کد خبر: 16594| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۴۵:۰ | تعداد بازدید: ۱۶۳۱

معاون علمی و فناروی رییس جمهور با تاکید براینکه، دانشگاه بایستی محیط ایده پروری و خلق تکنولوژی و نوآوری باشد، گفت: امروز در دنیا دانشگاهی موفق است که رقم قابل توجهی از درآمد خود را به جای بودجه دولتی یا اخذ شهریه از مردم، از محل فروش تکنولوژی و قراردادهای در ارتباط با صنعت بدست آورد.
دکتر سورنا ستاری در آئین اختتامیه نخستین مسابقه مسئله محور بنیاد ملی نخبگان با عنوان "ره نشان"در  سالن اصلی وزارت کشور در سخنانی با تاکید براینکه، بر اساس تجربه دریافته ام که توسعه یک مفهوم فرهنگی است افزود: بحث مربوط به سخت افزار در واقع پایین دست جریان فرهنگی است و در حقیقت فرهنگ، توسعه ایجاد می کند.
وی در این آئین که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان نخبه همراه بود،  اذعان کرد: متاسفانه درنگاه فرهنگی مردم کوچه و خیابان گرفته تا مدیران سیستم دولتی و دانشگاه و صنعت، ارزش جوان به سرمایه مالی اعم از پول، ملک و نوع ماشین است و این یک مشکل فرهنگی است.
ستاری با اشاره به اینکه، ایران از جمله کشورهایی است که سرمایه گذاری دولتی سنگینی در حوزه آموزش و پژوهش دارد و بودجه کشور متشکل از سه پایه آموزش، بهداشت و دفاع است، افزود:اما سوال اینجاست که آیا خروجی این همه هزینه های آموزشی و پژوهشی در سالهای بعدی در اقتصاد کشور دیده می شود؟
رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: صرف بودجه در بخش های مختلف آموزش و پژوهشی کشور بایستی ارزش افزوده و اشتغال در کشور به دنبال داشته باشد.
وی اظهارکرد: متاسفانه پژوهشگاه هایی در کشور داریم که با بودجه های هنگفت دولتی دارای چندین هزار نفر نیرو و هزاران نفر هیات علمی هستند اما همچنان وضع صنعت، کشاورزی و خدمات در کشور لنگ می زند.
ستاری افزود: وضعیت دانشگاه ها نیز به همین منوال است، از دانشگاه آزاد که بودجه آن از محل شهریه های مردمی تامین می شود تا دانشگاه های دولتی که بودجه آنها ازسوی دولت تامین می شود و همه این مشکلات به همان مشکل فرهنگی بر می گردد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور  با تاکید براینکه، توسعه و پیشرفت تنها با راه اندازی یک مجموعه و جمع شدن در یک ساختمان و استخدام و تنها خرید لوازم آزمایشگاهی نیست، افزود: توسعه در حقیقت  حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله پژوهش است.
وی گفت:هیچ دولتی با پول نفت و مالیات نمی تواند محصول اعم از هواپیما، واکسن، خودرو یا داروی قابل رقابت بسازد، اشتباه ما این است که تصور می کنیم پژوهش دولتی خروجی ایجاد می کند، درحالیکه این تصور نادرست است،  دولت بایستی جاده صاف کن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری باشد.
ستاری در ادامه بیان کرد: بخش خصوصی نیز هنگامی وارد بخش پژوهش می شود که اطمینان داشته باشد که از این حوزه می تواند سودآوری بیش از بازار دلالی ارز،  ملک و سکه داشته باشد.
وی تاکید کرد: ما بایستی محیط و زیست بومی داشته باشیم که استارتاپ های دارای ایده های ناب با سرمایه گذاری بخش خصوصی بتوانند خودشان را نشان دهند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین یادآور شد:یکی از بحث های ما در طول هفت سال گذشته  این بوده است که با پول نفت و مالیات نمی توان صاحب محصول و تکنولوژی شد.
ستاری در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان کشورمان بیش از ۱۰ هزار استارتاپ و و ۵ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان شکل گرفته است.
وی افزود: در حال حاضر کشور  در حوزه بیوتک دارای شرکتی است که سال گذشته ۴۰۰ میلیاردتومان هزینه تحقیق و توسعه داشته است و دولت اگر ۴ و حتی ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز هزینه می کرد به نتایج دلخواه این شرکت دست پیدا نمی کرد.
ستاری با بیان اینکه، داستان مشترک همه کارآفرینان بزرگ دنیا از زاکربرگ و استیوجابز گرفته یا دیجی کالا و کافه بازار و سیناژن این است که اکثر قریب به اتفاق این مجموعه ها از یک خانه یا زیرزمین کوچک متولد شدند، تاکید کرد: باید بدانیم محیط کارآفرینی محیط بچه پولداری نیست، بلکه نیازمند افرادی با اعتماد به نفسی است که بتوانند روی پای خود بایستند.
وی همچنین اظهارکرد:استخدام بزرگترین خیانت به جوانان کشور است چراکه این نابودی اعتماد به نفس و نوآوری را به دنبال خواهد داشت. نوآوری مهمترین موهبتی است که خداوند برای انسان به ودیعه گذاشته است و در گرو نوآوری است که توسعه در کشورمان اتفاق می افتد.
رییس بنیاد ملی نخبگان ضمن تاکید بر ضرورت ورود نوآوری به حوزه اقتصا کشور، به تفاوت بین کارخانه و صنعت اشاره کرد و گفت: صنعت جایی است که طراحی و ماشین سازی انجام می شود و اینکه یک سری ماشین آلات وارد کشور کنیم و تصور کنیم که فولاد، سیمان و خودرو تولید می کنیم یک اشتباه محض است،  چنین چیزی به هیچ وجه نیازمند راه اندازی این همه دانشگاه در کشور نیست.
وی همچنین تاکید کرد:دانشگاه بایستی محیط ایده پروری و طراحی و خلق تکنولوژی و نوآوری باشد، دانشگاهی موفق است که عدد قابل توجهی از درآمد خود را به جای بودجه دولتی یا اخذشهریه از مردم، از محل فروش تکنولوژی و قراردادهای ارتباط با صنعت کسب کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، برترین تیم‌های نخستین مسابقه مسئله محور "ره نشان" شامگاه دوشنبه در پنج حوزه انرژی، حمل و نقل، زیست فناوری، محیط زیست و هوشمندسازی  در سالن اصلی وزارت کشور با اهداء تندیس این مسابقه و جوایز نقدی معرفی و تجلیل شدند.
ره نشان یکی از مسابقات مسئله محور طرح شهید بابابی ذیل بنیاد ملی نخبگان است که در راستای ترغیب دانشجویان برای رفع نیازهای صنعتی و دانش بنیان کشور در ۵ حوزه آب و محیط زیست، انرژی، حمل و نقل، زیست فناوری و هوشمند سازی برگزار می شود.
این مسابقه با همکاری شرکت های فناور و صنعتی با تعریف پروژه و راهبری تیم ها، زمینه جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان مستعد را تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان کشور فراهم کرده است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7