کد خبر: 24877| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۳:۱۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۸

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در شورای فرهنگ عمومی استان گلستان حاضر شد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در این نشست با تشکر از امام جمعه گلستان که از ابتدای انقلاب در عرصه فرهنگ حضور داشته‌اند ، اظهار کرد: مسئولان استان گلستان توانستند با تدبیر عقلانی و اثرگذار مسائل استان را مدیریت کنند که جای قدردانی دارد.  
وی با اشاره به حضور اهل تسنن در استان گلستان ادامه داد: این استان قومیت‌های مختلف دارد و در بحران‌ها با همبستگی از موانع عبور کردند، بنابراین نیاز است که این تجربیات مؤثر در زمینه همبستگی ثبت شوند تا در تاریخ باقی بماند. 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش اهل تسنن در انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: اهل تسنن در مواقع بحرانی همواره در دفاع از کشور حضور مؤثر داشتند، هم‌اکنون یکی از فرمانده نیروی دریایی ارتش امیر ایرانی از برادران اهل سنت است، که ناو گروه 86 با ناو ساخت ایران، توانسته در یک مأموریت غرورآفرین سفر دور دنیا را با موفقیت و افتخار انجام دهد و این کار کمی نبود چراکه فناوری و تکنولوژی بالایی در این کار وجود داشت. اینها ظرفیت و سرمایه ملی ماست البته دشمن در حال ایجاد تفرقه است این تفرقه منحصر بین شیعه و سنی نیست بلکه بین شیعیان نیز تفرقه ایجاد می‌کنند. 
استاد خسروپناه همچنین با اشاره به صنایع دستی استان گلستان اضافه کرد: صنایع دستی پتانسیل خوبی برای اشتغال زنان دارد چراکه زنان می‌توانند در عین اینکه در منزل هستند درآمد هم داشته باشند به همین دلیل تدوین سند صنایع دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار است و به‌زودی نهایی خواهد شد این سند با مشارکت فعالان حوزه صنایع دستی در حال نهایی شدن است.
 وی ادامه داد: سرمایه عظیم دیگر استان گلستان شهیدان آن است، این استان 3700 شهید تقدیم انقلاب کرده است و 12 هزار جانباز دارد، نقش علما نیز در این منطقه مثال زدنی است.  در انتخابات اخیر 57 درصد مردم این استان مشارکت داشتند و در کشور یکی از بهترین استان‌ها بود. اگر مسئولان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کار نمی‌کردند قطعا این آمار را شاهد نبودیم. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کارکرد شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد: ما تلاش کردیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های علم و فناوری و فرهنگی و اجتماعی در چهار مأموریت راه‌بینی و رصد، راهبردی و سیاست‌گذاری، راهبری و هدایتگری، راه‌سنجی و ارزیابی متمرکز شود و این اتفاق افتاد و هم اکنون شورای عالی در میدان حضور دارد، به همین دلیل استان به استان سفر کرده و به‌صورت میدانی با مسئولان و گروه‌های مردمی دیدار خواهیم داشت. هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی راه‌اندازی شده است تا شورای عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان استانی ارتباط برقرار کند و از تجربه آنها در سیاستگذاری استفاده کند. 
استاد خسروپناه با بیان اینکه مسئله فرهنگ جدای از معیشت نیست، ادامه داد: طبیعی است که انتظار از شورای فرهنگ عمومی باید معقول باشد، مقوله‌های فرهنگی باید در شورای فرهنگ عمومی تصمیم‌گیری شود البته راهش این است این جلسات مسئله‌محور شوند، در واقع این شورا باید به قرارگاه تبدیل شود، کار قرارگاه این است که مسائل را شناسایی و رصد کند، در ادامه باید راهکارها مشخص و به دستگاه‎ها مأموریت داده شود و در انتها از دستگاه‌ها گزارش اقدامات و مأموریت‌ها گرفته شود. 
وی تأکید کرد: در حوزه فرهنگ محور کار باید برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به‌عنوان منشور اصلی باشد. دبیرخانه این سند یا نقشه شورای فرهنگ عمومی است هر طرحی که ذیل نقشه نباشد، مشروعیت برنامه‌ای ندارد. بنابراین برنامه اولویت‌ها، باید برای هر سال مشخص شود تا دستگاه‌ها برنامه‌ها را دنبال کنند. 
وی خطاب به اعضای شورای فرهنگ عمومی استان گلستان گفت: قرارگاه را جدی بگیرید، مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی دارد چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی بر برنامه‌های این شورا نظارت دارد. 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی زیرمجموعه شورای عالی است چراکه مصوبات این شورا باید در شورای عالی مصوب شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اکنون رویکرد قرارگاهی دارد و با قوای سه گانه ارتباط خوبی دارد و مسائل را با تعامل و گفتگو پیش می‌برد بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای زنده و پویاست که بر اجرای دقیق مصوبات خود متمرکز است.
همچنین در این جلسه جلسه الهام متین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: در سال گذشته 6 جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گلستان همراه با 24 مصوبه برگزار شد.
وی سپس به برخی از اقدامات شاخص شورای فرهنگی عمومی اشاره کرد و افزود: رونمایی از نقشه بُرش مهندسی فرهنگی استان ذیل نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نیز تدوین 6 کلان طرح در قالب قرارگاه شهیدآوینی ازجمله اقدامات قابل‌توجه برای استان است.
قرارگاه امام حسن عسگری(ع)
در ادامه جلسه فرهاد سمیعی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان در خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب در استان گزارشی ارائه کرد و گفت:  پیش از اغتشاشات در خود استان گلستان در حوزه عفاف و حجاب قرارگاه امام حسن عسگری(ع) شکل گرفت و با توجه به شرایط و اولویت‌ها اقدامات مؤثری را رقم زد.
سپس علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، با اشاره به اینکه مسئله محوری و توجه قرار دادن به مسائل استان ضرورت دارد که بیشتر محور شورای فرهنگ عمومی استان قرار بگیرد، گفت: در همین راستا اقدامات عملیاتی انجام‌شده است.
وی سپس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قرارگاه امام حسن عسگری(ع) و طرح نور و قدردانی از مسئولان، گفت: باید اقدامات ایجابی به اقدامات سلبی در حوزه عفاف و حجاب بچربد و باید به‌دوراز افراط‌وتفریط و با یک عقلانیت در این حوزه عمل کنیم.
استاندار گلستان سپس ضمن برشمردن برخی از اولویت های استان و ضرورت توجه همگانی به شورای فرهنگ عمومی، درباره اقدامات عملیاتی قرارگاه امام حسن عسگری(ع) مواردی را مطرح کرد.
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک منشور راهبردی است
در بخش دیگری از جلسه غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه هنوز اثربخشی و تاثیرگذاری شورای فرهنگ عمومی برای جامعه ملموس نیست، گفت: علی رغم جایگاه و قدرت تاثیرگذاری این شورا، هنوز به طور شایسته تاثیرگذاری اش در جامعه ملموس نیست.
وی سپس با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک منشور راهبردی است، افزود: پیشنهاد می کنم هر یک از محورهای این بیانیه در هر یک از استان های کشور مورد توجه قرار بگیرد و با بهره مندی از ظرفیت شورا و نخبگان، راهکارهای ارتقاء و اجرا و نهادینه شدنش در جامعه تدوین شود و در قالب یک بسته پیشنهادی به بالادستی ها تقدیم و پس از ارزیابی های نهایی عملیاتی شود.
صرفا مطالبه گر نباشید و وارد میدان شوید
در بخش دیگری از جلسه حیدرآسیابی رییس کل دادگستری گلستان نیز با اشاره به اینکه طبق قانون وظیفه هر یک از دستگاه ها و نهادها در مقوله عفاف وحجاب مشخص است، گفت: صرفا مطالبه گر نباشید و وارد میدان شوید.
وی سپس درباره وضعیت عفاف و حجاب در جامعه و افکار عمومی،گفت: برای تحقق مطلوب این مسئله نیازمند توجه همگان هستیم و در این مدت نیروی انتظامی و دادگستری و ... در میدان بوده اند.
همچنین در ادامه جلسه، دیگر مسئولان استان از جمله دستیار مردمی سازی استاندار گلستان، نماینده نیروی انتظامی، مدیران کل بنیادشهید و امور ایثارگران، آموزش وپرورش، دبیر امر به معروف و نهی از منکر و ...  در خصوص مسائلی چون ضرورت گفتمان و فرهنگ سازی شعار سال در جامعه، اجرای طرح نور و نتایجش، ضرورت حضور نمایندگان اقشار، طرح های تربینی و ترویجی در مدارس، حضور نیروهای مردمی آمر به معروف در مسئله حجاب مواردی را مطرح کردند.
شورا باید مسئله محور باشد
آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه و رییس شورای فرهنگ عمومی استان نیز در بخش دیگری از جلسه با اشاره به اینکه استان گلستان همواره در مدار وحدت و همدلی بوده است، گفت: برای این یکدلی و وحدت در استان سال ها تلاش شده است و اگر هم هر زمان مسئله ای پیش آمده با همین روحیه وحدت در گلستان، موضوع حل شده است.
وی در بخش دیگری از جلسه با اشاره به اینکه مسئله اقتصاد و معیشت بی شک بر روی فرهنگ جامعه تاثیرگذار است، گفت: شورای فرهنگ عمومی باید مسئله محور باشد و به جای تعداد زیادی عنوان جلسه و مصوبه، بر مسئله ای مشخص تمرکز کند تا بتوانیم در کنار هم آن را در جامعه اجرا کنیم.
آیت الله نورمفیدی در خصوص عفاف و حجاب و طرح نور و مسائل مرتبط با آن گفت: مراقب باشید در حین اجرای قانون به گونه ای رفتار نشود که با پی آمدهای سوء مواجه شویم. با حسن رفتار و توجه به نیازها و اولویت های جامعه و با درایت و برمدار قانون رفتار کنید.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7