کد خبر: 4818| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۳۱ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۵۵:۰ | تعداد بازدید: ۷۳۰۴

جلسه فراکسیون زنان مجلس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین با محوریت "پوشاک، مد و لباس" برگزار شد.
در این جلسه سهیلا جلودار زاده با تاکید بر اینکه پوشاک مد و لباس باید به عنوان یک صنعت مورد نظر باشد، افزود: لازم است با ملاحظات ایرانی، اخلاقی و اسلامی، پوشاک مناسب تولید و به کشورهای هدف صادر شود.
وی از عدم رشد و توسعه شهر پوشاک در نزدیکی فرودگاه انتقاد کرد و گفت: طراحان ما در یک فضای بسته و تحت فشار ممیزی قرار دارند، در حالی که ما به عنوان یک کشور اسلامی باید سردمدار حوزه پوشاک اسلامی باشیم.
زهرا ساعی نیز در این جلسه بر لزوم ساماندهی حوزه پوشاک تاکید کرد و افزود: چرا نباید بتوانیم لباس مناسب زنان کشور تهیه کنیم و چرا تولید کنندگان ترغیب نمی‌شوند برای پوشاک متناسب در حوزه‌های مختلف تولید داشته باشند؟
معصومه آقاپور علیشاهی  نیز در این جلسه گفت: هنوز یک شالوده برای این امر که لباس ایرانی دقیقاً چیست، تعریف نشده و مشخص نیست ما برای لباس یک زن چه پروتکلی داریم.
نماینده مردم شبستر در مجلس با بیان اینکه مدل لباس ایرانی باید برند شود، از نبود یک شبکه مخصوص برای معرفی لباس ایرانی، وجود بازار لباس‌های دست دوم و استوک در کشور انتقاد کرد.
۲.۷  میلیارد دلار قاچاق در حوزه پوشاک
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بهترین سلاح در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای، نوع پوشش است و در این رابطه همه باید دست به دست هم دهند زیرا پس از خوراک، دومین نیاز مردم پوشاک است؛ در حالی که در حوزه لباس رقم ۲.۷ میلیارد دلاری قاچاق وجود دارد.
بر اساس این گزارش، سکینه الماسی خواستار هم‌افزایی، انسجام و گسترش میان دستگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌ها و آکادمی‌های مد و لباس شد.
طیبه سیاوشی شاه عنایتی نیز مهمترین دغدغه در این حوزه را چنین عنوان کرد که جشنواره‌های مد و لباس هر سال برگزار می شود اما تاثیر محسوسی روی بازار نگذاشته است.
نتوانستم یک مانتوی مناسب انتخاب کنم
 فریده اولادقباد نیز در این جلسه از تبدیل صنعت پوشاک به کارخانه تکثیر آثار خارجی، کم بودن ارتباط بین تولید کنندگان و طراحان، قیمت بالای پوشاک ایرانی-اسلامی انتقاد کرد و افزود: در نمایشگاه مد و لباس نتوانستم یک مانتوی مناسب از نظر قیمت، مدل و سایز انتخاب کنم.
رئیس فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: نباید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور، تامین پوشاک مناسب با فرهنگ و عرف جامعه باشد.
در ادامه پروانه پروانه مافی گفت: باید از نگاه‌های ایذایی و قهری در حوزه پوشاک دور شویم و نگاه‌های مثبت و ایجاد رقابت سالم را توسعه بخشیم.
وی با بیان اینکه هجمه فرهنگی در حوزه لباس بسیار بالاست، خواستار استفاده از افراد صاحب حسن نظر، خلاق و کاربلد در این حوزه شد و به افرادی اشاره کرد که کارهای خوب با کیفیت و متناسب با فرهنگ و سن مخاطب تولید می‌کنند اما مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.
زهرا سعیدی مبارکه با اشاره به اینکه دغدغه‌ها در حوزه حجاب و عفاف مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد، از افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت چادر انتقاد کرد.
هاجر چنارانی با تأکید بر لزوم رصد مشکلات در حوزه پوشاک افزود، از تلاش فراکسیون زنان برای رسیدگی به دغدغه‌های این حوزه خبر داد و اعلام کرد: می‌توان با تفاهم‌نامه و نشست، بخشی از آن را مرتفع کرد.
 سیده فاطمه حسینی نیز گفت: در چنین حوزه‌هایی باید بستر رشد خلاقیت فراهم شود؛ به همین دلیل باید به دنبال انحصارزدایی و کاهش محدودیت‌ها در محورهای مختلف بود.
وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست از استارتاپ‌هایی که می‌توانند زمینه طراحی و عرضه را فراهم کنند، حمایت شود.
لزوم توجه به نوخواهی جامعه و حرکت به سمت نوآوری در حوزه مد و لباس
در این جلسه دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تداوم چنین جلساتی شد و گفت: بحث حوزه پوشاک مد و لباس از چند منظر اقتصادی فرهنگی و اجتماعی مورد اهمیت است.
وی در تشریح وجه اقتصادی بر اموری همچون اشتغال، تولید، واردات خارجی، قاچاق، صادرات؛ در وجه فرهنگی به موضوعات لباس ایرانی- اسلامی، توجه به خط قرمزهای درست و غلط، اعتماد سازی، فرهنگ سازی، بحث‌های رسانه‌ای و در بعد اجتماعی به لزوم توجه به رفع نیاز جامعه اشاره کرد.
وزیر فرهنگ توضیح داد: جامعه انتظار دارد نیازهای خود را به راحتی برآورده کند ولی در شرایط فعلی یا کم برآورده می‌شود یا ارزان برآورده نمی‌شود یا هر دو با هم.
 وی تاکید کرد: حوزه مد و لباس یک مسئله در هم تنیده و چندبعدی است که به اعتبار وجه فرهنگی، دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و البته در آن کارگروه، مجموعه‌ای از دستگاه ها حضور دارند.
دکتر صالحی در سخنان خود به لزوم توجه به نوخواهی جامعه و حرکت به سمت نوآوری در حوزه مد و لباس و رقابت با پوشاک خارجی تاکید کرد و افزود: باید ظرفیت خود را در حوزه طراحی بالا و به این سمت برویم که طراحان را جدی بگیریم زیرا آنها کانون مرکزی این حرکت هستند.
یک ظرفیت مناسب به نام لباس اقوام ایرانی
وی با اشاره به اینکه باید خط ارتباطی بین طراحان و تولیدکنندگان ایجاد شود، گفت: تلاش شده تا در این زمینه فعال‌تر عمل کنیم و باید هم‌فکری شود تا این کار شتاب بیشتری گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لباس اقوام ایرانی به عنوان یک ظرفیت مناسب در حوزه پوشاک نام برد و بر لزوم وسیع‌تر شدن و گسترش آن تاکید کرد.
وی با بیان اینکه دولت در این حوزه صرفاً تسهیل کننده است، ادامه داد: باید نگاه حمایتی و تشویقی و توجه به گسترش تشکل‌های صنفی وجود داشته باشند و جریان خصوصی حوزه مد و لباس نیز تقویت شود.
دکتر صالحی گفت: حوزه مد و لباس در سه شاخصه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گسترده است و وزارت فرهنگ، صرفا در حوزه اختیارات خود می‌تواند ورود کند و تصدی بخش محدودی را برعهده دارد.
در ادامه حسینی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وی با بیان اینکه ۳۱ هزار طرح در سال گذشته شماره شیما گرفته و بیش از ۴ هزار طراح در حوزه لباس فعال بوده‌اند، گفت: بخش طراحی لباس با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر ساماندهی فعالیت هنرمندانی که در حوزه طراحی مشغول به کار هستند، تمرکز کرده است.
وی همچنین گزارش داد در نمایشگاه مد و لباس، برای اولین بار حراج طرح‌ها و ایده‌ها صورت گرفت که ۱۵۹ طرح برای تولید عمده در سال ۹۸ به فروش رفت و در بخش بین الملل نیز دو طرح برای تولید در اروپا مورد پسند قرار گرفت.
همچنین قبادی دبیر کارگروه مد و لباس یکی از مسائل جامعه را عدم آگاهی از ظرفیت‌های موجود در حوزه پوشاک دانست و افزود: تبلیغات شهری برای طراحان و فعالان ایرانی گران است و اگر بخواهند یک لباس ایرانی-اسلامی را تبلیغ کنند، باید بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه بپردازند.
وی همچنین عنوان کرد: با توجه به حمایت دولت در این سال‌ها و وضعیت نرخ ارز در شرایط کنونی، نگاه‌ها به حوزه داخل معطوف شده است.
به گفته دبیر کارگروه مد و لباس، سالانه ۴۰ میلیون قطعه مانتو، ۱۵۰ میلیون قطعه روسری و پوشش سر ، ٢٥٠ میلیون قطعه انواع لباس ورزشی، ۱۷ میلیون قطعه کت و شلوار و ۱۰۰ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی مورد نیاز جامعه ایران است.
افتخاری فعال عرصه مد و لباس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بودجه فقط یک برنامه‌ مُد در دنیا چندین برابر کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: ۳۸ هفته مد در دنیا در کشورهای مختلف برگزار می‌شود که برای یک سال آینده دنیا طراحی می‌کند.
وی تاکید کرد: منابع اصلی تولید مُد در کشور، چند مزون شاخص زیرزمینی هستند که برای مردم تقاضا ایجاد و جریان مد را تولید می‌کنند؛ در حالی که نه مالیات می‌دهند و نه بیمه.
بهبهانی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب با اشاره به اینکه قانون مجلس در مورد مد و لباس در سال ۸۶ تصویب شده ولی هیچوقت اجرا نشده، خواستار آن شد که حوزه پوشاک از منظر اشتغال، تولید، کمبود مواد اولیه در صنایع و توجه به خرده فرهنگ‌های مختلف مدنظر قرار گیرد.
 منبع: خانه ملت

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7