کد خبر: 22797| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۱۶ تیر سال ۱۴۰۲ | ساعت ۹:۱۱:۰ | تعداد بازدید: ۴۲۶

همایش پیام آسمانی غدیر و تجلیل از مروجان غدیر، پانزدهم تیر با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده ولی فقیه در مازندران و معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، در مجتمع اهل بیت (ع) شهرستان ساری برگزار شد.
همایش پیام آسمانی غدیر و تجلیل از مروجان غدیر، با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، نماینده ولی فقیه در مازندران و معاون امنیتی سیاسی استاداری مازندران، در مجتمع اهل بیت (ع) شهرستان ساری برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این همایش گفت: مازندران استان فرهنگ، تمدن و هنر است، باید برای معرفی این خطه از شمال کشور که به دیار علویان شهره است با بهره‌گیری از زبان هنر تولیدات هنری و چندرسانه‌ای و فیلم‌های مستند و... را شاهد باشیم.
وی افزود: مازندران به عنوان مهد عالمان دینی نظیر علامه ذوالفنون حسن حسن‌زاده آملی(ره)، علامه جوادی آملی و... است، باید ظرفیت‌های دینی و فرهنگی استان مازندران برای همگان تبیین و ترویج شود.
حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به مدل حکمرانی در مکتب علوی تصریح کرد: اصطلاح حکمرانی یک اصطلاح جدید است و شامل سه رکن سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حکمرانی هرمی یا بروکراسی در دنیا مرسوم است، خاطرنشان کرد: این نوع حکمرانی یک حکمرانی از بالا به پائین است.
وی با اشاره به مزایا و معایب این نوع حکمرانی گفت: نوع دیگر حکمرانی، حکمرانی بازاری است و دست اختاپوس‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است .
حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به حکمرانی شبکه‌ای اظهار کرد: آمریکایی‌ها طرفدار این حکمرانی هستند. این نوع حکمرانی به تشکیل شبکه‌های مردمی توجه ویژه دارد. واقعه غدیر یادآور حکمرانی ولایی است، حکمرانی ولایی باید در لایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ساری و جاری باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این الگوی حکمرانی، چتر محبت و اخوت و تعاون را بر سر همگان حتی غیر مسلمان می‌گستراند و مقاصد اصلی خود را عقلانیت و معنویت و عدالت در راستای حیات طیبه می‌داند.
 وی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی به ولایت مطلقه فقیه و مردم سالاری دینی پایبند هستیم و اعتقاد داریم، در تمامی امور نظام مقدس جمهوری اسلامی‌محور، منظومه فکری امامین انقلاب همان حکمرانی ولایی است.
حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد:‌ حکمرانی ولایی برگرفته از نظر علما، مراجع، روحانیون و بزرگان که نشات گرفته از گوهر وجودی غدیرمی باشد، است بنابراین ما حکمرانی ولایی داریم و باید برای همه بخش‌ها حکمرانی ولایی کنیم.
در ادامه این همایش آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: غدیر حادثه‌ای مهم و عظیمی است که برای شیطان و شیطان‌صفتان دردآور بوده است. امروز اگر از پیام غدیر فاصله بگیریم قطعا در مواجه با توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی به ویژه در جبهه فرهنگی شکست خواهیم خورد.
آیت‌الله محمدی لائینی با بیان اینکه حوادث تاریخ اسلام نتیجه فاصله گرفتن از غدیر است،‌ تصریح کرد: امروز به برکت ولایت، انقلاب اسلامی شکل گرفته و به برکت انقلاب یک نظام اسلامی تشکیل شده است و به برکت این نظام درحال دستیابی به تمدن نوین اسلامی هستیم.
نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه بر سقیفه گریستیم اما در عمل راه آن را پیش گرفتیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه تفکر دین منهای سیاست برخی از مشکلات را برای جامعه اسلامی به وجود آورده است که باید مراقبت کرد. درس غدیر درس ایستادگی پای پرچم ولایت است،  نباید از ولایت فاصله بگیریم.
روح‌الله سلگی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، نیز در این همایش شخصیت حقیقی و حقوقی حضرت امیرالمومنین علی(ع) را نماد غدیر دانست و گفت: بازخوانی واقعه غدیر در دیار علویان به دلیل استقرار نخستین حکومت علویان در این استان ضرورت دارد.
وی با اشاره به پیشینه مازندرانی ها در تشکیل اولین حکومت علوی در این خطه از شمال کشور بر انتقال فرهنگ غدیر تاکید کرد و گفت: این موضوع مسئولیت ما در استان مازندران؛ دیار علویان افزون‌تر می‌کند و همه مکلفیم‌ تا در انتقال این فرهنگ به وظیفه خود خوب عمل کنیم.
سلگی استان مازندران را پرچم‌دار واقعه غدیر معرفی کرد و یادآور شد: مردم مازندران در برهه‌های مختلف از جمله دفاع مقدس، دفاع از حرم اهل بیت(ع) نقش خوبی را ایفا کردند و این مسیر نورانی همچنان در این استان ادامه دارد.
وی به پیشتازی مازندران در لبیک به اسلام اشاره کرد و ادامه داد: افتخار بزرگ دیار علویان، دفاع از حکومت شیعی و تشکیل نخستین حکومت شیعی است و این موضوع این استان را به عنصری قابل باور در حوزه سیاسی جهان اسلام تبدیل کرده است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران گفت: با این وجود مشکلات فرهنگی نظیر طلاق و پیری جمعیت در این استان وجود دارد که بر اساس آمار مازندران سومین استانی است که شمار پیری جمعیت قرار دارد.
سلگی افزود: با توجه به مشکل یاد شده، سال گذشته نیم میلیون از زوجین این استان تحت آزمایش غربالگری قرار گرفتند که ۱۲ هزار زوج نابارور در این غربالگری شناسایی شدند و تسهیلات لازم به آن‌ها پرداخت شد.
وی  از ثبت روز مازندران در تقویم رسمی کشور خبر داد و گفت: نام‌گذاری این روز هم‌زمان با سالروز تاسیس حکومت علویان بوده است که سال گذشته به همین مناسبت احیای مناسک در راستای شعائر دینی در روستای صالحان نور برگزار شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7