کد خبر: 7028| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۱۷ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۶۸

این‌هفته از جمله هفته‌های پرخبر کتاب و نشر بودند. گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته 11 خبر مهم را درباره رویدادهای خارجی کتاب توسط نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج در خود جا داده‌اند.
هفته‌ای که گذشت از حیث اخبار مهم و تاثیرگذار حوزه کتاب و نشر، از ضریب بالای چاپ نشر کتاب ازسوی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی  روبرو هستیم که رایزنی فرهنگی کشورمان درعراق رکورد دار انتشار درحوزه کتاب و نشر می باشد.
آن‌چه در گزارش این‌هفته جلب توجه می‌کند حضور و تبادل فرهنگی ایران با بلاروس و اهدای 7 هزار جلد کتاب کمک آموزشی به مدارس و مؤسسات آموزشی هرات را، نشان می‌دهند.
نکته بارز گزارش این‌هفته این است که تعداد اخبار بین‌المللی‌اش،نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر هستند. به‌این‌ترتیب با 11 خبر خارجی روبرو هستیم.
در ادامه مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر را در هفته‌دوم آبان‌ماه ۹۸ مرور می‌کنیم.
اهدای ۲۳ نسخه خطی به ایران توسط بلاروس
کتابخانه ملی بلاروس در راستای حفظ فرهنگ اهدای کتاب در آبان ماه سال جاری اقدام به اهدای ۲۳ نسخه کتاب به زبان روسی به گروه مبادله و اهدای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کرد. کتابخانه ملی این‌کشور واقع در شهر مینسک با سابقه‌‎ای ۹۰ ساله به فرآهم آوری میراث مستند مردم بلاروس همت گماشته است. نمایندگی فرهنگی ایران دراین کشور نقش برجسته و مهمی را دراین رویداد فرهنگی داشته است.
نمایشگاه کتاب در قرقیزستان
نمایشگاه کتاب به زبان‌های فارسی، روسی و قرقیزی و اقلام فرهنگی و صنایع دستی ایران (23 آبان تا 2 آذرماه جاری) در کتابخانه ملی قرقیزستان برپا می‌شود.
رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان به مناسبت بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب و در راستای تقویت همکاری‌های فرهنگی فی مابین دو کشور، اقدام به برپایی نمایشگاه کتاب به زبان‌های فارسی، روسی و قرقیزی و اقلام فرهنگی و صنایع دستی ایران می‌کند.
این نمایشگاه در چارچوب هفته زبان و ادبیات فارسی در قرقیزستان (23 آبان تا 2 آذرماه جاری) در طبقه اول کتابخانه کتابخانه ملی قرقیزستان برپا می‌شود.
معرفی مکتوبات فرهنگی ایران در سی‌وهشتمین نمایشگاه کتاب استانبول
مکتوبات فرهنگی ایران در غرفه وزارت فرهنگ ترکیه در سی‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول معرفی می‌شود.
سی‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول (11 آبان‌ماه) با حضور محمد نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و توریسم ترکیه، علی یرل کایا، استاندار و اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول، جمعی از ناشران، نویسندگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و برخی از دیپلمات‌های مستقر در استانبول در محل نمایشگاهی تویاپ استانبول گشایش یافت.
انتشار شماره جدید فصلنامه «القائد» در عراق
به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، شماره 11 فصلنامه «القائد» چاپ و منتشر شد.
در این شماره از فصلنامه مطالبی چون درک جوانان انقلاب از اندیشه امام خمینی(ره)، امام خامنه‌ای(مدظله العالی): مقاومت منجر به عقب‌نشینی دشمن می‌شود و نقش زن در خانواده و جامعه از دیدگاه امام خامنه‌ای(مدظله العالی) به چشم می‌خورد.
در بخشی دیگر از این مجله، به سخنان مقام معظم رهبری با موضوع «روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق فراتر از روابط دو کشور همسایه است»، دیدار معظم له با نخست وزیر ژاپن، دیدگاه کلی به موضوع حضرت مهدی(عج)، تفسیر فرهنگی سیاست و تبریز سومین شهر بزرگ ایرانی اشاره دارد.
انتشار نودوچهارمین شماره مجله «الرساله» در عراق
نودوچهارمین شماره مجله «الرساله» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در عراق به چاپ رسید.
در این شماره از مجله مطالبی چون ایران و نشانه‌های جنگ با آمریکا، واکنش شخصیت‌های معروف عراقی نسبت به تصمیم ترامپ، شهید صدر و انقلاب اسلامی در ایران، ظهور جدید ابوبکر بغدادی، گفت‌وگو با رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کوفه به چشم می‌خورد.در بخشی دیگر به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، دیدار شیخ قاسم الهاشمی با مفتی جمهوری عربی سوریه و مسئول بین‌المللی اتحادیه علمای مقاومت، سخنان آیت الله شیخ عباس الکعبی و سفر رییس جمهور ایران به عراق اشاره کرد.
اهدای کتا‌ب‌های کمک آموزشی به مدارس هرات
در حاشیه برپایی نمایشگاه دستاوردهای علمی، آموزشی و فرهنگی دانش‌آموزان مدارس هرات، 7 هزار جلد کتاب کمک آموزشی به مدارس و مؤسسات آموزشی هرات اهدا شد.
نمایشگاه سه روزه دستاوردهای علمی، آموزشی و فرهنگی دانش‌آموزان مدارس هرات «فعال 2» (7 آبان‌ماه) به همت اتحادیه مکاتب خصوصی هرات در سالن اداره اتحادیه و مطبعه دولتی هرات برپا شد.
کتاب «برخی از نظریه‌های اجتماعی و اقتصادی در توصیه‌های پیامبر(ص)» منتشر شد
کتاب «برخی از نظریه‌های اجتماعی و اقتصادی در توصیه‌های پیامبر(ص)» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بغداد منتشر شد.
این کتاب نه تنها برای نشر اندیشه‌های والای پیامبر اکرم(ص)، بلکه برای یادآوری ارزش‌های اسلامی است که توسط پیامبر بزرگوار اسلام بیان شده‌اند.
انتشار شماره 196 نشریه «الاصاله» در عراق
شماره 196 نشریه «الاصاله» به همت رایزنی فرهنگی ایران در عراق چاپ و منتشر شد.
در این شماره از نشریه به مطالبی چون مرجعیت دینی، عبدالمهدی، ترامپ، حشد الشعبی و همچنین، نقش زن در خانواده و جامعه از دیدگاه امام خامنه‌ای(مدظله العالی) اشاره دارد.
این نشریه دارای یک دهه سابقه در عراق (شهر نجف اشرف) است که به طرح دیدگاه‌های مختلف و موضوعات روز جهان اسلام و عراق می‌پردازد.
باموضوع «هنر اسلامی ـ ایرانی»؛نشریه فرهنگی «نور» در بلگراد منتشر شد
جدیدترین شماره از نشریه فرهنگی «نور» وابسته به رایزنی فرهنگی کشورمان در صربستان به صورت ویژه‌نامه با عنوان «هنر اسلامی ـ ایرانی» منتشر شد.
در این ویژه‌نامه که به دلیل حجم مطالب به صورت دو شماره‌ای (78/77) در یک مجلد منتشر شده است، موضوعات گوناگونی در حوزه هنرهای تجسمی، معماری، مینیاتور و خوشنویسی را که به صورت تألیف و ترجمه گردآوری شده، در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان صرب قرار می‌دهد.
چاپ شماره جدید ماهنامه «البصیره» در عراق
مرکز اسلامی الزهراء در سال هشتم فعالیت نشریه، هفتادویکمین ماهنامه فرهنگی و اجتماعی «البصیره» را به چاپ رساند.
«آیا اشتغال زنان در مشاغل جدید بر نقش تربیتی و آموزشی تأثیری دارد؟»، «زنان امروز و ترک وظایف خود»، «حضرت فاطمه زهرا(س)؛ الگوی مادران» و «هنر در اندیشه امام خامنه‌ای(مدظله العالی) از جمله موضوعات این نشریه به شمار می‌رود.
در ادامه این نشریه به مطالبی چون «شهید محراب و قرآن»، «اندیشه متمدن امام علی(ع) و قرآن کریم»، «فقه در دانشگاه‌ها»، «اسلام دین ارتباطات است» و «ترس کودکان طبیعی است» اشاره دارد.
کتاب «لشگر خوبان» به زبان اردو در اسلام‌آباد پاكستان منتشر شد
با هدف ترويج فرهنگ ايثار، شهادت و مقاومت كتاب «لشگر خوبان» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد پاكستان از زبان فارسی به زبان اردو ترجمه و منتشر شد.
کتاب «لشكر خوبان» در 695 صفحه و تیراژ 1000 نسخه، توسط انتشارات الولايه اسلام‌آباد پاكستان منتشر شده است. چاپ اول اين كتاب در دسترس مخاطبان پاكستاني و اردو زبان اين كشور قرار گرفت.در اين كتاب تقريظ و فرمايشات مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي(مدظله العالی) در خصوص اهميت مطالعه كتاب‌های دفاع مقدس و جايگاه والای شهدای گرانقدر دفاع مقدس نيز درج شده است.
كتاب مذكور از کتاب‌های پُر مخاطب و جدیدی که اخیراً در حوزه خاطرات دوران دفاع مقدس چاپ و منتشر شده است. معرفی مختصر كتاب «لشكر خوبان» خاطرات مهدی قلی رضايی، از رزمندگان دفاع مقدس است كه توسط خانم معصومه سپهری، پژوهشگر و نويسنده گردآوری شده است.

منبع:روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7