کد خبر: 16324| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۷ بهمن سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۳:۴۵:۰ | تعداد بازدید: ۱۵۵۴

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: سهم بانوان در آموزش و پرورش باید افزایش یابد و از نظرات آنان بویژه در مسائل اختصاصی دانش آموزان دختر استفاده بیشتری شود.
 آیت الله علیرضا اعرافی در نشست گروه های یازده گانه علمی سازمان آموزش و پرورش با وی که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفت: ورود ما در عرصه آموزش و پرورش، باید عالمانه و با تکیه بر نظریه و تفکر علمی باشد؛ ما باید بدانیم ورود حوزه به عرصه تدوین دروس آموزشی مدارس کشور با ملاحظات خاصی همراه است.
مدیر حوزه های علمیه،  با بیان این که مدیریت حوزه در چند سال اخیر وارد یک طراحی کلان در نظامات حوزه شده است گفت: تنظیم ۲۰ سند راهبردی بلندمدت و یک برنامه کلی با ۹۰۰ طرح که شامل طرح های تحولی اساسی هم هست تنها بخشی از این برنامه های کلان می باشد. در استان ها تأکید ما بر واسپاری اختیارات به جهت پاسخگویی آنها به نیازهای استان های خود است.
وی افزود: نمونه دیگری از کارهای انجام گرفته از سوی مدیریت حوزه های علمیه طراحی درختواره نظام رشته ای حوزه بوده که با تلاش بالغ بر سه ساله مدیران حوزه انجام گرفته است.
آیت الله اعرافی، اظهار کرد: طرح آمایش حوزه نیز طرح کلان دیگری است که با کمک نهادهای مختلف کشور و با تعریف کارویژه های روحانیت انجام گرفت.
عضو شورای عالی حوزه، گفت: یک سال و نیم قبل ما به یک برنامه ۵ ساله رسیدیم و ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش مسئول انجام آن شد.
وی افزود: ورود ما در عرصه آموزش و پرورش، باید عالمانه و با تکیه بر نظریه و تفکر علمی باشد، باید صبورانه و با تحمل سختی ها و دشواری ها با این موضوع مواجه شویم؛ نباید توقع داشته باشیم تمام خواسته ها اجرایی شوند.
آیت الله اعرافی بیان داشت: باید ساز و کاری اندیشیده شود که هریک از نمایندگان حوزه بتوانند به محصولات علمی تولید شده از قبل در هر نهادی دسترسی پیدا کنند و از آنها استفاده ببرند.
مدیر حوزه های علمیه گفت: سهم بانوان در آموزش و پرورش باید افزایش یابد و از نظرات آنان بویژه در مسائل اختصاصی دانش آموزان دختر استفاده بیشتری شود.
وی عنوان داشت: این حرکت یک پشتوانه فکری و پژوهشی را هم برای بلندمدت نیاز دارد؛ صرف جلسات و بارش فکری اساتید و کارشناسان پاسخگوی تمام مسائل نیست.
آیت الله اعرافی گفت: دوستانی که برای نمایندگی حوزه در آموزش و پرورش انتخاب شده اند افراد عالم و باتجربه ای هستند و امیدواریم حضور خوب و مثمر ثمری داشته باشند.
باید پیوند محکمی بین دروس تحولی آموزشی و تربیتی با آموزه های دینی برقرار باشد
بر اساس این گزارش: دکتر حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست، اظهار داشت: اسناد بالادستی که بعد از انقلاب اسلامی از جمله در حوزه آموزش و پرورش تولید شده اند را به دیده نرم افزارهای تمدنی می بینم؛ ما باید تحت این اسناد بالادستی عمل نماییم.
وی افزود: این نرم افزارها در ادوار مختلف و دولت های مختلف دچار عنایات و مهجوریت هایی شده اند؛ برخی از آنها را عمل نکردند، برخی به آنها بی توجهی نمودند و برخی هم از آنها را قابل تغییر دانستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معتقدم باید اتصال و پیوند محکمی بین دروس تحولی آموزشی و تربیتی با آموزه های دینی برقرار باشد.
وی گفت: در حال حاضر در حدود ۲ سال است که در تلاش برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم.
ملکی افزود: یکی از احتیاجات ما در این باره به دست آوردن یک الگوی ربط، تحت عنوان الگوی تدوین برنامه های درسی بود که بحمدالله تنظیم شده است.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از نیازهای ما ارتباط و هم اندیشی های متعدد با کارشناسان ذیربط بود و برای این که این مفاهمه علمی شکل بگیرد ۹ کارگاه علمی را برگزار نموده ایم و سعی بر این شده است که مفاهمه سازمانی بدست آید.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: کار سوم مورد نیاز ما که احتیاج فطری و سرشتی بود، ارتباط مؤثر و عمیق ما با حوزه  علمیه قم بود؛ ما اگر مرتبط با مراکز علمی و معنوی موجود در قم و یا تهران نباشیم به اهدافمان نخواهیم رسید.
وی افزود: ارتباط ساختاری، یعنی نمایندگان حوزه علمیه از همان ابتدای طراحی کتب درسی و برنامه های علمی و تربیتی حضور داشته باشند و در بذر اولیه برنامه با ما مشارکت نمایند.
ملکی بیان داشت: بنده تأکیدم بر این بوده و هست که نمایندگان  حوزه علمیه در صدر شوراهای درسی ما حضور داشه باشند. تقاضای من از نمایندگان حوزه این است که عضو نافذ شوراهای درسی باشند؛ یعنی روح برنامه های درسی تحولی، روح دینی و معنوی باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید ببینیم حضور دین در هر درس و در هر تخصص به چه معناست؛ یک از استلزامات برای عضوی که در شورای درسی تحولی حضور دارد آشنایی کامل با ماهیت درس مرتبط با آن شورا است.
وی عنوان داشت: ما می خواهیم موجودیت علوم درسی بر مبنای اسلامی باشد؛ متأسفانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال ۹۰ تاکنون اجرایی نشده و این محل تأسف است.
دکتر ملکی گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز است به حضور جهادی و روحیه ایثارگری تا حضور نافذ شکل گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم باید نظرات را به صورت واضح شنید و ما از انتقادات و پیشنهادات استقبال می کنیم؛ قطعاً بدون هم اندیشی سند تحول بنیادین اجرایی نمی گردد.
در دروس علوم تجربی اصلاحات دینی و اعتقادی چندانی اتفاق نیفتاده
سید محمد تقی ابطحی در ادامه این نشست، با اشاره به ظرفیت طلایی فراهم شده برای اثرگذاری حوزه علمیه بر سیستم آموزشی کشور، گفت: شرط عضویت نافذ روحانیت در شورای  تدوین دروس آموزش و پرورش حضور با آگاهی و شناخت کامل در موضوعات مورد بحث است.
وی افزود: متأسفانه در دروس علوم تجربی اصلاحات دینی و اعتقادی چندانی اتفاق نیفتاده است.
نماینده حوزه علمیه در شورای تنظیم دروس ، اظهار کرد: باید جلسات اقناعی و گفت و گو های بیشتری بین نمایندگان حوزه علمیه و آموزش و پرورش برگزار شود. ما می بایست کارهایی را که باید انجام دهیم سازماندهی کنیم؛ این سازماندهی بر پایه کمک گرفتن از کارهای پیشین و گفت و گوهای تخصصی است.
وی گفت: می بایست متونی که در هر موضوعی می خواهد مورد بحث واقع شود به دست کارشناسان مربوطه رسیده باشد و روی آنها اندیشیده شده و پس از آن مورد بحث قرار گیرند.
کسی باید در مورد شیوه های آموزش و پرورش نظر دهد که با همه جوانب دین آشنا باشد
حجت الاسلام امین الله زرگریان سپس به ایراد سخن پرداخته و اظهار داشت: خداوند می فرماید دین خدا یاری نمی شود، مگر توسط کسانی که از همه جوانب به این دین بپردازند؛ چون که دین جامع است، پس شامل آموزش و پرورش هم می شود؛ کسی باید در مورد شیوه های آموزش و پرورش نظر دهد که با همه جوانب دین آشنا باشد.
عضو گروه ریاضی تدوین دروس آموزش و پرورش بیان داشت: متأسفانه در عمل از نظر روحانیت در گروه های مشورتی تدوین دروس استفاده نمی شود و حتی گاهاً فرصت اظهار نظر به آنان داده نمی شود.
وی افزود: مدارس موجود و نظام آموزشی حال حاضر دانش آموزان را به جای اینکه به سمت تفکر عمیق سوق دهند، به سمت کنکور می برند و  آن ها را فقط برای تست زنی آماده می کنند.
انگیزه خوب، طرح خوب و اجرای خوب، سه اصل مهم برای انجام یک کار خوب
دکتر نورمحمدی سپس ضمن اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم که از راه های مختلف به صراط مستقیم برسیم، گفت: ما برای اینکه یک کار خوب را انجام دهیم، باید انگیزه خوب، طرح خوب و اجرای خوب داشته باشیم. این در حالی است که هیچکدام از این ها را در حال حاضر نداریم و یا در حداقل ممکن داریم.
نماینده حوزه علمیه در شورای تدوین دروس سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در اسناد بالادستی، اساساً نگاه دینی به شکل مورد نیاز به مباحث وجود ندارد و همین امر سبب می شود هر چقدر ما نمایندگان در شوراها بحث نماییم و دیگر اعضا را هم اقناع نماییم به علت مغایرت با اسناد بالادستی بی نتیجه می ماند.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7