کد خبر: 14506| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۸ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۸۱

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه 99/6/17 با حضور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر سعید رضا عاملی دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به عزاداری‌های دهه اول محرم امسال اظهار داشت: علی‌رغم شرایط کرونا خدا را شاکریم که سوگواری سیدالشهدا(ع) در سال جاری به نحو احسن برگزار شد.

دکتر عاملی در ادامه جلسه ضمن خوش آمدگویی و تشکر از جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر آقا تهرانی به جهت همکاری‌های مجلس با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آسیب‌های تخریب زحمات گذشتگان، گفت: ثبات و پایداری در کنار تحول اهمیت بالایی دارد و هر چه به ثبات اهمیت بیشتری دهیم موفق‌تر خواهیم بود و شاهد تضییع منابع ملی و سرمایه‌های انسانی نخواهیم بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد که امروز در کشورهای پیشرفته جهان ادامه دادن کارهای خوب گذشته مایه افتخار است.
وی تصریح کرد: تکمیل کارهای صورت گرفته و استفاده از تجارب ادوار گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید فعالیت‌های این شورا در دستور کار قرار دارد. لذا دبیرخانه وفادار به مصوبات و اسناد پیشین است.
دکتر عاملی خبر داد: حدود 43 سند و دو منشور ملی در سند مهندسی فرهنگی پیش‌بینی شده است و تدوین و تصویب آن در دستور کار ستاد مهندسی فرهنگی قرار دارد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سند مهندسی فرهنگی را دارای اهمیت بالا عنوان کرد و گفت: این سند دو بار توسط دو رئیس‌جمهور ابلاغ شد که در اصلاحیه و ابلاغ دوم با اتصال به برنامه پنج‌ساله از استحکام و ظرفیت تأثیر بیشتری برخوردار شده است. شورای راهبری ستاد مهندسی فرهنگی هم با ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری و بنا به توصیه ایشان جلسات کاری بسیار مهم و مؤثری داشته و تا کنون 19 مصوبه و 19 ابلاغ داشته است.
دکتر عاملی با بیان اینکه اسناد ملی امور کشور را جهت‌دهی می‌کند و برای حوزه قانون‌گذاری نیز دارای آثار مثبت است، گفت: حدود 43 سند و دو منشور ملی در سند مهندسی فرهنگی پیش‌بینی شده است و تدوین و تصویب آن در دستور کار ستاد مهندسی فرهنگی قرار دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند مهندسی فرهنگی یک سند مرجع است که بر اساس آن 330 برنامه اقدام نیز طراحی‌شده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری تفکیک حوزه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را مشخص کرده‌اند و به نوعی از مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند که در قانون‌گذاری ادامه سیاست‌ها و مصوبات شورای عالی باشند و این نگاه یک ظرفیت تکمیلی را بین مصوبات شورای عالی و مجلس شورای اسلامی فراهم آورده است.

دکتر عاملی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای موضوع جمعیت در کشور گفت: اولین طرحی که توسط مجلس جدید اعلام وصول شد؛ طرح جمعیت و تعالی خانواده بود که ضمن تشکر از اقدام سریع مجلس یازدهم، امیدواریم هر چه سریع‌تر این طرح مهم که نقش کلیدی در تقویت رشد و کیفیت جمعیت و صیانت از خانواده به‌عنوان رکن اول سلام اجتماعی، این مطالبه مقام معظم رهبری به قانون تبدیل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار داشت: در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد مهندسی فرهنگی، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، شورای اسلامی شدن دانشگاه، شورای فرهنگی اجتماعی زنان و شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور  قانونی و تعریف شده دارند.
وی افزود: در خصوص رابطه و تعاملات شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی تعریف مشخصی وجود ندارد و در جلسه با آقای دکتر قالیباف، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد کمیسیون تلفیقی برای تنظیم روابط تعیین شود تا زمینه همکاری‌ها تقویت شود و امکان تبدیل سیاست‌های مصوب شورای عالی به قوانین مرتبط فراهم شود.
دکتر عاملی گفت: در موضوع جمعیت امیدوار هستیم با کمک کمیسیون فرهنگی این طرح مهم در اولین فرصت  به تصویب برسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقاتهرانی: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مکمل هم هستند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر آقا تهرانی نیز در ادامه جلسه گفت: در دوره قبل که نماینده مجلس شورای اسلامی بودم تحقیق جامعی در حیطه اختیارات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتم و افزایش تعاملات این دو نهاد صد در صد به نفع کشور خواهد بود و کمیسیون فرهنگی آمادگی کامل برای کمک به شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصویب قوانین مرتبط با اسناد مصوب شورا را دارد. وی تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مکمل هم هستند و هیچ تعارض وظایفی وجود ندارد.
وی افزود: باید اسناد و موضوعاتی که نیاز به تصویب قانون دارند اولویت‌بندی شوند تا ریل‌گذاری برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر آقا تهرانی گفت: با توجه به اهمیت موضوع جمعیت پیگیری این موضوع در کمیسیون فرهنگی با جدیت انجام خواهد شد 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوع جمعیت گفت: باید هر چه سریع‌تر برای این مطالبه ایشان برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد و ما امیدواریم و با جدیت کار می‌کنیم تا طرح جمیعت و تعالی خانواده در اولین فرصت ممکن تبدیل به قانون مصوب شود.
وی افزود: قانون جمعیت که در دستور کار مجلس قرار دارد با مشورت کارشناسان ذی‌ربط تدوین شده است و آمادگی برای شنیدن پیشنهادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز وجود دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر آقا تهرانی گفت: موضوعات مهمی مانند بودجه کشور و برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد و با توجه به اهمیت موضوع جمعیت پیگیری این موضوع در کمیسیون فرهنگی با جدیت انجام خواهد شد و طبق توافق صورت گرفته این موضوع به‌زودی در صحن مجلس نیز رسیدگی خواهد شد.
وی افزود: در موضوع تصویب قانون جمعیت باید با نمایندگان به‌منظور تبیین اهمیت موضوع صحبت کرد تا همگرایی بیشتری در مجلس ایجاد شود.

همچنین دکتر عبدالهی معاون امور حقوقی، مجلس و فرا سازمانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن خیرمقدم به حجت اسلام والمسلمین دکتر آقا تهرانی اظهار داشت: موضوعات مشترک متعددی میان مجلس شورای اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که در جلسه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل کمیسیون مشترک برای افزایش تعاملات و هم‌افزایی در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر محمدجواد محمودی رئیس کمیته مطالعات و پایش جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به بار مالی طرح جمعیت و نگرانی‌های پیش رو با توجه به مشکلات مالی در کشور گفت:  باید بار مالی طرح را کاهش داد تا اجرای آن تسهیل شود.
دکتر عاملی: نیازمند باز مهندسی نظام حکمرانی فرهنگی هستیم
دکتر عاملی در ادامه جلسه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و اهمیت آن در تدوین برنامه‌های کشور گفت: باید این بیانیه بر برنامه‌های پنج‌ساله تأثیر راهبردی بگذارد و قوانین مجلس و مصوبات نهادهای سیاست‌گذار را جهت‌دهی کند که البته در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته‌ای را به این منظور تشکیل شده است.
وی تأکید کرد: باید در برنامه هفتم توسعه کشور از نگاه‌های هفت‌گانه راهبردی بیانیه گام دوم آماده شود، به‌صورت نظام‌مند تأثیر گرفته شود و همین زاویه نگاه بر مسیر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین مجلس شورای اسلامی تأثیر بگذارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع حکمرانی فرهنگی را نیز در ادامه مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بعد از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی نیازمند باز مهندسی نظام حکمرانی فرهنگی هستیم و این اقدام مستلزم آمایش فرهنگی است. امیدواریم زمینه همکاری گسترده شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی در این زمینه نیز فراهم شود.

دکتر محسن حاجیلویی معاون خط‌مشی گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ضمن تأکید بر ضرورت هماهنگی بین شورا و مجلس گفت: تدبیر رهبر معظم انقلاب بر این بوده که مجلس و شورا در تعامل با یکدیگر باشند و مجلس در ادامه مصوبات شورا قانون‌های مرتبط به تصویب برساند که باید این مهم تبدیل به یک سازوکار و فرآیند شود.
در پایان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر آقاتهرانی اعلام آمادگی کرد: زمینه‌های مشترک همکاری جدی بین مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل بگیرد و همچنین ایده کمیسیون تلفیق به منظور ایجاد سازوکار نظام‌مند را مناسب ارزیابی کرد.



 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7