رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: ما نیاز به خوانش انتقادی علوم انسانی موجود داریم، این که به یک درک انتقادی و آگاهانه از واقعیت علوم انسانی موجود برسیم، از حالت انفعال، دلدادگی کور و تقلیدوار خارج شویم و با تولید نظریه بومی به دنبال حل مسائل جامعه خودمان باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم، در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره تابستانی گفتمان نخبگان علوم انسانی در تالار فردوسی دانشگاه تهران، اظهار کرد: شرایط تحقق و ایجاد تمدن در کشورهای مختلف، جنبه سخت افزاری و نرم افزاری دارد؛ جنبه سخت افزاری تمدن در اموری همانند معماری، شهرسازی، حمل و نقل در جامعه و ابزار تولید است، اما وجه نرم افزاری تمدن، توانش ها و بینش ها است که به جامعه قدرت می دهد که بر نیازهایش فائق آید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در علوم طبیعی روشن است که در توانش، بینش ها و جنبه نرم افزارانه و هم خروجی تکنولوژیک علم، چهره سخت افزارانه آن را دگرگون می کند و جامعه را در تصرف طبیعت و شکل دهی جنبه سخت افزاری موفق می کند.
وی با اشاره به نقش عظیم علوم انسانی در مسأله تمدن سازی یادآور شد: تمدن معاصر غربی فقط محصول رشد علوم طبیعی نیست، بلکه به غایت مرهون رشد علوم انسانی غرب است، بنابراین اقتصاد، نظام سیاسی، تغییر در سبک زندگی و معیشت غرب بیشتر معطوف به علوم انسانی غرب است.
حجت الاسلام و المسلمین واعظی، نهادسازی را شاخصه علوم انسانی خواند و افزود: همان گونه که تکنولوژی خروجی علم طبیعی است؛ خروجی علوم انسانی نیز نهاد سازی اجتماعی و سیستم سازی در عرصه حکمرانی است، بنابراین اگر جوامع امروزی به سمت پارلمان، مشارکت عمومی، نقش آفرینی احزاب و نهادسازی های نظارتی و به سمت چابک سازی نظام بروکراتیک می روند، بانک، بورس، سیستم های مبادلات مالی، رشد بازرگانی بین المللی و انواع ماهیت های حقوقی در سیستم اقتصاد ابداع می شود، همه اینها از خروجی های علوم انسانی است.
وی تأکید کرد: پیشرفت علوم سیاسی و علم اقتصادی فقط در مغزها و کتاب ها نیست، بلکه خروجی عینی در بستر جامعه و تمدن سازانه دارد؛ همچنان که علم فرمول هایی در ذهن عالمان نیست، بلکه خروجی تکنولوژیک دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم تصریح کرد: اگر پیشرفت جامعه اسلامی را بخواهیم و گفتمان انقلاب اسلامی را در داشتن جامعه عادلانه، عاری از فساد، معنویت گرا و طبق ارزش های اسلامی بخواهیم، باید علوم انسانی اسلامی شکوفا شود که نیاز به حمایت دولت دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همان گونه که علوم طبیعی و رشد تکنولوژیک یک جامعه پشتیبانی نیاز دارد؛ رشد علوم انسانی نیز به حمایت و پشتیبانی نیاز دارد، لکن نوع حمایت از آن متفاوت است.
حجت الاسلام و المسلمین واعظی، رشد علوم انسانی را در گرو خودآگاهی معرفتی خواند و تأکید کرد: ما نیاز داریم که ماهیت علوم انسانی را بشناسیم؛ درک عمیق از ابعاد و لایه های علوم انسانی داشته باشیم؛ این که جایگاه آن در نظام معرفتی بشر و تمدن سازی بشر چیست.
وی افزود: ما نیاز به خوانش انتقادی علوم انسانی موجود داریم، این که به یک درک انتقادی و آگاهانه از واقعیت علوم انسانی موجود برسیم، از حالت انفعال، دلدادگی کور و تقلیدوار خارج شویم و با تولید نظریه بومی به دنبال حل مسائل جامعه خودمان باشیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر شکل گیری فرآیند تولید علم در جهت حل مسائل بومی، یادآور شد: در همه دنیا تولید علم و نظریه پردازی های علوم انسانی در جهت پاسخ به معضلات و حل مسائل جامعه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: جدی گرفتن علوم انسانی، خوانش انتقادی علوم انسانی موجود، بومی سازی عطف توجه در علوم انسانی و به حرکت درآمدن چرخ دنده تولید علوم انسانی از مسائلی است که طرح گفتمان علوم انسانی قصد دارد به این نیازها توجه شود و این اتفاقات بیفتد.
لازم به ذکر است در این مراسم از ۱۰ جلد کتاب گفتمان نخبگان علوم انسانی در سال های گذشته و همچنین برخی محصولات دیجیتالی این دوره های آموزشی رونمایی شد.