کد خبر: 25662| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۳ شهریور سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۱:۱۹:۰ | تعداد بازدید: ۴۹۴

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: سامانه‌های مدرسه فقاهت و ویکی فقه در خدمت تراث علمی حوزه است و لذا با تقویت سامانه‌های فناورانه حوزه‌های علمیه، کمک بزرگی به حفظ و توسعه تراث علمی حوزه‌های و عالمان دینی می‌شود.
آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه عصر روز دوشنبه ۱۲ شهریورماه در دیدار مدیر مجموعه دانش بنیان صدای بهار و متولی سه سامانه مدرسه فقاهت، ویکی فقه و کتابخانه مدرسه فقاهت با تسلیت ایام شهادت حضرت رسول اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با تشکر از ابتکار سامانه مدرسه فقاهت و ویکی‌فقه اظهار کرد: جمع‌آوری درس‌ها و مقاله‌ها علاوه بر حفظ تراث شیعی، زیر ساخت‌های طرح‌های دیگر خصوصا هوش مصنوعی را فراهم می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: بنده درس‌هایی را در سال‌های گذشته گفته‌ام که به خاطر فراغت کاری، از قوت علمی مناسبی برخوردار بود، اما به خاطر ضبط نشدن، فقط بخشی از متن آن در دسترس است. این مشکل در مورد سایر اساتید نیز وجود دارد که با حفظ ارتباط سامانه تقریر حوزه و سامانه مدرسه فقاهت و تقویت آنها، باید تراث علمی حوزه‌های علمیه، حفظ و همان روز در اختیار عالمان سایر کشور‌ها قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وقف سامانه‌های مدرسه فقاهت، ویکی فقه و کتابخانه مدرسه فقاهت افزود: در حال حاضر شما مسئولیت سامانه‌ها را بر عهده دارید، اما باید ساختاری ایجاد شود تا در ادامه کار، سیاست‌ها و برنامه‌های دراز مدت را اجرایی کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تعامل بخش‌های مختلف حوزه گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که آماده شده تعامل همه مجموعه‌های حوزه با سامانه مدرسه فقاهت و ویکی فقه دیده شود.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: ویکی فقه به گونه‌ای تسهیل شود که در هنگام جستجوی یک موضوع به فقیه کمک کند که مصادر، سند کامل و منابع رجالی سند را به راحتی ببیند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: ارتباط طرح هدفمندی حوزه با تولید محتوا در مدرسه فقاهت و ویکی فقه برقرار شود تا با استفاده از پتانسیل طرح هدفمندی و توان اساتید و طلاب، تولید محتوا با شتاب بیشتری پیش برود. در این جهت با بخش‌های مرتبط مثل فقه معاصر، پژوهش و سامانه محققین، جلساتی برگزار و تولید محتوا با ابزار‌های مذکور، عملیاتی شود.

آیت‌الله اعرافی در مورد کار‌های انجام شده گفت: چون برخی از نتایجی که بدست آوردید در لبه‌های مرز دانش است اگر برای بخش‌های هوش مصنوعی پروژه‌هایی تعریف شود (مثل ترجمه تقریر‌ها از فارسی به عربی) می‌توانیم به صورت خاص به آن کمک کنیم.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7