رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ضمن تاکید بر بازنمایی پژوهشی گفت: ما به شدت نیازمند داد و ستد علمی با جهان عرب و جهان تسنن هستیم تا تولیدات خود را بتوانیم معرفی و عرضه کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و علمی دفتر تبلیغات اسلامی که در سالن همایش های غدیر برپا شده است، اظهار داشت: پژوهش در دفتر تبلیغات اسلامی از جهات کمّی، کیفی، تنوع موضوعی و حتی تعاملی به معنای مراودات دانشی از رشد محسوسی برخوردار است.
او تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی از پیله خود درآمده است و تعامل خود را با نهادهای علمی چه در داخل و چه در خارج از کشور گسترش می دهد که نمونه ای از این تعاملات را می توان در چاپ و انتشار نشریات به زبان های خارجی مشاهده کرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، «نیروی انسانی متعهد و کارآمد»، «محصول محورکردن پژوهشگاه و هیئت علمی» و «تاسیس قطب های علمی» را سه عامل موثر در رشد پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: هم به لحاظ حجم پژوهش، سفارش نامه های زیادتری از ناحیه قطب ها به سمت نهادهای علمی روانه شد و هم تمرکز برروی مسائل خاص سبب می شود که تولیدات پژوهشی ما در آن عرصه ها برند شده و مرجعیت علمی پیدا کند.
او در عین حال خاطرنشان کرد: ارتقاء پژوهش و آورده های علمی در دفتر تبلیغات اسلامی نیازمند توجه به سه راهبرد اساسی «جدی گرفتن فرآوری پژوهش»، «افزایش وجه انضمامی پژوهش» و «اهتمام به بازنمایی پژوهش» است که اگر نصب العین ما قرار گیرد، در آینده پیش رو باعث رشد و شکوفایی بیشتر پژوهش و تولید محتوای دانشی در دفتر خواهد شد.
واعظی در خصوص راهبرد اول که «جدی گرفتن فرآوری پژوهش» است، توضیح داد: در شکل سنتی وقتی پژوهشی به انجام می رسد آن را به صورت مکتوب انتشار می دهیم و آن را پایان کار می دانیم درحالیکه این کار نوعی خام فروشی است و می توان آن را فرآوری و به جامعه عرضه کرد.
او با بیان اینکه فرآوری پژوهش در دو عرصه محتوایی و عرضه می تواند صورت گیرد، گفت: فرآوری محتوایی یا راهبردی به این معناست که از پژوهش صورت گرفته، نتیجه ای بگیریم که بتواند در حل مسائل کلان کشور مددکار باشد البته گاهی مجاری حل یک مسئله، تقنینی است و قانونگذاران باید با توجه به یافته های علمی قانونگذاری کنند که گاهی پژوهش ما این قابلیت را دارد که به مقنن در تدوین قانون کمک کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گاهی پژوهش در زمینه رفع آسیب های اجتماعی می تواند کمک علمی برساند و برای برنامه ریزان و سیاستگذاران کشور موثر باشد.
او با بیان اینکه بسیاری از پژوهش های دفتر قابلیت فرآوری محتوایی را دارد، گفت: گرفتن خروجی راهبردی از یک پژوهش نیازمند ارتباط گرفتن با نهادهای مصرف کننده احتمالی آن پژوهش ها و اشراف و آگاهی نسبت به مسائل و مشکلات آن حوزه پژوهش است.
واعظی گفت: ضلع دیگر فرآوری پژوهش، فرآوری در عرضه است. امروزه به واسطه انقلاب رسانه ای، زمینه های عرضه بسیار متنوع شده و مجالات بسیار زیادی برای ارتباط با مخاطبین ایجاد شده است و از سوی دیگر، ذائقه ها هم تغییر کرده است و ما باید از این تغییر ذائقه استفاده کنیم و به شکلی پژوهش های خود را فرآوری کنیم که گروه های مخاطب بتوانند از پژوهش های ما استفاده کنند.
او عنوان کرد: باید تلاش کنیم آورده دانشی و پژوهشی خود را در قالب های نوین فرآوری کرده و مخاطب خود را محدود نکنیم به کسانی که کارهای حجیم و مکتوب می خوانند بلکه بتوانیم مخاطبینی که تغییر ذائقه داده اند و به دنبال بهره مندی از دامنه های دانشی در زمان کمتری هستند را هم جذب کنیم و تاثیرگذاری خود را افزایش دهیم.
استاد حوزه علمیه قم در مورد راهبرد دوم که «افزایش وجه انضمامی پژوهش» است هم بیان داشت: مقصود از تقویت وجه انضمامی این است که در پایان نامه ها و پژوهش های خود به سمت مسائل عینی و کاربردی تر حرکت کنیم و از انحصار در تحقیقات بنیادین فاصله بگیریم و بین پژوهش های بنیادین و هنجاری و پژوهش های کاربردی معطوف به مسائل عینی جامعه توازن برقرار کنیم.
او درباره راهبرد سوم که «بازنمایی پژوهش» است، هم عنوان کرد: اگر می خواهیم پژوهش ها بیشتر بازنمایی پیدا کند و مخاطبین گسترده تری را در برگیرد باید اول تولید ات خود را فرآوری کرده و در قالب های مختلف قرار دهیم و سپس بارگذاری کرده و در زمینه های متعدد و مجاری متنوع ورود کرده و امر پژوهشی فراوری شده خود را به سمع و نظر مخاطبین گسترده برسانیم.
واعظی تصریح کرد: بخشی از این بازنمایی در سایه تعامل حاصل می شود؛ نشست های مشترک علمی، ارتباط گرفتن با دیگر محافل علمی و برگزاری وبینارهای مشترک مصداقی از این بازنمایی است. بخشی از بازنمایی مربوط به بازنمایی برای خارج از مرزهای کشور است. ما به شدت نیازمند داد و ستد علمی با جهان عرب و جهان تسنن هستیم تا تولیدات خود را بتوانیم بازنمایی کنیم. بسیاری از کارهایی که الان در دانشگاه و پژوهشگاه ما اتفاق افتاده است مورد توجه و علاقه جهان تسنن و نهادهای علمی جهان عرب قرار خواهد گرفت اما ما باید خود را معرفی و بازنمایی کنیم.
او ادامه داد: نکته مهم در این بازنمایی، رسیدن به موضوعات مشترک است یعنی باید بفهمیم الان دغدغه محافل علمی جهان عرب و جهان تسنن چیست؟ چون تعامل با محافل علمی دیگر نیازمند چارچوب های گفتمانی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پایان این سه راهبرد را نیازمند خلاقیت و ایده پردازی و تشریک مساعی بخش های مختلف دفتر دانست.
منبع:شفقنا