کد خبر: 10769| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۹ فروردین سال ۱۳۹۹ | ساعت ۲۱:۵۹:۰ | تعداد بازدید: ۲۸۲۴

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی باید همه جوانب دانش مواجهه با ویروس کرونا را بررسی کنند و در دانشگاه آزاد اسلامی یک جریان‌سازی به وجود بیاورند.
جلسه عیدانه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با معاون و مدیران معاونت علوم انسانی و هنر ظهر امروز به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.
در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر، علی سروری مجد مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر، علیرضا عراقیه، مجید شمس و مصطفی رجبی باقرآباد مدیرکل اجرایی حوزه ریاست سازمان مرکزی برگزار شد، موضوع گسترش هیئت‌های اندیشه‌ورز در واحدهای دانشگاهی، اقداماتی درخصوص تعالی علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری جلسات و سمینارها درخصوص ارتقای کیفیت آموزش علوم انسانی و اقدامات لازم دانشگاه در دوران پساکرونا، مدل‌های دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی با توجه به گسترده بودن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و امکان دفاع دانشجویان در واحدهای شهر خود مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر طهرانچی در ابتدای این جلسه با تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه به‌ویژه ولادت حضرت قائم (عج)، اظهار داشت: هیچ‌گاه بشر فکر نمی‌کرد که این‌گونه با توانایی‌هایی که پیدا کرده در مقابله یک ویروس زمین‌گیر شود و هر چه جلوتر می‌رویم نیاز به حکومت صالح در جهان که در رأس آن ولی خداست، بیشتر احساس و آشکار می‌شود. خدا را شاکریم که شیعه ائمه هدی و معتقد به ولایت هستیم. ان‌شاءالله چشمان همه ما به قدوم مبارک حضرت ولیعصر (عج) روشن و منور شود و عیدی ما رضایت حضرت و تعجیل در فرج ایشان باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری معاونت علوم انسانی و هنر در این دانشگاه خاطرنشان کرد: تأسیس این معاونت یکی از اقداماتی است که می‌توانم به‌عنوان یک کار منطقی و اساسی در حوزه دانشگاهی و آموزش عالی در دوره مدیریت ۱۹ ماهه خود تاکنون در دانشگاه آزاد اسلامی به آن تکیه کنم. الحمدلله این معاونت موفقیت‌های قابل‌توجهی داشته و روزبه‌روز برکات تأسیس آن بیشتر نمایان می‌شود و از خدا می‌خواهیم که دستاوردهای بیشتر و پربرکتی به آن عنایت فرماید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان و درماندگی بسیاری از کشورها در مواجهه با آن، تصریح کرد: دنیا برای اولین بار در طول ۸۰ سال گذشته و پس از جنگ جهانی دوم با بحث جدی مواجه شده است. این موضوع مسیر علمی را که تاکنون طی شده، زیر سؤال می‌برد، چرا که ۸۰ سال است دولت‌ها به‌ویژه ایالات‌متحده آمریکا عنان سیاست علمی را در دست گرفته‌اند و اکنون با واقعیتی مواجه شده‌اند که به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست علمی آن‌ها در مواجهه با این ویروس ناکارآمد بوده و بحث علوم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاملاً متوقف شده است.
دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم توجه دانشگاهیان به فضای مجازی افزود: حاکمیت فضای مجازی که مقام معظم رهبری به‌خوبی آن را پیش‌بینی کرده‌اند تا چند سال آینده مرحله جدیدی را شکل خواهد داد، بنابراین همه باید به این موضوع توجه داشته باشیم و برای فضای جدید فکر کنیم.
دکتر طهرانچی با انتقاد از عدم شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات در کشور، تصریح کرد: از حدود ۱۰ سال گذشته موضوع ایجاد بستر ملی بین دانشگاه و جامعه علمی کشور مطرح بود که متأسفانه انجام نشد و اکنون نیز می‌بینیم که اینترنت خانگی پاسخگوی نیاز کنونی جامعه علمی نیست. شرایط جاری کشور جای خالی شبکه ملی اطلاعات را بیشتر نمایان می‌کند.
هیئت‌های اندیشه‌ورز این دانشگاه باید به سمت تولید دانش حرکت کنند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هیئت‌های اندیشه‌ورز این دانشگاه باید به سمت تولید دانش حرکت کنند، گفت: مسیر هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی یک حرکت روش‌مند است، چرا که تاکنون علم ما متکلم وحده بوده و شیوه ارائه دروس به این شکل بود که اساتید درس می‌دادند و شاگردان اجازه نقد نداشتند. برای اصلاح این روند، موضوع گفتگوهای تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و تاکنون دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشته است.
هیئت‌های اندیشه‌ورز جوانب دانش مواجهه با ویروس کرونا را بررسی کنند
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: از هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی انتظار می‌رود که همه جوانب دانش مواجهه با ویروس کرونا را بررسی کرده و یک جریان سازی در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود بیاورند. برای این کار باید همه توان خود را بگذاریم و با استفاده از توان کارگروه‌های هیئت‌های اندیشه‌ورز بتوانیم ابتدا با گفت‌وگومحوری و سپس با ایجاد کرسی‌های مای ترویجی و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، دستاوردهای علمی خود را به مجامع و نهادهای دیگر ارائه کنیم.
عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص ازسرگیری آموزش حضوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ۳۰ فروردین، اظهار کرد: دولت معتقد است که دانشگاه‌ها باید از ۳۰ فروردین آموزش دوره تحصیلات تکمیلی را از سر بگیرند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی با رعایت پروتکل‌ها، سازوکاری طراحی کرده تا هر دانشجوی دوره دکتری بتواند در شهر محل سکونت خود از طریق واحد دانشگاهی منطقه درس خود را بگذراند. برای جلسات دفاع از پایان‌نامه و رساله مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز سازوکارهای مناسب آن را طراحی کرده‌ایم تا از عبور و مرور دانشجویان و سفرهای بین‌شهری آن‌ها کاسته شود.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه در این شرایط باید حیات علمی و فعالیت‌های دانشگاهی جریان داشته باشد، گفت: اگر به آثار و پیامدهای ویروس کرونا نگاه کنیم، نشان می‌دهد که اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد فعالیت‌های خود را متوقف کند، این توقف می‌تواند یک الگو برای مزاحمت‌های بعدی دشمنان باشد، بنابراین باید فعالیت‌های آن را متوقف کنیم، ضمن اینکه عدم حضور در محیط کار و دانشگاهی به معنای تعطیلی نیست و فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی جاری و ادامه‌دار است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این نشست با تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه گزارشی از فعالیت‌های یک‌ساله این معاونت ارائه کرد و گفت: خوشبختانه در طول یک سالی که از تشکیل این معاونت می‌گذرد کار را از صفر آغاز کردیم و راهبردها، ساختارها و راهکارهای معاونت مشخص شد و با لطف الهی توانستیم مأموریت‌های تعیین‌شده را به‌خوبی پیش ببریم.
وی ادامه داد: برخی اشکالات در فرایندها از جمله جذب و ارتقای مرتبه علمی وجود دارد که با عنایت ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به این معاونت، این موضوعات اکنون‌که در مرحله رشد و توسعه معاونت هستیم، برطرف خواهد شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گزارشی از ایجاد هیئت‌های اندیشه‌ورز استان ارائه کرد و گفت: تشکیل معاونت علوم انسانی و هنر یکی از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید است.
وی ادامه داد: سند مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تنظیم و سیاست‌ها و ساختارها مشخص شده است.
دکتر خیری از ایجاد ۲۰ کارگروه هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: تلاش بر این است که هیئت‌های اندیشه‌ورز با برنامه، موضوعات محوری را پیگیری کرده و وضعیت استان‌ها از لحاظ نقاط قوت و ضعف را بررسی کنند. موضوعاتی از قبیل محتوای درسی، نشریات و مجلات علمی، وضعیت اساتید، تألیف کتب درسی از جمله محورهای مورد توجه هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی است.
وی افزود: هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی در بحث ویروس کرونا نیز به‌محض اطلاع از موضوع وارد میدان شدند و برخی هیئت اندیشه‌ورز در استان‌های اصفهان، گیلان و واحد نجف‌آباد در موضوعات مربوط به ویروس کرونا در حوزه‌هایی همچون فضای مجازی، حکمرانی و حقوق ورود کردند. سایر هیئت‌ها نیز با هماهنگی مدیران دفاتر استانی موضوعات خاص را پیگیری خواهند. یکی از کارگروه‌ها نیز وظیفه ترجمه متون و مقالات علمی درخصوص ویروس کرونا در حوزه علوم انسانی را بر عهده دارد.
در ادامه این نشست، مجید شمس و علیرضا عراقی به ارائه گزارش عملکرد معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های پرداختند.

منبع:روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7