دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور در مرقد مطهر امام زادگان عینعلی و زینعلی تهران به مناسبت نیمه شعبان ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت ولیعصر (عج)، بر اهمیت قرار گرفتن نام شیعیان در فهرست یاران واقعی آن حضرت تأکید کرد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در این مراسم اظهار داشت: یکی از نکات مهم در مسیر انتظار، این است که امام زمان (عج) نام ما را در لیست شیعیان خود ثبت کند. اعمال، نیتها و رفتارهای ما در این مسیر تعیینکننده است، چراکه نامه اعمال ما بارها به دست حضرت میرسد. باید مراقب باشیم که دل امام را نشکنیم و با کردار، گفتار و نیتهای خالصانه، موجبات شادی ایشان را فراهم آوریم.
انتظار فرج، برترین عمل امت
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به درس مهم نیمه شعبان، یعنی انتظار فرج، گفت: برخی گمان میکنند انتظار فرج به معنای دست روی دست گذاشتن و صِرف امید به ظهور حضرت است، اما در روایات، انتظار فرج نهتنها یک حس درونی بلکه یک عمل معرفی شده است.
وی در ادامه به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: رسول خدا (ص) فرمودهاند که أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِی انْتِظَارُ فَرَجِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ؛ یعنی برترین اعمال امت من، انتظار فرج الهی است. این حدیث نشان میدهد که انتظار فرج یک مسئولیت عملی است که باید در تمامی ابعاد زندگی انسان تجلی یابد.
انتظار فرج در زندگی اجتماعی و شغلی
استاد خسروپناه با تأکید بر نقش افراد در تحقق انتظار فرج، خاطرنشان کرد: انتظار فرج یعنی هر فرد در هر جایگاهی که قرار دارد، مسئولیت خود را به بهترین شکل انجام دهد. یعنی یک کاسب باید در کسب و کار خود انصاف و درستکاری را رعایت کند. یک پزشک، با وجدان و اخلاق حرفهای به درمان بیماران بپردازد. یک معمار، سازهای ایمن و مستحکم بسازد. یک مسئول، خالصانه در خدمت مردم باشد.
وی با انتقاد از برخی عملکردهای نادرست در جامعه تأکید کرد: انتظار فرج این نیست که فرد فقط در گفتار، خود را منتظر نشان دهد اما در عمل، کمفروشی، گرانفروشی، یا خیانت در مسئولیتهای خود داشته باشد. یک مسئول نباید حقوق مردم را ضایع کند، در امور اداری خیانت ورزد یا برای منافع شخصی، مردم را فریب دهد.
انتظار فرج در خانواده و جامعه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقش خانواده و جامعه را در تحقق انتظار فرج بسیار مهم دانست و افزود: پدر و مادری که فرزند خود را به درستی تربیت میکنند، در حال تحقق انتظار فرج هستند. معلمی که با اخلاص به شاگردان خود علم و اخلاق میآموزد، منتظر حقیقی است. کارگری که با دقت و تعهد وظیفه خود را انجام میدهد، در مسیر انتظار گام برمیدارد.
وی با بیان اینکه انتظار فرج باید در تمامی ابعاد زندگی متجلی شود، گفت: امام زمان (عج) از اعمال و رفتار ما آگاه است و نامه اعمال ما بارها به دست ایشان میرسد. پس بیایید با نیت خالص، اعمال درست، و رفتار صحیح، نام خود را در لیست شیعیان واقعی امام زمان (عج) ثبت کنیم. انتظار فرج، تنها یک امیدواری نیست، بلکه یک مسئولیت است؛ مسئولیتی که باید در تمامی کارهای روزمره، تعاملات اجتماعی، و وظایف شغلی و خانوادگی ما متجلی باشد.
انتظار فرج، عملی است نه صرفاً گفتار
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر اینکه انتظار فرج به معنای عمل و تلاش است، اظهار داشت: انتظار فرج صرفاً یک گفتار نیست، بلکه عبادتی است که در کنار نماز و روزه جایگاه ویژهای دارد.
وی با اشاره به روایات پیامبر اکرم (ص) افزود: در روایات آمده است که انتظار فرج عبادت محسوب میشود. اما این انتظار باید سازنده باشد، نه ویرانگر. انتظار ویرانگر آن است که فرد فقط ادعای انتظار ظهور داشته باشد اما در عمل به گناه و خطا آلوده باشد. در مقابل، انتظار سازنده به معنای اصلاح رفتار، خدمت خالصانه به مردم و عمل به آموزههای دینی است.
استاد خسروپناه همچنین با اشاره به جایگاه امیرالمؤمنین علی (ع) در میان مسلمانان، به ویژه اهل سنت، خاطرنشان کرد: محبت امیرالمؤمنین (ع) منحصر به شیعیان نیست. بسیاری از اهل سنت کشور ما به امام علی (ع) ارادت دارند و حتی در جشنهای میلاد حضرت ولیعصر (عج) سرود انتظار فرج میخوانند. علاوه بر این، در بین مسیحیان و ارامنه نیز علاقه به اهلبیت (ع) دیده میشود.
وی با اشاره به تجربه خود در گفتوگوهای بینالادیانی با مسیحیان، هندوها و بوداییها بیان کرد: در جلسات متعددی که در کشورهای مختلف از جمله واتیکان داشتیم، متوجه شدیم که وقتی معارف امیرالمؤمنین (ع) به درستی معرفی شود، بسیاری از غیرمسلمانان نیز به آن علاقهمند میشوند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر خاطرهای از گفتوگوهایش با مقامات کلیسای کاتولیک افزود: در یکی از جلسات در واتیکان، یکی از کاردینالهای ارشد با شگفتی از معارف امیرالمؤمنین (ع) پرسید که این سخنان از کجا آمده است؟ وقتی نسخهای از نهجالبلاغه به زبان فرانسوی را دریافت کرد، گفت که تمام آن را مطالعه خواهد کرد.
وی همچنین به تأثیر این گفتوگوها اشاره کرد و گفت: پس از چندین نشست و ارائه دیدگاههای عقلانی اسلام، یکی از پاپها که در عقلانیت اسلام تشکیک داشت، در خطبهای عمومی اذعان کرد که «اسلام دارای عقلانیت است و شیعه علی بن ابیطالب(ع) حقانیت دارد.» این نشان میدهد که معارف اهلبیت (ع) اگر به درستی تبیین شود، میتواند در سطح بینالمللی تأثیرگذار باشد.
استاد خسروپناه در پایان تأکید کرد: امروز ما نیازی به شمشیر نداریم، بلکه کلام امیرالمؤمنین (ع) و معارف اهلبیت (ع) قویترین سلاح ما در دفاع از حقانیت اسلام و تشیع است. اگر این معارف را به درستی بشناسیم و معرفی کنیم، تأثیر عمیقی در جهان خواهد داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به موضوع انتظار فرج و ظهور امام زمان (عج) پرداخت و با استناد به روایتی از امام سجاد (ع) اظهار داشت: انتظار فرج، خود یکی از بزرگترین گشایشها است. وی با اشاره به برخی برداشتهای نادرست درباره زمان ظهور امام زمان (عج) تأکید کرد: درست است که در روایات آمده است که حضرت زمانی ظهور خواهد کرد که جهان پر از ظلم و جور شده باشد، اما این به معنای آن نیست که جهان باید از ظالمان و ستمگران پر شود، بلکه زمانی ظهور رخ خواهد داد که اکثریت جامعه عدالتخواه باشند، هرچند اقلیتی ظالم بر سر قدرت باشند.
وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی افزود: امروز گروه اندکی از ظالمان، مانند صهیونیستها، کودکان و زنان را به قتل میرسانند، بیمارستانها را بمباران میکنند، اما آیا این ظالمان اکثریت جامعه را تشکیل میدهند؟ خیر. ظهور زمانی رخ میدهد که جهان به عدالت گرایش پیدا کند و مردم، حتی اگر مسلمان هم نباشند، تشنه عدالت شوند.
استاد خسروپناه در ادامه سخنان خود با اشاره به تجربیات شخصیاش در گفتوگو با اندیشمندان هندی بیان کرد: من بارها با اساتید دانشگاههای هند، درباره عدالت مهدوی سخن گفتهام و شاهد بودهام که وقتی مفهوم عدالت امام زمان (عج) را برای آنها توضیح میدادم، اشک از چشمانشان جاری میشد.
وی گفت: در آن زمان، در جمعی از اساتید دانشگاه در هند درباره دین و مدرنیته بحث میکردم. جلسهای که قرار بود یک ساعت باشد، سه ساعت به طول انجامید. پس از اتمام جلسه، برخی از اساتید هندو که در رشتههای مختلف تدریس میکردند، با تواضع عجیبی دست ما را میبوسیدند. این تأثیر عدالتخواهی است؛ این عظمت مکتب امام علی (ع) و امام زمان (عج) است.
انتظار فرج با عدالتگرایی امکانپذیر است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر نقش رفتار و اعمال مردم در تحقق ظهور گفت: انتظار فرج با عدالتگرایی امکانپذیر است. اگر ما درست عمل کنیم، امام زمان (عج) از ما راضی خواهد بود. برخی افراد توفیق دارند که حضرت را در خواب ببینند، برخی دیگر حتی در بیداری به دیدار امام (عج) نائل میشوند، اما بعداً متوجه میشوند که ایشان را دیدهاند.
وی با اشاره به مقامات خاصی که در ارتباط با امام زمان (عج) هستند، تصریح کرد: ما افرادی به نام ابدال و اوتاد داریم که در ارتباط با حضرت ولی عصر (عج) هستند. این افراد نهتنها ممکن است در حوزه یا دانشگاه درس نخوانده باشند، بلکه حتی زندگی بسیار سادهای دارند، اما دل پاک و نورانیشان باعث شده که مورد عنایت امام زمان (عج) قرار بگیرند.
استاد خسروپناه با اشاره به اهمیت صداقت در نزد پروردگار افزود: در قیامت، افراد را با صداقتشان میسنجند. هرچه صداقت بیشتر باشد، قلب انسان نورانیتر خواهد شد و امام زمان (عج) به او عنایت بیشتری خواهد کرد.
وی درباره نوع حکومت امام زمان (عج) پس از ظهور تصریح کرد: برخی تصور میکنند که حضرت ولی عصر (عج) پس از ظهور، همه را با شمشیر از بین خواهد برد، اما اینگونه نیست. امام زمان(عج) ابتدا دست بر سر مردم میکشد تا عقل آنها رشد کند. البته کسانی که ظالم و جنایتکار هستند و با زبان عقل متوجه نمیشوند، قطعاً با آنها برخورد خواهد شد، اما اکثریت انسانها از طریق رشد عقلانی به سمت عدالت و معنویت هدایت خواهند شد.
استاد خسروپناه در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که همه بتوانند مورد عنایت امام زمان (عج) قرار بگیرند و با دعا برای تعجیل در فرج حضرت، از خداوند بخواهند که مشکلات و گرفتاریهای جامعه برطرف شود. وی گفت: امیدوارم که امام زمان (عج) دستی بر سر ما بکشد تا عقل، محبت، معنویت و ولایت در جامعه گسترش یابد و با دعای خیر آن حضرت، فرج ایشان هرچه زودتر محقق شود.