کد خبر: 23373| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۳۰ مهر سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۲:۱۳:۰ | تعداد بازدید: ۴۵۳

دکتر غلامرضا سلیمی معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری از برگزاری برگزاری نشست "سیاست‌پژوهی نظام ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی خبر داد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامرضا سلیمی معاون آموزش و پژوهش ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اعلام خبر برگزاری نشست "سیاست‌پژوهی نظام ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی"  و متعاقب آن در دستور کار قرار گرفتن این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تحول در حکمرانی آموزش عالی موضوعی است که در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب دی ماه سال 1401 از شورا خواسته شده است. در فصل یک که جایگاه، ماموریت، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی هست در ماده دو که اهداف را برشمرده بند 11 تحول و ارتقاء نظام آموزش عالی است.
وی افزود: در اینجا باید بگردیم و آن نقاط اهرمی، کلیدی و محوری را پیدا کنیم. از جمله نقش‌آفرینان و بازیگران مهم در بحث آموزش عالی اساتید هستند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اساتید دانشگاه فرماندهان جنگ نرم هستند.
معاون آموزش و پژوهش ستاد علم، فناوری و نوآوری با بیان اینکه آئین‌نامه ارتقاء یک سند حکمرانی است که با قاعده‌گذاری و طراحی زمین بازی رفتار اعضای هیئت علمی را جهت دهی و هدایت می‌کند، تصریح کرد: آئین‌نامه ارتقاء صرفا یک آئین نامه نیست و یک سند حکمرانی است، که قائده گذاری که در آن انجام می شود.
وی افزود: ما بحثی در حکمرانی داریم با عنوان حکمرانی بر أساس شاخص‌ها(Governance by Indicators) و یا حکمرانی بر أساس استانداردها(Governance by Standards) یعنی شما از طریق شاخص‌ها و وضع استانداردها حکمرانی را انجام می‌دهید و زمین بازی را طراحی می‌کنید. کنشگران در آنجا می‌آیند و ایفای نقش می‌کنند و با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بتوانند آن امتیازات لازم را کسب کنند.
دکتر سلیمی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک آئین‌نامه‌ای مصوب 18 اسفندماه 1394 داشته اما این آئین‌نامه باید آسیب‌شناسی شود، باید از تجربیات موفق بشری استفاده شود و در نهایت باید با توجه به نیازهایی که الان جامعه و نظام حکمرانی کشور با آنها مواجه است مورد بازنگری قرار گیرد.
وی گفت: به این منظور ما این سلسله نشست‌ها را در خصوص بحث آئین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی در دستور کار قرار دادیم، تا با مشارکت نخبگان و اعضای هیئت علمی با استفاده از یک مدل سیاست‌گذاری گفتگومحور و حکمرانی شبکه‌ای بتوانیم نظرات سایر ذی نفعان را بشنویم و در تدوین سند از آنها استفاده کنیم.
معاون ستاد علم و فناوری افزود: البته یک میزی هم در ستاد علم و فن‌آوری شکل گرفته که از سایر دستگاه‌ها و رشته‌های گوناگون حضور دارند و آنجا در تدوین سند مشارکت دارند. ضمنا یک فراخوانی هم منتشر کرده‌ایم که سایر اعضای هیئت علمی بتوانند انتقادات و پیشنهادهای خودشان را در قالب کرسی‌های نقد و مناظره نسبت به آئین‌نامه قبلی و پیشنهادات خود را نسبت به آئین‌نامه‌ای که می‌خواهد طراحی شود داشته باشند.
وی گفت: قبل از تصویب آئین‌نامه ارتقاء باید بتوانیم بگوییم که دانشگاه مطلوب ما چیست و بر آن أساس؛ استاد مطلوب خودمان را تعریف کنیم تا آئین‌نامه بتواند رفتار اعضای هیئت علمی را در راستای رسیدن به استاد مطلوب جهت دهی کند.
دکتر سلیمی افزود: ما نظام آموزش عالی کشور را باید بر اساس آمایش آموزش عالی و مأموریت‌گرایی طراحی کنیم. هر کدام از زیرنظام‌های آموزش عالی در حوزه‌های مختلف مأموریت‌های متفاوتی دارند، به تبع آن از اساتیدی که در این دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، انتظارات مختلفی وجود دارد.
معاون آموزش و پژوهش ستاد علم، فناوری و نوآوری اضافه کرد: علاوه بر این ما در آئین‌نامه قبلی به سمت نسل دوم دانشگاه‌ها که همانا دانشگاه پژوهش‌محور است حرکت کردیم. حال باید بکوشیم تا در آئین‌نامه جدید به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم که ایفای نقش مسئولیت اجتماعی توسط دانشگاه‌هاست حرکت کنیم. یعنی دانشگاه جدید باید پاسخگویی به مسائل جامعه و حکومت داشته باشد و ان‌شاءالله یک آئین‌نامه‌ای بر اساس آمایش آموزش عالی و مأموریت‌گرایی به سمت تحقق دانشگاه متعالی در دستور کار قرار دارد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7