کد خبر: 17606| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۹ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۰:۲۶:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۶۷

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا گفت: چه بسا به جای این که روحانیت به صورت مستقیم به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشته باشند، بهتر باشد که حضور کارشناسی در پارلمان داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا، رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی دفتر قم مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس، با اشاره به کاهش حضور روحانیت در مجلس، شامگاه سه‌شنبه، ۸ تیر در نشست میزهای کارشناسی دفتر قم مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس، در دوره‌های اخیر، گفت: عوامل کاهش حضور روحانیان در مجلس شورای اسلامی نیاز به تحلیل دارد و باید بررسی کرد که آیا این مسئله یک حسن به شمار می‌آید یا عیب؟ چه بسا به جای این که نهاد حوزه و روحانیت به صورت مستقیم به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشته باشند، بهتر باشد که حضور کارشناسی در پارلمان داشته باشد.
وی افزود: حضور کارشناسی و تخصصی روحانیت و حوزه در مجلس، ارزشمند‌تر از آن است که یک روحانی بدون حضور ساختاری حوزه و ارتباط نهادینه شده و مستقر حوزه‌ها، در فرآیند تدوین قانون در مجلس نقش داشته باشد. حضور ۵۰  نخبه حوزوی در قالب ۹ میز کمیته تخصصی فرهنگی اجتماعی دفتر قم مرکز پژوهش‌ها، حکایت از این دارد که زمینه کاری و تخصصی این گروه‌ها، بررسی مسائل فرهنگی با رویکرد حوزوی است. 
وی ادامه داد: این مسئله بسیار ارزشمند است که اغلب افرادی که در دفتر قم حضور دارند هر یک، بخش‌هایی از حوزه یا مراکز پژوهشی و آموزشی مجموعه‌های حوزوی را نمایندگی می‌کنند. بنابراین عقبه فرهنگی و حوزوی در این کمیته ۵۰ نفره وجود دارد.
پارسانیا با ابراز تأسف از این که در گذشته آن گونه که باید در مرکز پژوهش‌های مجلس از کارشناسی‌های حوزوی بهره‌گیری نمی‌شد، گفت: رویکرد جدید مرکز پژوهش‌های مجلس، فرصت خوبی برای حوزه علمیه در مجلس ایجاد کرده است که جا دارد از این رویکرد، تقدیر و تشکر شود و تقاضا شود که این رویکرد تقویت شده و گسترش پیدا کند.
رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی دفتر قم مرکز پژوهش‌ها گفت: این که جمعی از نخبگان حوزوی در سطح و افق تقنین در مسائل کشور می‌اندیشند و کار می‌کنند،‌ بسیار خوب است؛ از طرف دیگر  دفتر مرکز پژوهش‌های مجلس در قم،‌ حلقه واسطه برای بهره‌گیری از ظرفیت حوزه علمیه در امر تقنین و نظارت مجلس است.
وی با بیان این که شایسته است در کارهای آینده موضوع ارزیابی پیگیری و نظارت را هم به حوزویان بسپاریم؛ چرا که به تناسب جایگاه مجلس این امر در کار کارشناسی حوزویان نیز قابل بررسی است، گفت: عمل و کنشگری مدیران مجموعه‌های حوزوی در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها اثرگذار است،‌ شاید از ۱۰ سال قبل نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجموعه‌های مختلف همدیگر را می‌دیدند و جلسات مختلفی تشکیل می‌شد اما در سال‌های اخیر هماهنگی‌ها افزایش یافته است.
رئیس کمیته فرهنگی- اجتماعی دفتر قم مرکز پژوهش‌ها افزود: استقبال دوستان مجلس و حمایت آنها از نخبگان حوزوی قابل تقدیر است و لازم است که این مسیر ادامه پیدا کند تا از این فرصت استفاده شده و ارتباط بدنه حوزه با مجلس تقویت شود. 
تقنین امروزه براساس شرع نیست
مسعود فیاضی، معاون مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ارزشمند خواندن حضور حوزه در عرصه تقنین کشور، با اشاره به نقش و اثرگذاری‌های بالای مرکز پژوهش‌های تهران در تصمیم‌گیری و در حاکمیت، گفت: مرکز پژوهش‌ها در خط مقدم قرار دارد و چنانچه با قدرت عمل کند، اثرگذاری‌های آن به هیچ وجه باطل نمی‌شود. 
فیاضی با اشاره به این که امروزه تقنین، مبتنی و بر اساس شرع نیست، بلکه عدم مغایرت با شرع ملاک تصمیم است اظهار کرد: این نقیصه می تواند با حضور حوزه علمیه در کنار مرکز پژوهش‌های تهران  برطرف شود. 
وی با بیان این که امروزه فرصت استثنائی برای دغدغه‌مندان به وجود آمده است تا در نحوه تصمیم‌گیری‌ها و اجرا نقش داشته باشند، افزود: مجلس همه ظرفیت‌های خود را فعال نکرده است و ما می‌خواهیم این ظرفیت‌ها را در زمینه فرهنگی و اجتماعی فعال کنیم تا در نتیجه آن در عرصه قانون‌گذاری به نتایج مثبتی دست یابیم. 
معاون مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به شیوه فعالیت دفتر قم مرکز پژوهش‌ها، اظهار کرد: در گام اول باید موضوع محوری در هر مسئله به صورت کامل تبیین شود، گام دوم برای آن راه حل و  ایده راهبردی و محوری یافت شود و هنگامی که همه جوانب بررسی شد، در گام سوم تک تک موارد و اضلاع آن به ماده قانونی تبدیل شود. 
وی افزود: ارائه چارچوب نظری متناسب با طرح ها و لوایح و بررسی سویه‌های دینی و فقهی و  پرداختن به ابعاد مغفول در گزارشات و اهتمام ویژه به بخش فرهنگی برنامه هفتم توسعه کشور از اهم ماموریت های میزهای کارشناسی هستند.
وی یادآوری کرد: مجلس شورای اسلامی شأن تقینی و نظارتی دارد. اگر شأن نظارتی مجلس تقویت شود، ‌بسیاری از مشکلات کشور نیز حل خواهد شد. نمایندگان در بیش از ۲۰۰ شورا نظارت دارند. اگر ما بتوانیم از نمایندگان پشتیبانی کنیم، آنها نیز می‌توانند دولت را فعال کنند. 
وی با بیان این که میز‌های قم باید ناظر به موضوع و ناظر به شرایط واقعی موضوع صحبت کنند، گفت: لازم است اهتمام کارشناسان میزها به بحث‌های انضمامی و میدانی باشد که در لایه اخیر تقنین کاربرد داشته باشد. 
میزهای ۹ گانه فرهنگی
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسین هاشمیان، دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی دفتر قم مرکز پژوهش‌ها گفت: اصل بدنه دفتر قم با ترکیب میز‌های ۹‌گانه خواهد بود و جمع حاضر نیز اعضای این میز‌ها هستند. 
دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی دفتر قم مرکز پژوهش‌ها با اشاره به عناوین میز‌های ۹گانه فرهنگی گفت: آموزش و پرورش، آموزش عالی،‌ هنر و سینما، دینداری، فرهنگ عمومی، ورزش و گردشگری، زنان و خانواده، حوزه (به لحاظ موضوع و مسائل حوزه)، فضای مجازی و رسانه،‌ میز‌های ۹گانه در دفتر قم است که البته برای مسئله‌یابی فقهی مسائل نیز شورای فقهی تشکیل خواهد شد.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7