کد خبر: 22141| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۰:۹:۰ | تعداد بازدید: ۴۹۲

دکتر حاجیلویی با یادآوری اینکه برش استانی مهندسی فرهنگی کشور، تفاهم کنشگران فرهنگی استان برای تمرکز روی مسائل خاص استان است، گفت: برش استانی، بازمهندسی برنامه‌های فرهنگی استان است.
 
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمود حاجیلویی، قائم مقام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در یکصد و چهاردهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با بیان اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در کشور مسائل مهمی است که یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند ورود کند، گفت: این مسائل باید با چند تخصص مورد بررسی قرار گیرد همچنین مسائل فرهنگی و اجتماعی به‌راحتی قابل علاج نیست و به زمان نیاز دارد.
 
وی با اشاره به اینکه مساله حجاب و عفاف نیز مشمول این شرایط است، گفت: شورای فرهننگ عمومی کشور به‌منظور فراهم کردن بستر لازم برای دخیل کردن دستگاه‌های حاکمیتی و کنشگرها راهکارهایی را پیشنهاد داد.
 
دکتر حاجیلویی با بیان اینکه منابع مامحدود است و باید تدبیر خود را به روی چند مساله مهم متمرکز کنیم، گفت: در بسیاری از استان‌ها هر یک از دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های خاص خود را اجرا می‌کنند و تجمیعی در برنامه‌های فرهنگی وجود ندارد و به‌جهت منابع محدودی که برای این برنامه‌ها اختصاص می‌یابد، اثرگذاری کمتری دارند.
 
قائم مقام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با یادآوری اینکه برش استانی مهندسی فرهنگی کشور، تفاهم کنشگران فرهنگی استان برای تمرکز روی مسائل خاص استان است، گفت: پنج مساله فرهنگی و اجتماعی برای برش استانی مطرح شده و با کار کارشناسی یک‌ساله بر روی این سند، مجموعه‌هایی که در طراحی سهم داشته باشد در اجرای آن همکاری می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ها را به‌سمت مساله محوری سوق دهیم، خاطرنشان کرد: خصوصیت این سند، نقطه‌زنی است و برای اقدام موثر برنامه و نظام اجرایی می‌طلبد.
 
دکتر حاجیلویی با اشاره به اینکه نظام اجرای این سند یک کانون اصلی دارد که قرارگاه استانی آن شورای فرهنگ عمومی است، تصریح کرد: اجرایی سازی سند و همراهی مجموعه ها پس از رونمایی برش استانی سند مورد تاکید است. 

دکتر حاجیلویی تاکید کرد: برش استان با همراهی شورای فرهنگ عمومی نقش آفرینی تدوین شده با همراهی و هدایت شورای فرهنگی عمومی هم باید دنبال شود.
 
وی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی استان که منقطع از شورای برنامه‌ریزی باشد راه به جایی نخواهد برد، افزود: برش استانی سند مهندسی فرهنگی در این همراهی متولد شده و در اجرا نیز باید همراه باشد. یعنی اینکه  شورای عمومی فرهنگی استان و شورای برنامه‌ریزی استان در اجرا هم باید دنبال رو هم باشند.
 
 قائم مقام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه برش استانی این سند توسط شورای فرهنگ عمومی دنبال و توسط شورای برنامه‌ریزی تخصیص بودجه می‌شود، گفت: برش استانی، بازمهندسی برنامه‌های فرهنگی استان است.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور، بر ضرورت شناسایی مساله‌های فرهنگی تاکید کردند و فرمودند: برای مسائل، راه حل‌های عالمانه پیدا کند و این راه حل‌ها به دستگاه‌ها ابلاغ کنید.
 
دکتر حاجیلویی بیان کرد: برش استانی یک باز مهندسی، برنامه‌های فرهنگی استان است. یعنی عموما ۷۰ درصد برنامه‌ها در استان وجود دارد و ۳۰ درصد برنامه‌ها جدید هستند یا برنامه‌های قبلی هستند که به‌علت ارتباط جدی که با مساله دارند تقویت شده‌اند. این قسمت را ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور طرح کرده که برای آن اعتباری در نظر گرفته شده که امیدواریم تا پایان سال اعتبارات لازم را برای اقدام شناسنامه برش تامین‌کنیم. مهمتر از این هماهنگی و ایجاد آن هم افزایی‌های ملی با استان در حوزه فرهنگ است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7