کد خبر: 22435| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱ خرداد سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۴:۱۱:۰ | تعداد بازدید: ۴۵۹

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مبنای تنوع فرهنگی حکمت و فضیلت است و تنوع فرهنگی حکیمانه را معنا می کنیم.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین تجلیل از تنوع فرهنگی در فرهنگسرای نیاوران اظهار کرد: برخی گمان می کنند وقتی از تنوع فرهنگی صحبت می شود شکاکیت و نسبی گرایی در نظر است و این به معنای آن است که معیاری برای حقیقت و ارزش ها قائل نیستیم و وقتی معیاری برای حقیقت و ارزش ها نباشیم نتیجه‌اش تنوع فرهنگی است، در صورتی‌که هرگز این‌گونه نیست.

وی افزود: نسبی‌گرایی و شکاکیت معنوی و ارزشی برای کسی است که برای معرفت و ارزش‌ها معیار فضیلت قائل نباشد نتیجه آن شلختگی فرهنگی است. شلختگی فرهنگی و آثار شیسم فرهنگی با تنوع فرهنگی متفاوت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تنوع فرهنگی با حکمت قابل جمع است چراکه ما ایرانی ها معتقد به فضیلت و حکمت هستیم، لذا فردوسی، سعدی، حافظ و تمام ادبا همچون فلاسفه و عالمان، حکیم بودند و ما در ایران فقط پزشکان را حکیم نمی دانستیم بلکه شعرا و عالمان و فلاسفه هم حکیم بودند.

استاد خسروپناه ادامه داد: همه اصحاب هنر، حکیم بودند، چون حکمت علم تاثیرگذار بر فضیلت جامعه است.

وی با بیان اینکه انواع هنرها از اقوام مختلف زاییده حکمت است، تصریح کرد: تنوع فرهنگی ممدوح است چون مبنای آن از حکمت و فضیلت است و وقتی اینگونه باشد هر چه تنوع فرهنگی بیشتر باشد مفیدتر و ثمره اش در اقوام بیشتر است، بنابراین لازم است به انواع هنر ارج بنهیم چون همگی زاییده حکمت است. از این منظر تنوع فرهنگی حکیمانه معنا می کنیم.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7