80 رایزنی فرهنگی ایران در 60 کشور جهان، انعقاد تفاهمنامه‌های فرهنگی با کشورهای مختلف را از مهمترین وظایف این سازمان برشمرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای اجرایی کردن مصوبات اجلاس دهم وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسیسکو اقدامات مهم و مؤثری را به انجام رسانده است که در قالب کتابچه‌ای مصور جهت عرضه در اجلاس یازدهم به چاپ رسیده است.
وی در ادامه سخنانش، تلاش برای تحقق وحدت امت اسلامی و دوری از تفرقه را مهمترین نیاز امروز جهان اسلام دانست و گفت: با وجود تلاش‌های دشمنان اسلام جهت ایجاد تفرقه بین مسلمین، جمهوری اسلامی ایران همواره منادی وحدت بین مسلمین بوده و در این راستا اقدامات مؤثری را نیز به انجام رسانده است.
دکتر ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به وجود اختلاف سلیقه در امور سیاسی، وحدت نظر در زمینه‌های فرهنگی را حلقه وصل کشورهای اسلامی توصیف و تأکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همواره کوشیده در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان آیسیسکو در جهت توسعه فعالیت‌های فرهنگی اقدام کند.
وی همچنین، ایجاد مرکز گفت‌وگوهای فرهنگی جهان اسلام در چارچوب آیسیسکو را از نیازهای ضروری عصر حاضر دانست و بیان کرد: لزوم توجه و تقویت گفت‌وگو بین مسلمانان از ضروریات اولیه عصر کنونی بوده و آیسیسکو با توجه به جایگاه رفیع فرهنگی خود می‌تواند نقش بسزایی را در تحقق این مهم ایفا کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تقویت و گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف، به تبیین فعالیت‌های مرکز گفت‌وگوهای ادیان سازمان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای تعامل هر چه بیشتر بین ادیان الهی و غیر الهی پرداخت.
وی اظهار کرد: تاکنون گفت‌وگوهای متعددی با مسیحیت، یهود، بودیسم و شینتوئیسم به انجام رسیده است که نتایج بسیار مهمی نیز در جهت آشنایی هر چه بهتر ادیان از یکدیگر و تقویت تعاملات دینی حاصل شده است.
دکتر ابراهیمی‌ترکمان دوری از خشم و کینه و رسیدن به مرحله تعاون و صفای باطن را از مهمترین نتایج گفت‌وگوهای دینی برشمرد و تأکید کرد: جهان در شرایط فعلی بیش از گذشته نیازمند گفت‌وگو است و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی دارد همکاری‌های خود را با آیسیسکو در این زمینه گسترش یابد.
تأکید بر گفت‌وگوهای دینی بین اسلام و دیگر ادیان
در ادامه این دیدار، سالم بن محمد المالک در سخنانی، بر لزوم توسعه برنامه‌های مشترک بین آیسیسکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد.
رییس سازمان آیسیسکو با اشاره به دوری از تحرکات سیاسی در فعالیت‌های فرهنگی آیسیسکو، جهان اسلام را دارای جایگاه و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه بسیاری دانست و گفت: سازمان آیسیکو همواره تلاش کرده حوزه‌های تخصصی فرهنگی را به دور از هرگونه سیاست ورزی مورد توجه قرار دهد.
وی با تقدیر از تلاش‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه گفت‌وگوهای فرهنگی، آن را امری شایسته و مورد نیاز کشورهای اسلامی توصیف کر و گفت: ایران کشوری است که از نظر فرهنگی غنی و قدرتمند است و سازمان آیسیسکو از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تأسیس مرکز گفت‌وگوهای فرهنگی استقبال می‌کند و در جهت تحقق آن آماده همکاری گسترده با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
 سالم بن محمد المالک به موضوع اسلام‌هراسی اشاره کرد و گفت: تعامل سازنده بین کشورهای اسلامی و نیز انجام گفت‌وگوهای دینی بین اسلام و دیگر ادیان نقش بسزایی در خنثی کردن توطئه دشمنان در خصوص ارائه چهره‌ای خشونت‌گرا از اسلام خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سازمان آیسیسکو به دنبال معرفی چهره حقیقی اسلام به عنوان دین تسامح و تساهل است، ابراز امیدواری کرد با همکاری همه کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، این مهم تحقق یابد.
بنابر اعلام اين خبر، یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو ایسیسکو با هدف تدوین سیاست‌های فرهنگی در جهان اسلام با حضور شماری از وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان آیسیسکو و برخی کارشناسان و نمایندگان سازمان‌های اسلامی، عربی و بین‌المللی که در زمینه امور فرهنگی فعالیت دارند، برگزار می‌شود.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برنامه اختتامیه تونس پایتخت فرهنگی جهان اسلام که در شهر فرهنگ تونس برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

منبع:روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7