کد خبر: 4396| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۸ خرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۳۹:۰ | تعداد بازدید: ۶۶۹۳

فضای مدرسه شامل فضای فیزیکی، تعاملی، اجتماعی و علمی آکادمیک است و باید سازندگان مدارس به‌ صورت هم‌زمان چهار فضا را با هم ببینند
 معاون آموزش ابتدائی در گردهمایی مشترک مدیران کل و معاونان سازمان نوسازی مدارس به اهمیت نقش مدارس در تربیت کودکان اشاره و تاکید کرد فضاهای آموزشی باید با رویکرد خشونت‌زدایی و دوری از استرس طراحی شوند.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، رضوان حکیم‌زاده در این گردهمایی که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است بر اهمیت فضای کالبدی مدارس تاکید کرد و گفت: «در معاونت ابتدایی سعی کردیم تا رویکرد دوری از استرس و خشونت را مورد توجه ویژه قرار دهیم. طراحان و سازندگان مدارس باید در طراحی‌ها به اهمیت این دو موضوع توجه ویژه داشته باشند و همین رویکردها را در فضاسازی‌ها لحاظ کنند.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: «متأسفانه در دنیای امروز، کودکان درگیر فضای مجازی شده‌اند. فعالیت‌های فیزیکی و بازی از کودکان دور شده است اما اخیراً کشورهای اسکاندیناوی در مدارس، رویکرد بازی و استفاده از فضای فیزیکی بیرون را مورد توجه قرار داده‌اند و بخشی از کلاس درس در فضای باز تشکیل می‌شود.»
حکیم‌زاده به چهاربعدی بودن فضای مدرسه اشاره کرد و گفت: «براساس نظر متخصصان علم تعلیم و تربیت، فضای مدرسه شامل فضای فیزیکی، تعاملی، اجتماعی و علمی آکادمیک است و تعاملات در این فضاها اهمیت به‌سزایی دارد.»
او بر نگاه جامع و چهارجانبه در ساخت فضای آموزشی تاکید کرد و گفت: «باید سازندگان مدارس به‌ صورت هم‌زمان چهار فضا را با هم ببینند به‌ گونه‌ای که معلمان فضای تبادل‌نظر و استراحت و دانش‌آموزان فرصت یادگیری داشته باشند.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از فضای مدیریتی سلسله مراتبی فعلی انتقاد کرد و گفت: «امروزه فضای سلسله‌مراتبی و اشرافی‌گری جای خود را به مدیریت تعاملی داده است که شکستن این فضا اهمیت به‌سزایی دارد.»
منبع: پانا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7