کد خبر: 6782| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۰ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۱۳:۰ | تعداد بازدید: ۶۲۱۳

مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه در همه عرصه ها، خود را حامی نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی می داند.
آیت الله علیرضا اعرافی در جلسه عقیدتی سیاسی ارتش که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی برگزار شد با گرامیداشت ایام اربعین عنوان کرد: خدمات شما برکات زیادی را برای نیروهای مسلح و نظام اسلامی فراهم کرده است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: انقلاب اسلامی یک فضای نو و جدیدی را می خواهد در برابر جهان بگشاید ما در طول چند قرن گذشته شاهد یک جهانی هستیم که تحت سیطره گفتمان علمی و اقتصادی و فرهنگی غرب شکل گرفته است حتی زمانی که عالم دو قطبی بود قطب شرق در کلان، تحت تاثیر گفتمان غرب و تفکر معرفت علمی بعد از رنسانس در غرب بود.
وی اظهار کرد: گفتمانی که علی رغم اینکه دستاوردهای خوبی برای بشر داشت در ذات او نوعی ماده گرایی و سلطه جویی وجود داشت، انقلاب اسلامی که می گوئیم یک جهت گیری تمدنی است معنایش این است که یک معادله کلان تمدن امروز بشر را تغییر دهد و این معادلات کلان در ۵محور است.
آیت الله اعرافی بیان کرد: این ۷ میلیارد نفر جمعیت جهان در ۲۰۰ کشور دنیا تحت سیطره این تفکر و تمدن غربی در مواجهه با این ۴ گفتمان اصلی قرار دارد، انقلاب اسلامی میخواهد هر ۴ بعد و گفتمان  را تغییر دهد این همان چیزی است که رسالت ما را سنگین می کند و بیانیه گام دوم انقلاب نیز معطوف به آن است.
وی با اشاره به اینکه امید است بتوانیم به گفتمان انقلاب اسلامی خدمت کنیم خاطرنشان کرد:این ۴ معادله ای که بر جهان امروز حاکم است در قلمروهای یک معادله معرفتی و فرهنگی است، از دوره رنسانس موج جدیدی از تفکر ماده گرایی و لیبرالیستی در ابعاد مختلف آمد که کل زندگی بشر را با منطقی مادی تفسیر کرد و فرهنگ بشر را بر اساس آن سامان داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این گفتمان و معادلات معرفتی و فرهنگی است وپشتوانه فلسفی دارد و شاخ و برگ پیدا کرد و در همه ساحتهای زندگی بشر سایه انداخت از حس گرایی معرفت شناسی شروع می شود تا انسان محوری و انسان گرایی و حوزه های لیبرالیستی و آزادی می آید.
وی گفت:گفتمان دوم، معادلات علمی و فناوری بود که در چند قرن گذشته کاملا بر اساس گفتمان اول، معادلات علمی و فنی شکل گرفت و ما شاهد شکل گیری مجموعه ای از علوم و دانش ها هستیم که بر اساس همان معادلات فکری اولیه استوار است، منظومه علمی و فناوری که در غرب تولید شد مبتنی بر نگاه فلسفی دنیا گرایی و معرفتی است که در ابتدا بود، در همین علوم انسانی و اجتماعی تئوری ها مبتنی بر رویکرد فلسفی مادی استوار شده است، البته حرکت هایی به منظور اصلاح آن در دانشگاه و حوزه انجام شد، اما هنوز کم است.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: گفتمان سوم، مولفه اقتصادی است که بر پایه مبانی دنیا گرایانه استوار شد و نتیجه آن اقتصاد سرمایه داری با همه مظاهری که دارد شد، که موجب گردید بیش از یک میلیارد نفر جمعیت بشر گرسنه باشند، من ده ها کشور آسیایی و آفریقایی را دیده ام امروز شاهد مهلک ترین ظلم و تبعیض در عالم هستند.
امام جمعه قم اظهار کرد: چهارم، معادلات سیاسی عالم است که آن هم بر اساس همین منظومه شکل گرفته و نتیجه آن شورای امنیت با حق وتو و اشغال ها و جنگ ها و مظالم ها بر بشر است و معادله پنجم، مولفه نظامی و امنیتی است این معادله بشر در ۵ بخش بر اساس دنیاگرایانه و ماده پرستانه و دور از ارزشهای الهی شکل گرفته است.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: آنچه انقلاب می خواهد پایه ریزی کند تغییر این ۵ سامانه ای است که عالم با ان اداره می شود البته با عقلانیت ومنطق و در جایی که لازم باشد با شجاعت و اقتدار وارد می شویم.
وی اظهار کرد:هنر انقلاب این است که بین منطق و عقلامیت و اقتدار به خوبی جمع کرده است تغییر این ۵ مولفه قدرت امروز نیازمند کارهای بزرگی است که انقلاب اسلامی به دنبال آن است اینکه آن ها از ما می ترسند به این دلیل است که در این ۵ محور دارای فکر و اندیشه هستیم.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد:انقلاب اسلامی پول و زور نمی خواهد منطق خود را به خوبی عرضه می کند و میلیون ها مشتری پای فداکاری برای آن ایستاده است و این نظریه ای کارشناسی است این روح بیانیه گام دوم انقلاب و منظومه فکری امام و رهبری و انقلاب اسلامی است.
عضو شورای نگهبان ادامه داد: اینکه می گوئیم انقلاب اسلامی یک اندیشه تمدنی است اندیشه تمدنی یعنی اینکه منظومه ای فکری و معرفتی داریم که در همه قلمروهای بشر حضور دارد و به آن معنا می دهد و می خواهد معادلات قدرت امروز بشر را در حوزه سخت و نرم تغییر دهد و البته این حرکت با منطق با عقلانیت و دستمایه فکری و علمی است و آن که روح فکری را تولید می کند حوزه و دانشگاه و متفکران جامعه هستند که در راس آن امام و رهبری بودند.
آیت الله اعرافی اظهار کرد:در این ۵ مولفه، مولفه نظامی و امنیتی یک نقش بسیار مهم دارد و مهم ترین مسئولیتی که دستگاه عقیدتی و سیاسی در نیروهای مسلح با عناوین مختلف دنبال می کند و هدف گیری دارد این است که ما انسان ها و گفتمانی در نیروهای مسلح و امنیتی به وجود بیاوریم که این جهت گیری تمدنی و تغییر سنجیده عقلانی و منطقی این مولفه های قدرت دنیای امروز باشد.
وی خاطرنشان کرد:همچنین اینکه نیروی نظامی و ارتش سرافراز ما درک کند که قدرت او پایه ای برای اقتدار و تولید قدرت جدید با تمدن و گفتمان جدید است البته در این امر نگاهمان امت اسلامی است اما برای ایران به عنوان هسته مرکزی و اثرگذار بسیار ارزش قائل هستیم.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: انقلاب اسلامی ۲۰ دو گانه را با هم جمع کرده و در بیانیه انقلاب نیز این دوگانه ها مورد تاکید است مثلا ایران و امت اسلامی یکی از این دوگانه هاست در گفتمان امام نیز این دوگانه ها جمع شده است، این دوگانه ها در منظق امام و رهبری حل شده است.
وی بیان کرد: نیروهای مسلح در چنین جایگاه رفیعی قرار گرفته اند این جایگاه نیاز دارد تولید فکر شود و روش های اخلاقی و تربیتی بالنده شود، کار اعتقادی و تربیتی در نیروهای مسلح پیچیدگی های خود دارد.
آیت الله اعرافی عنوان کرد: وقتی بحث تربیت و سازندگی دینی و انقلابی و اخلاقی در حوزه و آموزش و پرورش دانشگاه و اصناف و بین جوانان مطرح می شود این ها پیچیدگی دارد زیرا تربیت امروز با موانع زیاد و هجمه های مختلف مواجه است سابقا کار تربیتی برای معلم و روحانی در شرایطی بود که افراد در مسیر دو راهی بودند اما امروز نسل جوان در هزار راهی قراردارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در گذشته سالها می گذشت و شبهه ای مطرح بود امروز مخاطرات و شبهه ها دائمی و فراوان و هزار رنگ است به همین دلیل موانع مستمر است از این رو کار تبلیغی و تربیتی ظریف و پیچیده تری است با مقایسه این مسائل باید بگوئیم نسلی داریم که از دوره دفاع مقدس مقاوم تر هستند و البته تربیت کار دشواری است.
مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد:شما با این پیچیدگی ها مواجه اید چون می خواهید با این پیچیدگی ها قدرتی درست کنید که شرایط نظامی و امنیتی دنیا با همه پیچیدگی ها تغییر کند.
وی افزود: ما در حوزه مسال دفاعی و ارتش سرافراز که مایه افتخار است و همیشه افتخار آفریدند از منظر دینی نیازمند چند موضوع هستیم یک موضوع و حوزه فلسفی و معرفتی و اعتقادی است فلسفه نیروهای مسلح از منظر اسلام و اعتقادات بنیادی بر پایه آن تولید و ترویج شود بخشی نیز مربوط به احکام فقهی نیروهای مسلح و دیگری اخلاق نظام نیروهای مسلح برمی گردد.
آیت الله اعرافی عنوان کرد: جامعه نیروهای مسلح اگر بر پایه این ها شکل بگیرد موفقیت انجام می شود حوزه آمادگی لازم را برای تحقیق و پژوهش ارتقای مبانی و تولید فکر و در حوزه فقه و اخلاق دارد.
وی گفت:حوزه، طراحی های نو وجدید دارد و به تدریج پایه ریزی می شود یکی از آن ها آمایش حوزه است ۴۰ کار اصلی حوزه در ارتباط با نهادها مشخص شده است به سمت توافق نامه جامع و نظام تربیتی برای تربیت نیرو رفته ایم یکی از این ۴۰ مجموعه نیروهای مسلح هستند و ما آماده همکاری هستیم.
مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد:علاوه بر تولید و تربیت نیرو در حوزه تبلیغ نیز ظرفیت وجود دارد تحقیق و پژوهش و تربیت نیرو میان روحانیون و برگزاری دوره های کاربردی و برای نیروهایی که بخواهند در نیروی مسلح باشند و در اعزام های تبلیغی و ارتقای تحصیلی، ظرفیت های مهمی وجود دارد در این میان طراحی برای ارتقای تعامل و همراهی دارای اهمیت است.
وی بیان کرد: کشور ما بعد از یکی دو قرن به یک نقطه استقلال رسیده و توان رزمی به دست آورده و ارتش مقتدر ما که همیشه رهبری و امام مدافع آن بودند به نقطه درخشنده ای رسیده که قدرت آن بازدارنده خیالات دشمن است و حوزه نیز حامی و همراه نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی و به خصوص حوزه های فرهنگی است.
منبع: خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7