کد خبر: 25099| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۱:۱۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۴

دکتر غلامرضا سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه هیئت اندیشه‌ورز استان مازندران بر تحول ساختاری در این شورا تأکید کرد. 
دکتر غلامرضا سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه هیئت اندیشه‌ورز استان مازندران اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تولی‌گری، راهبری و حکمرانی فرهنگ و دانش را برعهده دارد و پدیده محوری در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و تجاری سازی علم و فناوری است تا علم به علم نافع تبدیل شود.
وی ادامه داد: نهادهای مختلف در این چرخه تأثیرگذار هستند و ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمرانی علم و فناوری را برعهده دارد.
دکتر سلیمی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد 40 سالگی خود شده است، این شورا در سالهای ابتدایی تأسیس بر دانشگاه‌ها تمرکز داشت تا دانشگاه‌ها متناسب با نظام انقلاب اسلامی، متعالی شوند چراکه دانشگاه مولود تمدن غربی بود واردات بدون اقتضائات سرزمینی انجام نشده بود و لازم بود که پس از انقلاب این دانشگاه بومی شود.
معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون موفیقت‌های خوبی داشته است که تدوین نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و غیره از جمله آنهاست.
وی اضافه کرد: یکی از اسناد اصلی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی کشور است که از سال ۸۹ تصویب شده، که مقرر بود این سند مدل حکمرانی علم و فناوری باشد تا هر کدام از بازیگران نقش و سهم خود را در این الگو پیدا کنند. برای اجرایی سازی این سند ۲۲۴ اقدام ملی در نظر گرفته شده است و تاکنون اسناد متعددی نظیر سند جامع روابط علمی بين المللی جمهوری اسلامی ايران، سند راهبردی کشور در امور نخبگان سند دانش بنیان امنیت غذایی، سند گیاهان دارویی و سند هوا و فضا نوشته شده و اسنادی نظیر سند هوش مصنوعی و کوانتوم در حال تدوین است.
دکتر سلیمی عنوان کرد: پس از تدوین نقشه جامع علمی کشور، ستاد راهبری اجرایی‌سازی آن تشکیل شده و تاکنون ۲۰۰ جلسه برگزار شده است از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنکی و صاحبنظران حوزه علم و فناوری در این ستاد راهبری حضور دارند.
معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علی‌رغم موفقیت‌ها باید بدانیم که برای رسیدن به اهداف، راه طولانی در پیش داریم باید دست به تحول بزنیم تا حکمرانی علم و فرهنگ محقق شود. یکی از ارکان تحول؛ تحول ساختاری است، کشور استعدادهای زیادی دارد، با اینکه در منابع طبیعی نظیر نفت و گاز در رتبه اول جهان قرار داریم اما در عدم استفاده از ظرفیت‌ها نیز اول هستیم باید تحول ساختاری داشته باشیم و تمرکززدایی کنیم.
وی افزود: در این مسیر نیاز داشتیم که ظرفیت‌های استانی را فعال کنیم و با ایجاد هئیت‌های اندیشه‌ورز استانی در این زمینه گام برداشتیم تا استان‌ها بتوانند در سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تسهیل گری مشارکت داشته باشند و این هیئت‌ها امتداد ستاد علم و فناوری در استان‌ها خواهند بود.
دکتر سلیمی بیان کرد: اولین انتظاری از این هیئت‌های اندیشه‌ورز وجود دارد این است که نظام مسائل علم و فناوری استانی بر مبنای نقشه جامع علمی کشور تدوین کنند تا در پی آن بسته‌های سیاستی طراحی شود که برای تصویب مراحل قانونی را طی کند. همچنین هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی؛ برش استانی نقشه جامع علمی بر اساس نیازهای استانی را طراحی کنند تا اولویت های علم و فناوری استانها مشخص شود، در این زمینه نیازهای بومی و منطقه ای باید مدنظر باشد.
معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور گفت: روزآمدسازی نقشه جامع علمی در دستورکار است و هیئت‌های اندیشه‌ورز باید در این زمینه مشارکت داشته باشند. همچنین ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی میزهایی را در حوزه‌های مختلف علم و فناوری تشکیل داده است که هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌توانند در این زمینه میزهای استانی را تشکیل دهند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7