کد خبر: 13772| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۵ تیر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۳:۱:۰ | تعداد بازدید: ۳۱۸۶

جلسه سوم شبکه سنجش فرهنگی کشور به ریاست دکتر محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای جلسه دکتر آقاسی در تشریح محورهای گفتمان سنجش و افکارسنجی در ستاد فرهنگ گفت: 4 محور بخش حاکمیتی مشتمل بر سیاست‌گذاران و سیاست‌مداران، رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی، مردم و ذی‌نفعان و عنصر کلیدی مراکز نظرسنجی در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه در دوران مدیریت جدید دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث سنجش بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: مصوبه یا سیاستی که مدنظر است رجوع می‌شود که چه کاری انجام شده است و چه کاری باید انجام شود و همین طور دیدگاه مردم در رابطه با موضوع مدنظر نیز بررسی می‌شود.
دکتر آقاسی با اشاره به داده‌کاوی شبکه‌های اجتماعی، افزود: شبکه‌های اجتماعی به عنوان پهنه جدی از افکار عمومی بررسی و گزارش‌های ماهانه‌ای از آن در ستاد فرهنگ تهیه می‌شود.
دبیر ستاد فرهنگ بر ضرورت توجه به حوزه افکار عمومی تأکید کرد و گفت: در واقع توجه به معنی  درک جهت و سوگیری‌هاست تا بتوان راهکاری ارائه داد.
دکتر آقاسی با بیان این مطلب که در ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه مهندسی فرهنگی روی میز و اولویت است، گفت: تعبیر از مهندسی فرهنگی مبسوط به سنجش است و هدف این است که وضعیت فرهنگی موجود سنجیده شود تا به وضعیت مطلوب که مدنظر سند است، برسیم.
وی افزود: در ستاد فرهنگ برای اجرایی‌سازی و روزآمدسازی سند مهندسی فرهنگی چند متغیر استراتژیک از 3 منشاء منویات مقام رهبری «مدظله‌العالی»، نظرات نخبگان کشور و نظرسنجی برجسته شده‌اند.

دبیر ستاد فرهنگ با بیان اینکه یکی از متغیرهای استراتژیک در نظر گرفته شده، مباحث فرهنگ اقتصادی است، گفت: همچنین در ده سال گذشته شعارهای انتخابی سال مربوط به اقتصاد بوده است.
دکتر آقاسی با اشاره به راهبرد کلان 8 سند نقشه مهندسی فرهنگی که به موضوع فرهنگ اقتصادی اختصاص دارد، گفت: در واقع تعبیر رفتار اقتصادی مردم در سه عرصه تولید، توزیع و مصرف مدنظر است و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سیاست‌های فرهنگی جهش تولید است که امیدوار هستیم تقسیم کار ملی در این حوزه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به سرانجام رسد.
دبیر ستاد فرهنگ تأکید کرد: سنجش وضعیت فرهنگی یک اصل است و در یکی از مصوبات ستاد نقشه مهندسی فرهنگی نیز به تشکیل کارگروه رصد وضعیت فرهنگی تأکید شده است.
وی افزود: برای تشکیل کارگروه رصد وضعیت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چرخش کار انجام شده و امیدوار هستیم ساختار آن نیز به زودی تصویب شود.
وی با بیان اینکه 39 شاخص فرهنگی کلان در ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی استخراج شده است، گفت: این شاخص‌ها به کمیسیون‌های مختلف دبیرخانه شورا به منظور بررسی و اعلام نظر ارائه شده است و در ادامه به مراکز مربوطه برای دریافت نظرات نیز ارائه می‌شود تا در نهایت به تصویب رسد.

دکتر سلگی خبرداد: تصویب آیین‌نامه تشکیل کارگروه رصد فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
در ادامه جلسه دکتر محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جلسه معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرو مصوبه جلسه ستاد مهندسی فرهنگی آیین‌نامه تشکیل کارگروه رصد فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به تصوبب رسیده است.
وی در تشریح اقدامات انجام شده در مورد اقتصاد فرهنگ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار کرد: درمورد هزینه و تعداد مصرف کالاهای فرهنگی برای خرید کتاب، روزنامه، آلبوم موسیقی، فیلم، سریال، و... گزارش آماری تهیه شده است.
دکتر سلگی ادامه داد: مطالعاتی درمورد فساد مالی و اداری، بیکاری، سرمایه اجتماعی، نگرانی و امید به آینده، وضیعت درآمدی، تحریم‌ها و... انجام و گزارش آن تهیه شده است.
وی تأکید کرد: این مطالعات مجموعه‌ای از پیوندها بین مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که به متغیرهای اقتصادی و همبستگی آن با فرهنگ توجه شده است.

دکتر رمضانیان: دیدگاه مردم که حل مشکلات اقتصادی در بیرون از مرزها نیست، رشد پیدا کرده است
در ادامه جلسه دکتر رمضانیان، رئیس پژوهشگاه مطالعات و تحقیق بسیج با بیان اینکه در بسیج توفیق حضور در بین مردم را داریم، افزود: روزانه وضعیت مردم در مسائل اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... در پژوهشگاه مطالعات و تحقیق بسیج رصد می‌شود که شبکه پرسشگران در سطح کشور و در همه شهرها نیز در این حوزه فعال است.
وی ادامه داد: سنجش برنامه‌های محوری در فاز علمی و رصد وضعیت مردم در سطح ملی و استانی از جمله برنامه‌هایی است که انجام می‌شود.
دکتر رمضانیان خاطرنشان کرد: افکارسنجی نظر مردم پیرامون چند محور و بررسی نگاه مردم به مسائل اساسی از جمله در حوزه اقتصادی، یازده سال است که با تعیین پرسش‌هایی تکرار شده و ادامه دارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات و تحقیق بسیج با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و راه حل آن طی مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: به عنوان مثال این دیدگاه مردم که حل مشکلات اقتصادی در بیرون از مرزها نیست و داخل کشور است، رشد پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه قبل از برگزاری انتخابات در کشور افکارسنجی توسط پژوهشگاه مطالعات و تحقیق بسیج از مردم انجام می‌شود، افزود: به عنوان مثال در آذرماه 98 یکی از سوال‌هایی که پرسیده شد این بود که "انتظار مردم از نمایندگان مجلس چیست؟" که به ترتیب رفع بیکاری، توجه به معیشت مردم، مبارزه با فساد و رونق تولید داخلی به عنوان اولویت اول تا چهارم مردم در این مطالعه تحقیقی اعلام شد.
دکتر رمضانیان گفت: این مطالعات ملی استان به استان و شهرستان به شهرستان انجام شده است و رصد مرتب افکار مردم از اولویت‌ها و دغدغه‌های بسیج است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات و تحقیق بسیج پیشنهاد داد: در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نقطه مطلوب در حوزه فرهنگ اقتصادی تعریف شود که در این صورت امکان راهبری فراهم می‌شود.

دکتر حاجیانی: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبردهای عملیاتی برای سنجش وضعیت فرهنگی تهیه کند
در ادامه جلسه دکتر ابراهیم حاجیانی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، با تأکید بر اهمیت سنجش وضعیت جامعه در شاخص‌های اقتصادی گفت: درک این وضعیت و تأثیرات آن در سایر متغیرات به لحاظ راهبردی، امنیت ملی و نظم اجتماعی مؤثر است.
وی گفت: تلفیق داده‌های نظرسنجی با داده‌های کلان و شاخص‌های حوزه سیاست‌گذاری می‌تواند کمک به توصیف کامل‌تری از وضعیت اقتصاد فرهنگ کشور کند.
دکتر حاجیانی پیشنهاد داد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبردهای عملیاتی و مشخصی را برای سنجش وضعیت فرهنگی تهیه کند.

در ادامه، دکتر صادق آبسالان جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلفی پیمایش تحقیقات اجتماعی انجام می‌دهند، گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پراکندگی این تحقیقات را ساماندهی کند تا فهم و تحلیل عالمانه ارائه شود.

دکتر کوچکیان‌فرد خبر داد: تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی کشور در مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور
در ادامه جلسه دکتر حسین کوچکیان‌فرد سرپرست معاونت توسعه سرمایه اجتماعی وزارت کشور در تشریح مطالعات انجام شده در چند سال اخیر در حوزه اقتصادی در این معاونت گفت: پیمایش سرمایه‌های اجتماعی در دو موج و یک موج آن در مورد وضعیت اجتماعی و اخلاقی انجام شده است.
وی با اشاره به فعالیت مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور گفت: مد نظر است در این مرکز اطلس آسیب‌های اجتماعی کشور بر اساس پهنه جغرافیا، نوع و میزان آسیب‌ها تهیه و به‌روزرسانی شود.

دکتر امیر: داده‌های خبرگزاری ایرنا از ابتدای دهه 70 تا سال 1398 در دسترس عموم است
در ادامه جلسه دکتر آرمین امیر مدیرکل دفتر پژوهش و بررسی‌های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه سابقه نظرسنجی در خبرگزاری ایرنا سابقه طولانی است، گفت: امکان دسترسی به نخبگان دانشگاهی در سراسر کشور، به مسئولان نظام و گزارش های میدانی به واسطه مراجعه حضوری مردم به خبرگزاری فراهم است.
وی ادامه داد: داده‌های خبرگزاری ایرنا از ابتدای دهه 70 تا سال 1398 برخط و به‌روز در دسترس عموم است.
دکتر امیر تصریح کرد: داده‌های مطبوعاتی و داده‌های ویژه خبرگزاری ایرنا می‌تواند محل فرآوری خوبی برای سنجش عمق مسائل در گزارش‌های میدانی باشد.

دکتر عباسی گفت: انجام هشت نظرسنجی پیرامون پیامدهای اقتصادی کرونا توسط ايسپا
در ادامه جلسه دکتر مهدی عباسی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه به همت مركز افكارسنجی دانشجويان ايران (ايسپا) هشت موج نظرسنجی در مورد پیامدهای اقتصادی کرونا تاكنون صورت گرفته است، گفت: طبق پاسخ‌ها، شیوع ویروس کرونا موجب کاهش درآمد 50.7 درصد افراد شده است. 41.7 درصد کسب و کارشان تعطیل شده است و 13.5 درصد شغلشان را از دست داده‌اند. تنها 26.3 درصد افراد نمونه گفته‌اند وضعیت اقتصادیشان تغییری نکرده است.
وی ادامه داد:  بر اساس این نظرسنجی 57.6 درصد مردم معتقدند دولت توان اقتصادی زیادی جهت حمایت از آسیب‌دیدگان اقتصادی را دارد. 6.7 درصد دراین خصوص نظر بینابین داشته‌اند و 24.2 درصد گفته‌اند دولت توان کمی برای حمایت از آسیب دیدگان اقتصادی دارد.
دکتر عباسی افزود: طبق پاسخ به سوال «اگر به خاطر کرونا تعطیلی شهر ادامه پیدا کند تا چه حد از نظر زمانی مشکل نخواهید داشت؟» ۳۴ درصد پاسخگویان در همین شرایط فعلی نیز دچار مشکل اقتصادی هستند، ۳۵ درصد اظهار کرده‌اند نهایتاً یک یا دو ماه می‌توانند شرایط تعلیق کسب‌وکار اقتصادی را تحمل کنند و ۹ درصد پاسخگویان نیز اعتقاد دارند بین 3 یا 4 ماه قادر به تحمل شرایط فعلی هستند.

در ادامه جلسه دکتر آرش نصر اصفهانی، سرپرست اداره‌کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی گفت: به نظر بنده مهم‌ترین منبع داده در کشور پایگاه رفاه ایرانیان است که متأسفانه فقط از جهت استحقاق‌سنجی از آن استفاده می‌شود.
وی درمورد نظرسنجی در حوزه اقتصاد فرهنگ گفت: این دیتا صرفاً نباید از منظر اقتصادی و رفاه بررسی شود بلکه تحلیل اجتماعی و فرهنگی آن نیز باید انجام شود.
دکتر آقاسی در جمع بندی جلسه گفت: حوزه فرهنگ اقتصادی در اولویت سنجش و پیمایش کشور نبوده و کمترین پیمایش در این حوزه انجام شده است که این موضوع می‌تواند یک داده با ارزش باشد و قابلیت گزارش‌دهی دارد.
دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تأکید کرد: در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت بر این است که رویکرد تعاملی در فرآیند سیاست‌گذاری در کشور بهسازی شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7