کد خبر: 4684| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۹ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۲۱:۰ | تعداد بازدید: ۵۹۴۸

معاون وزیر علوم با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم مهار کردن رشد بی‌رویه مؤسسات آموزش عالی تاثیر مثبت در کاهش تخلف‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ای خواهد داشت، گفت:‌ پس از بررسی اسناد مصادره شده از متخلفان، رشته‌های پرتخلف مشخص می‌شود.
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره شناخت دلایل بی‌انگیزگی دانشجو به عنوان یکی از عوامل بروز تخلف پژوهشی و جعل پایان‌نامه با هدف حل ریشه‌ای این مشکل،‌گفت:‌ تقریبا از 15 سال پیش رشد بی‌رویه‌ای را به لحاظ کمیت در مؤسسات آموزش عالی داشته‌ایم که این رشد بدون در نظر گرفتن شاخص‌های کیفی بوده است و باعث شده جمعیت زیادی از دانشجویان به مراکزی از آموزش عالی ورود پیدا کنند که شرایط اولیه از جمله هیأت علمی مناسب را نداشته‌‌اند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر طبق قانون دانشجوها باید زودتر فارغ‌التحصیل می‌شدند و در نتیجه این شرایط به کارهای ناهنجارگونه و خلاف ورود پیدا کردند.
*بسیاری از تخلف پایان‌نامه‌ای مربوط به دوران رشد بی‌رویه موسسات است
دکتر شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: در مقایسه‌ نه چندان دقیق این موضوع شبیه بحث‌های اقتصادی است که وقتی به رفاه و نیازهای جامعه رسیدگی نکنید ناخودآگاه آنهایی که نیاز زیاد دارند به سمت کارهای خلاف می‌روند و این حرف کاملا درست است که باید موضوع را به صورت ریشه‌ای حل کرد که ما عملا در حال انجام این کار هستیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنم که وقتی اسناد و فایل‌های مصادره شده را تحلیل کنیم  به این جمع‌بندی خواهیم رسید که بسیاری از این پایان نامه‌ها مربوط به دورانی هستند که مشمول رشد بی‌رویه موسسات آموزش عالی بوده‌اند و امروز که کنترل کمی بر رشد موسسات داریم و در حال کاهش آمار رشد هستیم، به نظرم می‌رسد به طور طبیعی این تخلفات کاهش پیدا خواهد کرد.
*کاهش تعداد دانشجویان و مؤسسه‌های آموزش عالی از سال 92 تاکنون
وی ادامه داد: در سال 92 حدود 4 میلیون و 800 هزار دانشجو داشتیم و امروز آمار دانشجویان تقریبا به نزدیک 4 میلیون رسیده است؛ تعداد مؤسسات آموزش عالی در سال 92 حدود 2 هزار و 850 مؤسسه بوده که امروز به حدود 2 هزار و 200 موسسه رسیده و کاهش یافته است، کنترل کمی و مهار کردن کمیت رشد بی‌رویه مؤسسات آموزش عالی تاثیر مثبت خواهد داشت و ناهنجاری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.
وی گفت: چند کار باید به طور موازی انجام شود. هم باید از رشد بی‌رویه کمی جلوگیری شود، هم باید ارتقا کیفی داده شود و هم با ناهنجاری‌ها مقابله کنیم، زیرا همه این موارد باید به موازات هم پیش رود تا به سلامت خوبی دست پیدا کنیم.
* نسبت به نظام آموزش عالی و مؤسسات آموزش عالی مایوس نباشیم
دکتر شریعتی نیاسر گفت: البته نباید از اساس نسبت به نظام آموزش عالی و مؤسسات آموزش عالی مایوس باشیم زیرا آمارها و مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای دنیا این موارد وجود دارد. برای مثال اخیرا گزارشی دریافت کردم از کشور استرالیا که به راحتی این کارها انجام می‌شود و دولت استرالیا هم از این تخلف که در جامعه وجود دارد اطلاع دارد.
معاون وزیر علوم ادامه داد: خلاف، خلاف است که در همه جوامع وجود دارد؛ در حالت کلی هم به طور نسبی در مقایسه با بسیاری از کشورها وضعیت آموزش عالی ایران به مراتب بهتر است و از سلامت خوبی برخوردار است و اقلیتی یکسری ناهنجاری‌ها را به جامعه آموزش عالی تحمیل می‌کند که با آنها برخورد می‌شود.
اعلام رشته‌های پرتخلف و سابقه تخلف پس از بررسی اسناد مصادره شده 
وی در پاسخ به این سؤال که بیشتر در چه رشته‌هایی این تخلفات انجام می‌شود، گفت: انشاالله نتیجه احصا شود اعلام خواهیم کرد.
شریعتی نیاسر در پاسخ به این سوال که این تخلفات مربوط به چند سال اخیر است، گفت: نتایج که استخراج شد مشخص می‌شود که این تخلفات مربوط به حداکثر چند سال قبل بوده است.
منبع: فارس

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7