کد خبر: 21838| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۷ دی سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۳:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۱۶۹۳

حجت الاسلام و المسلمین دکتر «عبدالحسین خسروپناه» از اساتید فرهیخته فلسفه حوزه و دانشگاه با حکم آیت الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دبیر جدید این شورا منصوب شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه که استاد تمام فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی این شورا است، بهمن ماه ۱۳۴۵ در شهر دزفول متولد شد.
وی دروس حوزوی را در كنار دروس متوسطه(رشته تجربي) در سال 1362 آغاز كرد و به مدت شش سال در سال 1368شمسی در مقطع سطح سوم حوزه علمیه فارغ‌ التحصيل شد.
حجت الاسلام خسروپناه علاوه بر دروس متعارف حوزه علميه قم، كتاب‌های ديگر ادبى و فقهى و اصولى و فلسفی از جمله شرح نظام، شرح مطول، شرايع الاسلام، حلقات شهيد صدر، قوانين و فلسفتنا را در مدرسه‌های علمیه آیت الله معزی و آیت الله نبوی و آیت الله قاضی در شهرستان دزفول و نیز تابستان‌ها در حوزه‌های علمیه طزرجان یزد و قم فرا گرفت و از محضر استادان برجسته‌ حوزه‌های علمیه، همچون: آيات مكرم آقایان حاج شیخ محمدکاظم مدرسيان، حاج سید مجدالدین قاضى دزفولي، حاج شیخ مدرس افغانی، حاج شیخ قدرت الله وجدانی فخر، حاج شیخ کاظم تدين نژاد، حاج شیخ کاظم سبط الشیخ و حاج شیخ محسن اراکی بهره فراوان برد.
این دوره از تحصیل به جهت انس با جوانان مخلص و همراهی با شهدای دوران هشت ساله دفاع مقدس از بهترین دوران عمرش به شمار می‌رود. وی علاوه بر فعالیت تبلیغی در دوران دفاع مقدس، در عملیات‌های رمضان، محرم، کوشک، بدر، والفجر هشت، کربلای پنج و والفجر ده، به عنوان تک تیرانداز و دیدبان شرکت کرد و چندین بار با موج انفجار و مصدومیت شیمیایی، راهی بیمارستان شد.

تحصیل در حوزه علمیه
استاد خسروپناه در سال 1368 دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علميه قم آغاز كرد و دوازده سال از محضر استادانی همچون حضرات: آيت الله العظمی وحيد خراساني، آيت الله العظمی فاضل لنكرانى، آيت الله العظمی جعفر سبحانی، آيت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در حوزة علميه قم، بهره برد. تحصیل دروس تخصصى كلام اسلامى را در كنار دروس خارج فقه و اصول در سال 1370 شمسی آغاز کرده و در سال 1374 در مقطع دكتراى كلام اسلامى با رتبه اول از مؤسسه امام صادق (عليه‌السلام) فارغ التحصيل شد و پايان نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دين به اتمام رساند.
تحصيل تفسیر قرآن و فلسفه و عرفان و بهره‌مندی از محضر استادانی همچون، آيت‌الله تدين‏نژاد، آيت‌الله حسن‏زاده آملي، آيت‌الله جوادى آملي، آيت‌الله مصباح يزدي، آيت‌الله سبحانى و آيت‌الله انصارى شيرازى، یکی ديگر از بخش‌های تحصيلی‌ استاد خسروپناه به شمار می‌آید كه از سال 1364شمسی تا سال 1385 ادامه داشته است.
وی از سال 1370 شمسی در كنار تحصيل به فعاليت پژوهشى فردی و جمعی اشتغال ورزيده و مدیریت‌های پژوهشی و اجرایی خُرد و کلان داشته است.
حجت الاسلام خسروپناه تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی را از سال 1362 در كنار تحصيل آغاز کرد و تا كنون در مدارس علميه دزفول و قم و مؤسسه امام صادق و مؤسسه امام خميني و جامعه الزهراء به تدريس ادبيات، فقه، اصول، فلسفه و كلام اشتغال علمی داشته و نيز از سال 1365 در تربيت معلم دزفول و دانشگاه‌هاى شهيد چمران اهواز، شهيد بهشتى و علوم پزشکی شهید بهشتی، علامه طباطبايي، تربيت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم اسلامى رضوى مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تدريس دروس فلسفى و كلامى پرداخته است و همچنین توانسته همه کتاب‌های متعارف حوزه علمیه، از جامع‌المقدمات تا کفایه و همچنین از بدایه الحکمه تا الشواهد الربوبیه و اسفار اربعه را در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور تدریس کند.
استاد خسروپناه از سال 1375 توسط آیت الله مدرسیان در دروس فقه و اصول اجازه اجتهاد و نقل حدیث گرفته و از سال 1394 به رتبه استاد تمامی دست یافته است.

سوابق مدیریتی
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه مدرس خارج فقه نظامات اجتماعی حوزه علمیه قم، مدیریت گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ریاست هیات اندیشه ورز دینی قرارگاه فرهنگی اجتماعی قرب بقیه الله (عج)، ریاست دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره و ریاست کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه فعالیت های خود ثبت کرده است.
معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر مسئولیت های وی از مهرماه 1398 است. او در مدتی که در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار بوده روزآمدسازی، بومی سازی و حکمی‌سازی علوم انسانی را در دستورکار قرار داده و در این زمینه توانسته به نتایج موفقی دست یابد.
از دیگر سوابق مدیریتی وی می‌توان به رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره، جانشین مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم، سرپرست معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز اشاره کرد.
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین در حال حاضر امام جمعه موقت دزفول است.

کتاب‌های انتشار یافته
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مولف ۶۵ کتاب در زمینه فرهنگی، فلسفی، کلامی و فقهی است که از جمله آن‌ها می‌توان به اصطلاح نامه فلسفه، كلام جديد، جامعه مدنى و حاكميت مدنى، گفتمان مصلحت، انتظارات بشر از دين، جامعه علوى در نهج البلاغه، گستره شريعت، پلوراليزم دينى و سياسى، قلمرو دین، اخلاق در قرآن، آسیب شناسی جامعه دینی، جریان‌های فکری ایران معاصر، شریعه شهود، فلسفه‌های مضاف، جریان شناسی فکری ایران معاصر، آسیب شناسی جامعه دینی، آسیب شناسی دین پژوهی معاصر: تحلیل دین شناسی شریعتی، بازرگان و سروش، نظام معرفت شناسی صدرایی، مسائل جدید كلامی و فلسفه دین جلد (1و2و3)، هستی شناسی معرفت، جریان شناسی ضد فرهنگ‌ها، دین شناسی، روشنفکری و روشنفکران و فلسفه فلسفه اسلامی اشاره کرد.
تحلیل معرفت، تولید و تکوین علوم انسانی اسلامی، سروش، دین و نواندیشی، دین شناسی، علم دینی، پرستاری حکیمانه، درجست و جوی علوم انسانی اسلامی، انسان شناسی اسلامی، رئالیسم معرفتی، روش شناسی علوم اجتماعی، منظومه فکری امام خمینی(ره)،  منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه ای: نظام بینشی، منشی و کنشی، فلسفه شناخت، جستاری در عرفان نظری و عملی، بیست گفتار درباره فلسفه و فقه علوم اجتماعی و اسلام شناسی از دیگر آثار خسروپناه در حوزه کتاب است.

مقالات علمی ترویجی و علمی پژوهشی
استاد خسروپناه در حوزه چاپ و انتشار مقالات نیز بسیار فعال بوده است در این زمینه سنت‌های الهی در جامعه و تاری،  نگاهى درون دينى به پلوراليسم يا تكثر گرايى دينى،  اسلام و نيازهاى زمان، مفهوم آزادى از منظر درون و برون دينى،  نگاه درون دينى به پلوراليزم ديني، نظريه تأويل و رويكردهاى آن، مشروعيت حكومت ولايى،  اسلام جامع نگر و انقلاب اسلامى ايران، حوزه، دانشگاه و چيستى و بايستگى علوم انسان، امام خمينى و چالش‌هاى نظرى حكومت ولايي،  آسيب­شناسى انقلاب اسلامى ايران،  جايگاه مصلحت در حكومت ولايی، روشنفكرى از ديدگاه استاد مطهرى و دكتر شريعتي،  روشنفكري و روحانيت از ديدگاه امام خميني(ره)،  ارزش شناخت،  معنايابى از نظرگاه مفسران اسلامى و نشانه شناسان غربى،  نظريه مطابقت،  منطق استقرای علمى، قبض تجربه نبوى يا بسط آن، نقدى بر هرمنوتيك فلسفي، دوازده پرسش در باب اسلام و دموكراسي و تعدادی دیگر از جمله مقالات استاد خسروپناه است که در این سال‌ها به رشته تحریر درآورده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدسعیدرضا عاملی از ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ تاکنون مسوولیت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده داشت.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7