کد خبر: 16005| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱ بهمن سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۵۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۳۶

جلسه 143 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه 30 دی ماه 99 در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی ضمن تشکر از تلاش‌های دست‌اندرکاران حوزه درمان و بهداشت کشور، با تأکید بر لزوم بازنمایی رسانه‌ای تولید واکسن ایرانی کرونا، تصریح کرد: تولید واکسن کرونا در کشور موجب تقویت غرور ملی و امید به آینده شد چرا که با وجود تحریم‌های ظالمانه، با اتکا به توان علمی کشور در مدت زمان کوتاهی مطالعات علمی واکسن کرونا و هم‌زمان ایجاد پلتفرم و زیر ساخت‌های مربوط به سایت تولید صورت گرفت.



رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تأکید کرد: به طور حتم ظرفیت‌های ایجاد شده نه فقط برای واکسن کووید بلکه برای سایر تولیدات دارویی به کار گرفته خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تولید واکسن کرونا در کشور موجب تقویت غرور ملی و امید به آینده شد چرا که با وجود تحریم‌های ظالمانه، با اتکا به توان علمی کشور در مدت زمان کوتاهی مطالعات علمی واکسن کرونا و هم‌زمان ایجاد پلتفرم و زیر ساخت‌های مربوط به سایت تولید صورت گرفت.
 وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در مورد عدم خرید واکسن از منابع نامعتبر، افزود: رهبر حکیم انقلاب به دلیل عدم اعتماد به دشمنان نظام، دشمنی علنی و آشکار این کشورها با جمهوری اسلامی ایران و عدم کارآمدی واکسن‌های تولید شده توسط این کشورها، بر پرهیز از خرید واکسن کرونا از منابع نامعتبر تأکید داشتند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در عین حال از همه ظرفیت‌ها علمی جهان در حوزه مقابله و پیشگیری و مصون‌سازی جامعه نسبت به ویروس کرونا استفاده شده است.
وی با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان کشور نزدیک به 11 ماه است که به طور سرسخت و پر تلاش در شرایط شیوع کرونا به ارائه خدمات مشغول هستند، تأکید کرد: باید توجه داشت که ارائه برخی نکات صرفاً برای تقویت آینده کشور در مباحث علمی و مقابله با ویروس کرونا است.
دکتر عاملی: رهبر حکیم انقلاب به دلیل عدم اعتماد به دشمنان نظام، دشمنی علنی و آشکار این کشورها با جمهوری اسلامی ایران و عدم کارآمدی واکسن‌های تولید شده توسط این کشورها، بر پرهیز از خرید واکسن کرونا از منابع نامعتبر تأکید داشتند.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: تولید واکسن کرونای ایرانی باعث تحول علم پزشکی کشور شده است و امید است در آینده شاهد موفقیت‌های بزرگتری در این زمینه باشیم.



همچنین دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا و دبیر ستاد توسعه زیست فناوری به ارائه گزارشی با موضوع بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور و جهان پرداخت و گفت: هر واکسن برای تولید باید سه فاز پیش بالینی، تأیید و تولید انبوه را طی کند و در حال حاضر فایزر و بیوتک تأییدیه اضطراری FDA و WHO را دریافت کرده‌اند چرا که برای تولید واکسن در حالت عادی 3 تا 5 سال زمان نیاز است.
دکتر قانعی با بیان اینکه در حال حاضر 2 تأییدیه ملی و بین‌المللی برای تولید واکسن وجود دارد، افزود: 173 واکسن ساز در دنیا تولید واکسن کرونا را شروع کرد‌ه‌اند که از این تعداد تنها 6 واکسن‌ساز موفق به کسب تأییدیه شده‌اند.
دکتر مصطفی قانعی: جمهوری اسلامی ایران برنامه تولید 25.5 میلیون دوز واکسن کرونا توسط شرکت‌های خود را در دست اجرا دارد.
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا اظهار داشت: از 9 شرکت ایرانی در حال تولید واکسن کرونا، 3 واکسن کرونا در مرحله فاز بالینی قرار دارد و همچنین واکسن مشترک کوبا و انسیستوپاستور ایران نیز در مرحله فاز 3 قرار دارد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری  افزود: شرکت‌های ایرانی در حال تولید واکسن در چهار پلتفرم ویروس کامل، ناقل ویروسی، اسید نوکلئیک و پروتئین پایه هستند.
وی اظهار داشت: واکسن‌های پروتئین پایه‌دار برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مناسب هستند اما باید در نظر گرفت که برای ایجاد ایمنی مناسب باید در چندین دوز تزریق شود. به عنوان مثال واکسن‌های هپاتیت ب از این نوع هستند.
دکتر قانعی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برنامه تولید 25.5 میلیون دوز واکسن کرونا توسط شرکت‌های خود را در دست اجرا دارد، خاطرنشان کرد: در پایگاه یونیسف کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده واکسن کرونا معرفی شده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: منابع مالی تولید واکسن کرونا در دنیا از طریق پیش فروش واکسن‌ها تأمین شده است و در واقع کشورها قبل از موفقیت یک شرکت در تولید واکسن کرونا، واکسن‌ها را پیش خرید کرده‌اند.
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا: برخی از کشورها حریصانه واکسن کرونا را خرید کرده‌اند به عنوان مثال کشور کانادا به ازای هر فرد 10 دوز واکسن خریداری کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هفت میلیارد دوز واکسن در دنیا پیش خرید شده است، اضافه کرد: کنسرسیوم جهانی کوواکس 10 درصد از این هفت میلیارد دوز واکسن پیش فروش را در راستای عدالت دسترسی همه کشورها به واکسن کرونا خریداری کرده است چرا که برخی از کشورها حریصانه واکسن کرونا را خرید کرده‌اند به عنوان مثال کشور کانادا به ازای هر فرد 10 دوز واکسن خریداری کرده است.
دکتر قانعی با تأکید بر اینکه دنیا برای تولید واکسن کرونا در فاز اضطرار قرار دارد، افزود: به عنوان مثال تولید واکسن‌های مانند تب تیفوئید 100 سال، هپاتت ب 20 سال، واکسن ابولا 20 سال به طول انجامیده است اما با توجه به شرایط اضطرار واکسن کرونا تقریباً ظرف مدت یک سال تولید شده است.
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه اکثر واکسن‌های کرونا دارای تأییدیه ملی یا اضطراری هستند، افزود: کشور آمریکا برای واکسن فایزر تأییدیه استفاده اضطراری صادر کرده است اما کشور عربستان برای این واکسن تأییدیه نهایی را صادر کرده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تأکید کرد: در حال حاضر تولید اکثر واکسن‌های کرونا در فاز 3 قرار دارد و کار تولید واکسن کرونا در هیچ شرکتی به پایان نرسیده است.
وی درمورد میزان واکسیناسیون کرونا در کشورهای جهان گفت: 39.47 میلیون دوز واکسن کرونا در جهان دریافت شده است که از این مقدار سهم آمریکا 12.28 میلیون دوز، چین 10 میلیون دوز، انگلیس 4.31 میلیون دوز، رژیم اشغالگر قدس 2.35 میلیون دوز، امارات 1.88 میلیون دوز، ایتالیا 1.12 میلیون دوز و آلمان 1.05 میلیون دوز، روسیه 1 میلیون دوز، اسپانیا 768 هزار دوز، ترکیه 706 هزار دوز، کانادا 546 هزار دوز و مکزیک 463 هزار دوز دریافت  کرده‌اند.
دکتر قانعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 2.55 میلیون نفر در جهان بر علیه کرونا به طور کامل واکسینه شده‌اند.
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در مورد رویکرد تأمین واکسن کرونا در کشور، تصریح کرد: مقرر شده است واکسن کرونا در کشور بر اساس 3 رویکرد، 16.8 میلیون دوز از طریق مجموعه کوواکس و 25.5میلیون دوز از طریق واردات و 25 میلیون دوز تولید داخل تأمین شود.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری درمورد چرایی دلیل همکاری ایران با کوبا برای تولید واکسن کرونا اظهار داشت: نظام سلامت کوبا از جهت عدالت رتبه اول جهان را داراست و این کشور در حوزه پزشکی یکی از قدرت‌های جهان است. در گذشته نیز با کشورمان برای تولید واکسن هپاتیت به همکاری داشته و همین طور ایران و کوبا سوابق خوبی در حوزه روابط سیاسی و دیپلماتیک دارند.
وی درمورد برنامه ملی واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در کشور اظهار داشت: در نظر داریم در فاز اول زمستان 99 کارکنان بهداشت و درمان و افراد سالمند، معلولان و جانبازان در مراکز نگهداری، در فاز دوم بهار و تیرماه 1400 افراد بالای 65 سال، افراد 16 تا 64 سال با بیماری زمینه‌ای، افرادی که به واسطه شغل خود با مردم در تماس هستند، در فاز سوم مرداد تا آذر 1400 افراد ساکن در مراکز تجمعی، افراد 55 تا 65 بدون بیماری زمینه‌ای و افراد در مشاغل ضروری و کارکنان بهداشت که در خط اول مواجهه نیستند و در نهایت در فاز چهارم زمستان 1400 عموم مردم واکسینه شوند.
دکتر قانعی در پایان سخنان خود در مورد دستاوردهای کشور در دوران شیوع کرونا گفت: ایجاد زیرساخت آزمایشگاه سطح ایمنی 3، توسعه واکسن در بخش خصوصی، دستیابی و تثبیت دانش فنی واکسن‌های نسل جدید و ایجاد فضای رقابتی برای شرکت‌های دانش بنیان را می‌توان از جمله این دستاوردها نام برد.



در ادامه دکتر حسن جلیلی، مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: به 21 نفر واکسن تولیدی ستاد فرمان امام (ره) تزریق شده و خوشبختانه تا کنون عوارضی از تزریق آن گزارش نشده است.
وی با اشاره به اتخاذ سیاست جامع وزارت بهداشت برای تهیه واکسن از منابع معتبر، افزود: جهش‌های این ویروس محل نگرانی است و در تولید واکسن کرونا باید به جهش احتمالی ویروس کرونا توجه شود.
مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان امام (ره): جهش‌های این ویروس محل نگرانی است و در تولید واکسن کرونا باید به جهش احتمالی ویروس کرونا توجه شود.
دکتر جلیلی ادامه داد: پیش بینی شده است که ستاد فرمان حضرت امام (ره) در اسفند 99 یک تا 2 میلیون دوز واکسن کرونا و از اردیبهشت 1400 به بعد بیش از 10 میلیون دوز واکسن در ماه تولید کند.
مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه تولید انبوه واکسن کرونا یکی از چالش‌های اصلی است، افزود: تولید انبوه یکی از گلوگاه‌های جدی برای تولید واکسن کرونا است و ضرورت دارد در تولید داخل این مشکل را مرتفع کنیم.
در ادامه دکتر سید جمال‌الدین سجادی مشاور رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: در مورد تولید واکسن کرونا در جهان اخبار پراکنده در فضای مجازی و رسانه‌ها با اهداف مشخص منتشر می‌شود.
وی افزود: در خرید واکسن کرونا از کشورهای غربی ابهامات بسیاری وجود دارد و باید مسئولان نظام به فرمایشات مقام معظم رهبری که به درستی بر پرهیز از خرید واکسن کرونا از محل‌های نامعتبر تأکید داشتند، توجه و دقت لازم را داشته باشند.



دکتر محمد رضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه ضمن تشکر از دست‌اندارکاران بهداشت و درمان کشور برای ارائه خدمات و انجام پژوهش‌ پیرامون درمان کرونا، اظهار داشت: دوگانه‌های ایجاد شده مبنی بر تزریق یا عدم تزریق واکسن، واکسن داخلی یا خارجی و... کاملاً غیر علمی و برای ایجاد حاشیه برای عدم استفاده از موفقیت‌های کسب شده در تولید واکسن ایرانی است.
وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا پیچیدگی‌های زیادی دارد، افزود: تا کنون مشخص نشده که این ویروس به طور طبیعی یا غیر طبیعی در جهان رها شده است.
دکتر محمد رضا مخبر دزفولی: نباید از سخنان رهبر حکیم انقلاب مبنی بر عدم استفاده از واکسن خارجی برداشت شود چرا که این برداشت، مصداق فهم ناصحیح است.
دکتر مخبر دزفولی با بیان اینکه شرکت‌های تولید کننده واکسن و فرآورده بیولوژیک در دنیا علاقه‌مند هستند که تولیدات خود را در گونه‌ها و نژادهای مختلف آزمایش کنند، ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها امریکا تا پایان سال 2021 می‌تواند جمعیت خود را واکسینه کند و این سوال مطرح می‌شود که چطور امکان دارد با این شرایط، امریکا حاضر شود واکسن مورد نیاز کشورمان را تأمین کند؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بر دشمنی دولت امریکا با مردم ایران هیچ تردیدی وجود ندارد.
دکتر مخبر دزفولی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» درمورد خرید واکسن کرونا خاطرنشان کرد: ایشان بر خرید واکسن از منابع معتبر و مطمئن تأکید دارند و نباید از سخنان رهبر حکیم انقلاب مبنی بر عدم استفاده از واکسن خارجی برداشت شود چرا که این برداشت، مصداق فهم ناصحیح است.
وی تأکید کرد: وزارت بهداشت برای آگاهی مردم تاریخچه تولید واکسن‌های mRNA را اطلاع‌رسانی کند و نباید در این خصوص منفعل عمل کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نزدیک به 60 سال است که واکسن سرخک در کشور تولید می‌شود، همینطور انسیستوپاستور ایران و شرکت رازی رتبه اول منطقه در تولید واکسن را دارا هستند ولی تا کنون WHO به این دستاوردهای کشور توجه نکرده است اما از طرفی دیگر برای شرکتی مانند فایزر تأییدیه اضطرار برای تولید واکسن صادر می‌کند.



در ادامه جلسه دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد موضع وزارت بهداشت در مورد واکسن فایزر اظهار داشت: وزارت بهداشت چهار ماه پیش به طور رسمی به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که واکسن فایزر را نمی‌خواهد.
وی افزود: واکسن فایزر به دلیل دشمنی‌های کشور آمریکا با ایران و تردید در استفاده از آن، از نظر وزارت بهداشت رد شده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: خدا را شاکریم که دانش راه‌اندازی چهار پلتفرم ویروس کامل، ناقل ویروسی، اسیدنوکلوئیک و پروتئین پایه برای تولید واکسن در کشور وجود دارد و باید برای تقویت آن دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری لازم را داشته باشند.
به گفته دکتر گویا تولید واکسن کرونا در کشور جزء مهم‌ترین اهداف وزارت بهداشت است، چرا که ممکن است که واکسن کرونا برای ایجاد ایمنی لازم چندین سال نیاز به تکرار داشته باشد.
رئیس انسیستوپاستور ایران: کشوری که قادر به تولید واکسن باشد در مباحث مهندسی ژنتیک، ایمونولوژی، ویروس و بسیاری از رشته‌های دیگر پیشرفت می‌کند.
وی درمورد تولید واکسن کرونا با مشارکت کشور کوبا تصریح کرد: یکی از بزرگترین افتخارات کشور تولید این واکسن است و در آینده این موضوع به لطف خدا ثابت خواهد شد.
همچنین دکتر علیرضا بیگلری رئیس انسیستوپاستور ایران در این جلسه با بیان اینکه ایران و اندونزی به عنوان 2 کشور تولید کننده واکسن در کشورهای مسلمان مطرح هستند، گفت: 120سال از تأسیس انسیستوپاستور ایران می‌گذرد و تشخیص بیماری کرونا در کشور با کار شبانه‌روزی انسیستوپاستور ایران و بدون نیاز به خارج از کشور در 340 آزمایشگاه انجام شد.
وی افزود: انسیستوپاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین واکسن ساز در منطقه مطرح است و تقریباً در بدن همه مردم ایران واکسنی از انسیستوپاستور ایران و رازی وجود دارد.
دکتر بیگلری ادامه داد: افتخار داریم که فلج اطفال با واکسن رازی در کشور واکسینه شد و همین‌طور آبله در 80 سال گذشته توسط انسیستوپاستور هم در کشور و هم در منطقه واکسینه شد.
رئیس انسیستوپاستور ایران با بیان اینکه واکسن یک سلاح امنیتی و بازدارنده است، تصریح کرد: واکسن یک تکنولوژی پوششی است، یعنی هر کشوری بتواند 2 یا سه واکسن بسازد زیرساخت‌های این واکسن‌ها می‌تواند برای تولید چندین واکسن استفاده شود و از طرفی کشوری که قادر به تولید واکسن باشد در مباحث مهندسی ژنتیک، ایمونولوژی، ویروس و بسیاری از رشته‌های دیگر پیشرفت می‌کند.
 وی خاطرنشان کرد: 2 سال پیش با کوبا قراردادی برای ساخت واکسن پنوموکوک یا واکسن ذات‌الریه که یکی از پیچیده‌ترین واکسن‌های دنیا است و تنها 4 کشور تکنولوژی تولید آن را دارند، منعقد کردیم و در حال حاضر نیز تکنولوژی تولید واکسن کرونا را از کشور کوبا دریافت کردیم.
دکتر بیگلری با بیان اینکه واکسن مشترک ایران و کوبا در عین ایمن بودن، کارایی بسیار بالایی دارد، افزود: در نظر داریم واکسن کرونا برای کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، نیز تولید شود. همچنین با توجه به پیشرفت‌های کشور در تولید واکسن کرونا، روسیه نیز برای تولید مشترک واکسن درخواست مذاکره داده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با موافقت اعضای جلسه چهار مصوبه «توجه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 1400 بر تولید واکسن کرونا در کشور»، « حمایت از شرکت‌های تحت حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای کار بر روی فاز سوم انسانی واکسن کرونا»، «انجام طرح پژوهشی ساخت ویروس صنعتی و خطرات و ریسک‌های آینده آن برای زندگی بشر توسط مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری» و «تهیه پیوست رسانه‌ای تولید و خرید واکسن کرونا توسط ستاد مهندسی فرهنگی کشور» به تصویب رسید.



به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حسن قدسی‌پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارش‌ تحولات علمی و فناوری مهم روز پرداخت و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون خرید واکسن از کشورهای آمریکا و انگلیس گفت: بررسی وضعیت تست انسانی واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت آمریکایی فایزر در کشورهای جهان نشان می‌دهد که این واکسن عوارضی را در پی دارد، به عنوان مثال کشور فنلاند تا کنون 32 مورد عارضه جانبی در نتیجه تزریق واکسن فایزر، نروژ از فوت 23 نفر بعد از تزریق واکسن فایزر و... خبر داده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه‌ای در مورد اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که از تاریخ ۸ ژوئن 2020 به بعد «اتباع ایالات متحده، مگر با دریافت مجوزهای موردی، از مشارکت در تراکنش با IRISL و E-Sail منع خواهند شد، از جمله از تراکنش‌های مربوط به فروش محصولات زراعی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از سوی اتباع ایالات متحده یا از ایالات متحده.
دکتر قدسی‌پور افزود: اما از طرفی دیگر در تاریخ 5 دی 99 خزانه داری آمریکا اعلام می‌کند: "با موافقت دولت آمریکا ایران توانسته است از طریق بانک سوئیس واکسن ضدکرونا بخرد. وزارت خزانه داری آمریکا به بانک سوئیس اجازه پرداخت ۲۴۴ میلیون دلار را برای خرید واکسن ضدکرونا توسط ایران صادر کرده است."

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7