کد خبر: 17437| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۱:۷:۰ | تعداد بازدید: ۹۷۶

رئیس دانشگاه تهران با تاکیدبراینکه فعالیت‌های بین رشته‌ای اولویت و سیاست جدی دانشگاه است، است: فکر نمی‌کنم هیچ دانشگاهی در کشور مانند دانشگاه تهران وسعت و زمینه‌های فعالیت دانشجویان را فراهم کرده باشد.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره حرکت با تأکید بر پشتیبانی و تقویت فعالیت‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که محیط دانشگاه شاداب‌تر، فعال‌تر و زنده‌تر شود. فعالیت‌های دانشجویی با شیوه‌ها و قالب‌های متفاوت، فضای دانشگاه را جذاب‌تر و با نشاط‌تر می‌کند. فعالیت‌های دانشجویی بخشی از فرایند آموزش و یادگیری است، چرا که آموزش فقط در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد، بلکه دانشجویان باید آن را تجربه کنند.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: استفاده از فضای مجازی پس از شیوع کرونا به‌صورت پررنگ‌تر در دستور کار دانشگاه  قرار دارد، البته این موضوع نمی‌تواند جایگزین حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه شود. در دوران کرونا سیستم‌ها برای دانشجویان و استادان روان‌تر و آسان‌تر شد و همچنین آموزش‌های لازم برای کارشناسان در سطح دانشگاه در نظر گرفته شد. امیدوارم این سامانه‌ها همچنان مورد استفاده قرار بگیرد و روز به روز از ظرفیت‌های آنها بیشتر استفاده شود.
دکتر نیلی خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم هیچ دانشگاهی در کشور مانند دانشگاه تهران وسعت و زمینه‌های فعالیت دانشجویان را فراهم کرده باشد. در درجه اول کیفیت فعالیت‌ها برای ما اهمیت دارد، فعالیت‌ها دارای چهار جز هستند که شامل ورودی، خروجی، نتیجه و اثربخشی می‌شود، در دانشگاه تهران فقط خروجی اهمیت ندارد، بلکه به اثربخشی فعالیت‌ها نیز توجه می‌شود.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشگاه برای دانشجویان بستر و اکوسیستم فراهم و ایجاد می‌کند، افزود: دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها را در حد توان که بعضا حداکثر توان ما است را فراهم می‌کنیم، اما اجرای آن بر عهده خود دانشجویان است.
نیلی افزود: در دانشگاه تهران به دنبال آن هستیم که بروکراسی اداری و مانع‌های مقابل راه دانشجویان برای انجام فعالیت‌ها به حداقل برسد، اما در عین حال نهاد دانشگاه مطابق استانداردها باید نظارت کند تا خارج از ضوابط اقدامی صورت نگیرد.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های بین رشته‌ای اولویت و سیاست جدی دانشگاه است، اظهار کرد: توصیه می‌کنم انجمن‌های علمی دانشجویی حوزه فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنند. مراکز نوآوری فضای جدیدی را فراهم کرده‌اند تا شما را به بیرون از دانشگاه متصل کنند، از این‌رو هر چه فعالیت‌های شما اثربخشی بیشتری در جامعه داشته باشد، خلاقیت و اثربخشی شما نیز بیشتر خواهد شد.
در ادامه مراسم دکتر محمدعلی زارع چاهوکی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: انجمن‌های علمی دانشجویی به‌عنوان بزرگترین تشکل علمیِ دانشجویان در سطح دانشگاه تهران هستند. اکنون ۱۸۵ انجمن ثبت شدند و با توجه به انتخاباتی که برگزار شد، ۱۲۳ انجمن علمی دانشجویی در واحدهای مختلف دانشگاه شکل گرفت و این انجمن‌ها به‌عنوان یک بستر برای فعالیت‌های علمی دانشجویان به‌صورت گروهی، درکنار بخش آموزش رسمی دانشگاه فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: انجمن‌های علمی دانشجویی فعالیت‌های متعددی را انجام می‌دهند، از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به ارتقای مهارت‌های تخصصی دانشجویان با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، ترویج علم و فناوری و … اشاره کرد.
دکتر زارع چاهوکی با تاکید بر اینکه تلاش شده است ارتباط بین انجمن‌های علمی دانشجویی با بدنه دانشگاه اعم از حوزه آموزشی، پژوهشی و پارک علم و فناوری تقویت شود، افزود: همچنین با سازمان‌ها و نهادهای خارج از دانشگاه مانند سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای، وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه فعالیت‌های انجمن‌های علمی و معاونت علمی ریاست جمهوری ارتباطاتی شکل گرفت تا از ظرفیت‌های مختلفی که وجود دارد، حداکثر بهره‌مندی را داشته باشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه برای تقویت انجمن‌های بین‌رشته‌ای و فناور تلاش شده است، خاطرنشان کرد: از حمایت‌های ریاست دانشگاه تشکر می‌کنم و همچنین با توجه به زحمات جناب دکتر سرسنگی اقدامات خوبی شکل گرفت که می‌توان به راه‌اندازی سامانه جامع فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، اعطای امتیاز نشریه حرفه‌ای و حمایت از انتشار نشریات دانشگاه اشاره کرد. به دنبال آن هستیم که تمامی امور مالی تشکل‌های دانشجویی از طریق سامانه سپاری صورت بگیرد، چون این روند به تقویت انجمن‌های علمی دانشجویی کمک خواهد کرد.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: خوشبختانه انجمن‌های علمی دانشجویی به حدی از شایستگی رسیدند که می‌توانند رویدادهای متعددی را در سطح ملی و بین‌المللی برگزار کنند. انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران در چندین دوره جشنواره ملی حرکت با تلاش و کوشش خود بیشترین مقام را در بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور کسب کردند.

منبع:روابط عمومی دانشگاه تهران

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7