کد خبر: 6880| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۳۰ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۲۰:۲۱:۰ | تعداد بازدید: ۷۲۳۵

جلسه 822 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد.

ارائه گزارش راهپیمایی اربعین توسط وزیر کشور
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح مصوبات این جلسه اظهار داشت: در ابتدای جلسه وزیر کشور به ارائه گزارشی پیرامون اقدامات انجام گرفته در خصوص راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) و خدمات صورت گرفته برای برگزاری این مراسم معنوی پرداخت.
وی افزود: بر اساس این گزارش خوشبختانه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی امسال نیز بدون هیچ مشکل خاصی برگزار شد و خدا را شاکریم که مردم شریف‌مان با کمترین خسارت به وطن بازگشتند.
ارائه گزارش چالش‌های علم و فناوری و گره‌های ارتباط دانشگاه و صنعت
دکتر عاملی در ادامه با بیان اینکه دستور اصلی جلسه چالش‌های علم و فناوری و گره‌های ارتباط دانشگاه و صنعت بود، گفت: مباحث زیادی تاکنون در این خصوص در کشور انجام شده است که بیشتر به مباحث روبنایی و طرح این سؤال که چرا سهم تحقیق و توسعه کشور کم است، تأکید داشته است.
70 درصد سهم تحقیق و توسعه در کشورهای پیشرفته به بخش خصوصی اختصاص دارد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا نزدیک به 70 درصد تحقیق و توسعه اختصاص به بخش خصوصی دارد، گفت: این هزینه‌کرد توسط بخش خصوصی در دنیا برای تحقیق و توسعه؛ بر مبنای ارزش افزوده‌‌ای است که دارای زمینه‌های علمی گسترده است. 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: همچنین در جلسه تأکید شد که بار اصلی نوآوری و اقتصاد دانش بنیان در جهان روی دوش بنگاه‌های بزرگی است که حتی بیشتر از سود میلیارد دلاری خود، خرج تحقیق و توسعه می‌کنند و به نوعی موتور کشنده تحقیق و توسعه هستند.
وی گفت: به عنوان مثال یکی از بنگاه‌های بزرگ در جهان در شرایطی که سود سالیانه آن 12 میلیارد دلار بوده است مبلغ 16 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده است و دلیل آن فراهم کردن توسعه‌های بعدی و ارزش افزوده است.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: در این جلسه پیشنهادهایی پیرامون این موضوع مطرح شد تا بتوانیم به یک گزارش نهایی به عنوان مبنا برای سیاستگذاری اقتصاد دانش‌بنیان دست پیدا کنیم.
وی افزود: در این اقتصاد دانش‌بنیان بایستی جایگاه دولت، بخش خصوصی و دانشگاه تعریف شده باشد و معلوم باشد که دولت در کجا به صورت مستقیم و غیرمستقیم باید حضور داشته و از کدام صنایع ریسک‌پذیر حمایت کرده و برای آن تسهیلات قائل شود.
پیشنهاد حمایت در نحوه پرداخت مالیاتی بنگاه‌هایی که برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کنند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از پیشنهادهای مطرح شده در گزارش ارائه شده برای تسهیلات دولتی، حمایت در نحوه پرداخت و کاستن مبلغ مالیاتی بنگاه‌هایی بودکه برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کنند که این پیشنهاد نیاز به تصمیم‌سازی دارد.
تصویب تقسیم کار دستگاه‌ها برای تدوین سند اقتصاد دانش بنیان
دکتر عاملی با اشاره به مصوبه جلسه و تقسیم کار صورت گرفته در این زمینه گفت: بر این اساس مقرر شد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فناوری‌های نوظهور دارای اولویت را مشخص کند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری لیست بنگاه‌های توانمند دانش‌بنیان کشور را فراهم کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: همچنین بر اساس مصوبه جلسه وزارت صمت و اتاق بازرگانی باید لیست کارآفرینان توانمند بخش خصوصی را مشخص کرده و وزارت اقتصاد امکان معافیت‌های مالیاتی را بررسی کند.
وی افزود: همچنین مقرر شد ستاد اقتصادی دولت طرح شکل‌دهی شرکت‌های توسعه صادرات را بررسی کرده و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز طرح همکاری با بنگاه‌های بزرگ را مهیا کند.
تکلیف ستاد علم و فناوری برای تدوین طرح اقتصاد دانش‌بنیان
دکتر عاملی تصریح کرد: ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مکلف شد تا طرح اقتصاد دانش‌بنیان را تدوین کرده و پس از چهارماه برای تصویب به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی متن کامل مصوبات به شرح ذیل است:
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظرف مدت یک ماه، در تعامل با سایر بخش‌های متولی در کشور، حوزه‌های پنجره فرصت رشد فناوری را شناسایی نموده و ظرف مدت دو ماه به دبیرخانه شورا ارائه دهد.
اتاق بازرگانی کارآفرینان بزرگ ملی و سلامت را که کسب و کارهای متنوع، با رویکرد بین‌المللی ایجاد کرده‌اند را ظرف مدت دو ماه  شناسایی و به دبیرخانه شورا معرفی نماید.
وزارت صمت طرح چابک‌سازی سازمان استاندارد را به منظور ایجاد استانداردهای در سطح بین‌المللی تهیه کرده و ظرف دو ماه ارائه نماید.
معاونت علمی و فناوری ظرف مدت دو ماه، بنگاه‌های دانش بنیان توانمند را بر مبنای معیارهای توانمندی فناوری شناسایی و به دبیرخانه شورا معرفی نماید.
وزارت اقتصاد و دارایی امکان‌پذیری استفاده از معافیت‌های مالیاتی تحقیقاتی را ظرف مدت دو ماه بررسی کرده و راه‌کارهای اساسی آن را ظرف مدت یکماه به دبیرخانه شورا پیشنهاد دهد.
سازمان برنامه و مرکز ملی آمار در تعامل با معاونت علمی پیمایش تحقیق و توسعه صنعتی را طراحی و ظرف دو ماه طرح برگزاری را به دبیرخانه شورا ارائه دهد.
ستاد اقتصادی دولت طرح شکل‌دهی شرکتهای توسعه صادرات را با محوریت منطقه اوراسیا ظرف دو ماه تهیه کرده و به دبیرخانه شورا ارائه دهد.
صندوق نوآوری و شکوفایی ظرف دو ماه طرح همکاری مالی با کارآفرینان ملی که قصد ورود به حوزه‌های جدید فناوری دارند را به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از دریافت گزارشات، کارگروه تحقیق و توسعه صنعتی (یا مونتاژ به نوآوری) را تشکیل داده و طرح نهایی سند اقتصاد دانش‌بنیان را مبتنی بر رویکرد فوق(نقش محوری کارآفرینان بزرگ سلامت در بخش خصوصی، نگاه بین‌المللی پنجره‌های فرصت ناشی از تغییرات فناوری، نقش دولت در کاهش ریسک تحقیق و توسعه و تعیین اولویتهای ملی) ظرف مدت 4 ماه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7