کد خبر: 24822| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۶:۳:۰ | تعداد بازدید: ۱۵۹

شورای فرهنگ عمومی استان زنجان صبح امروز دوم اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام و السملین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با تبریک سالروز تشکیل سپاه پاسداران، ستاد انقلاب فرهنگی و پیروزی رزمندگان اسلامی در عملیات وعده صادق در شورای فرهنگ عمومی استان زنجان اظهار کرد: «وعده صادق» یک پیروزی تمدنی بود و نقطه عطفی در تاریخ شکل گرفت. با وجود هزینه‌های زیاد بالغ بر 4 میلیارد دلار که رژیم صهیونیستی در حوزه پدافندی انجام داد و اینکه ۲۸ کشور او را پشتیبانی کرد، ایران مقتدر توانست تعداد زیادی پهپاد و موشک‌ را به سمت رژیم صهیونیستی پرتاب کند و تعداد قابل توجهی از آنها از پدافندهای آن‌ها عبور کند و چند نقطه مهم راداری و هواپیمایی در رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و آسیب زیادی را به رژیم صهیونیستی وارد کرد.

وی ادامه داد: هدف ما این نبود که آسیب گسترده به تاسیسات هسته‌ای یا نظامی داشته باشیم بلکه پرتاب موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی ایران به سمت رژیم صهیونیستی در حد یک سیلی بود، عمده موشک‌ها قدیمی بود و از نسل جدید موشک‌ها و پهپادها استفاده نشد و این پیروزی بزرگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ایران از سوی همه مستضعفان جهان، این عملیات را انجام داد و اقتدار علمی و فناوری خود را نشان داد و این نتیجه تلاش دانشمندانی نظیر تهرانی مقدم، شهید شهریاری بود که تحقیقات بزرگی انجام دادند. اگر دانشگاه‌های ما، دانشگاه برتر و کارآمد و اثرگذار در حوزه‌های علم و فناوری نبودند، اکنون به چنین قدرت نظامی، موشکی و پهپادی نمی‌رسیدیم البته این بخش کوچکی از پیشرفت‌های کشور به‌شمار می‌آید. دستاوردهای بزرگی در حوزه علم و فناوری داریم که باید خداوند را شاکر باشیم.

استاد خسروپناه ادامه داد: استان زنجان یک استان حکمت‌بنیان است که معنویت‌محور است، ما فراموش نکنیم استان زنجان منطقه تازه تأسیس نیست بلکه یک مجموعه دیرینه با پیشنیه علم و فناوری و فرهنگ است شخصیتی مانند شیخ شهاب‌الدین سهروردی که بعد از ابن‌سینا فلیسوف بزرگ حکمت اسلامی است از استان زنجان است. این عالم در سن جوانی به شهادت رسید اما توانست حکمت عظیمی تأسیس کند که مایه افتخار ایران و زنجان است. زنجان استان عالم‌پرور و زرخیز است مسجد و مدرسه چهل‌ستون نشان‌دهنده این ظرفیت است. صنایع دستی زنجان نیز زبان‌زد است. دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور در استان زنجان فعال است که یک هزار و 374 استاد و 32 هزار دانشجو در این استان تدریس و تحصیل می‌کنند.

وی درباره قرارگاهی شدن شورای فرهنگی عمومی استان‌های کشور نیز بیان کرد: باید در نظر داشته باشیم ضمانت اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی خود شوراست، تک تک وزارتخانه‌ها درباره مصوبات گزارش می‌دهند، تعدادی مرکز رصدی در کشور شناسایی کردیم که همگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری دارند، تمام دستاوردهای رصدی در کشور  به دبیرخانه شورای عالی انقلاب ارائه می‌شود. مجموعه‌ای که می‌خواهد قرارگاه باشد باید مسئله شناسی، رصد و تحلیل کند و به تدوین برنامه، سیاست، تقسیم کاری ارزیابی بپردازد، اگر در شورای عالی فقط گزارش ارائه شود دیگر قرارگاه نیست، شورای فرهنگ عمومی نیز محلی برای گزارش دادن نیست، شورای فرهنگ عمومی باید مسائل را شناسایی، رصد و داده‌ها را جمع آوری کند، از رصدخانه‌های موجود وابسته به نهادها استفاده شود، پس از اینکه مسائل تبدیل به برنامه و تقسیم کار شدند، دستگاه‌ها درباره اقدامات خود در مسیر تقسیم کار گزارش دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: بودجه اقدامات فرهنگی باید بر مبنای برش استانی تقسیم شود. دستگاه‌های مربوطه باید بر اساس این برش استانی برنامه‌های خود را تدوین کنند. یکی از اولویت‌های ما آموزش و پرورش است برای اولین بار دانشگاه فرهنگیان جان گرفته است. نقشه سند تحول در حال تدوین است. هفته آینده این نقشه راه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب خواهد شد.

استاد خسروپناه با اشاره به حوزه فرهنگ گفت: نظرات مختلف در حوزه فرهنگ قابل درک است. در فرهنگ مفاهیم کیفی بر مفاهیم کمّی غلبه دارد اختلاف نظر طبیعی است در کنار کثرت نظرات، عقل جمعی را باید بپذیریم.

وی افزود: در حال رایزنی هستیم که بودجه‌ای به برش استانی اختصاص یابد، با پذیرش برخی از انتقادات در استان‌ها بیان کرد:‌ تمرکزگرایی در مرکز بالاست، در حالی مسئولان استان‌ها درد را بهتر می‌دانند و درمان را بهتر می‌شناسند. در حوزه مسائل علمی و فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی دارد که از نظرات تخصصی استان‌ها برای حل چالش‌های استانی و ملی استفاده کند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7