کد خبر: 16595| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۱۲:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۸۳

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از ممیزات منظومه فکری امامین انقلاب پاسخگویی به مسائل دنیای مدرن با بهره‌گیری از قرآن، سنت و میراث علوم اسلامی است، گفت: برخی دنیای مدرن و پرسش‌های انسان معاصر را نمی‌شناسند، ولی منظومتین هم از میراث سنتی بهره برده و هم درگیر پرسش‌های انسان معاصر است که همان جریان عقلانیت اسلامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه دوشنبه‌، ۱۸ اسنفدماه، در نشست علمی «منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی» گفت: منظومه امامین انقلاب اهداف مختلف میانی و درازمدت دارد؛ هدف نهایی آن، کمال و تقرب الهی است؛ زیرا وقتی توحید، محور امور شود قرب الی الله در بخش فردی و نهادی و اجتماعی و احزاب و ... باید تأمین شود؛ یعنی اگر یک وزارتخانه و حزب به سمت تقرب الی الله گام برمی‌دارد، بداند در مسیر گفتمان و منظومه امامین است و اگر خیر برخلاف آن خطمشی دارد.
وی با بیان اینکه اهداف میانی منظومه امامین، استقلال، آزادی و عدالت است که شعار انقلاب هم بوده است، افزود: نظامات اجتماعی اسلامی و مستقل برای آن است که استقلال حفظ شود و ما آقا بالاسر نداشته باشیم؛ زیرا آقابالا سر اجازه نمی‌دهد کشور از نظر امنیتی و اقتصادی و ... رشد کند و همانند برده‌داری به شکل نوین خواهد بود. برخی ساده‌پنداران می‌گویند دانشگاه در سال ۱۳۱۳ تأسیس شد و آن رژیم هم دنبال علم و توسعه آن بود، بله درست است که دراین دور دانشگاه تأسیس شد، ولی در خدمت تربیت نخبگان برای تقویت سیاست‌های آمریکا بود، جالب اینکه از ابتدا در گوش آنان می‌خواندند لیسانس که گرفتید به آمریکا بروید.
اعزام نخبگانی
خسروپناه بیان کرد: برخی از این افراد عمله کشورهای دیگر هستند و رسماً پول و کمک هم می‌گیرند تا دانشجویان را به فلان کشور ببرند تا استقلال کشور زیرا سؤال برود؛ چقدر فریاد می‌زنیم نخبگان را دریابید، مگر اینها چند نفر هستند؟، امکانات و آزمایشگاه و حقوق مناسب در اختیار آنان بگذارید. اگر در حوزه نظامی، سلول‌های بنیادی و نانو از همین نخبگان به پیشرفت‌های خیره کننده نرسیدیم و جزء کشورهای دوم تا ششم نیستیم؟.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: هرگاه اساتید دانشگاه و ساختارها ذیل منظومه فکری امامین انقلاب اندیشیدند نخبگان را حفظ کردند، ولی کسانی که ذیل این منظومه نیستند دانشجو را تشویق به بیرون رفتن می‌کنند.
خسروپناه با بیان اینکه آزادی به تعبیر شهید مطهری، فعلیت‌بخشی به استعدادهای انسان است، تصریح کرد: دروغ می‌گویند که روشنفکران به ظاهر و تاریک‌اندیشان حقیقی که ایران آزاد نیست، اینها خودشان مستبد هستند که تا کسی نقدی می‌کند او را متهم به هزار مسئله می‌کنند، ولی خودشان از خدا و پیامبر(ص) تا ولایت فقیه و حوزه و همه را ناجوانمردانه نقد می‌کنند.
وی اظهار کرد: جریان به اصطلاح مقابل این منظومه به شدت طرفدار استبداد هستند با اینکه زبانی از آزادی دم می‌زنند؛ جانشان عجین با استبداد است؛ هر شبهه‌ای علیه خدا و پیامبر(ص) و ائمه(ع) در جمهوری اسلامی بیان و کتاب چاپ کرده‌اند؛ کتاب در نفی براهین اثبات وجود خدا و نقد ولایت فقیه چاپ کرده، ولی باز می‌گویند در کشور آزادی نیست.
مفسدان اقتصادی تعلقی به منظومه امامین انقلاب ندارند
وی با بیان اینکه عدالت هم از اهداف مهم منظومتین است، افزود: کسانی که فساد در بانک‌ها و عرصه‌های مختلف ایجاد می‌کنند بدون استثناء از منظومه امامین بیرون هستند؛ آیا فخری‌زاده و حاج قاسم اهل فساد بودند که همه هستی خود را دادند یا اینها که اهل اختلاس و دزدی هستند.
خسروپناه با بیان اینکه یکی از اهداف میانه منظومه امامین، پیشرفت و تمدن نوین اسلامی است، اظهار کرد: اگر انقلاب اسلامی به پیشرفت برسد انقلاب به کل دنیا متقل خواهد شد و گفتمان‌سازی صورت خواهد گرفت، بدون آنکه ما سخن چندانی بگوییم؛ در کنفرانسی بیان شد که مصر بعد از کمپ دیوید تابع صد درصد آمریکا شده و امروز چه وضعی دارد، ولی علیه ایران این همه مبارزه و جنگ شد، اما ایران جایگاه خوبی دارد. این پیشرفت جز با گفتمان امام و رهبری تحقق‌پذیر نیست.
پابوسی آمریکا نظریه پخمگانی است نه نخبگانی
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، بیان کرد: متأسفانه عده‌ای امروز در مقابل نظریه مقاومت که آقا فرمودند نظریه مسالمت و دست‌بوسی و پابوسی استبکار را مطرح می‌کنند. من نمی‌دانم چگونه خود را جزء نخبگان می‌دانند؛ اگر کسی ذره‌ای تاریخ بداند از این سخنان پخمگانی نخواهد زد؛ آمریکا هر جایی رفته فقط نابود کرده است، یکجا را مثال بزنید که آباد کرده باشد و آن وقت ما باید دنبال او برویم؟.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جهان‌بینی در منظومیتن مبتنی بر عقلانیت اسلامی است، اظهار کرد: عبودیت اسلامی مهمترین هدف از این جهان‌بینی است؛ زیرا ممکن است برخی ادیان هم از عبودیت و عقلانیت سخن بگویند، ولی ما عبودیت و عقلانیت اسلامی را قائل هستیم.
وی با بیان اینکه در این منظومتین، نظام اجتماعی مبتنی بر فرهنگ اسلامی است، تصریح کرد: رهبری و امام در حوزه امنیت، سیاست، مدیریت، اقتصاد، تعلیم و تربیت تأکید بر فرهنگ اسلامی دارند؛ یعنی فرهنگ اسلامی باید بر همه این عرصه‌ها حاکم باشد.
خسروپناه بیان کرد: بسیاری از مشکلات حوزه اقتصاد و کشاورزی ما منشأ فرهنگی دارند؛ برخی متولیان امور اقتصادی حاضرند سه برابر هزینه کنند که دان(سویا و ذرت) از خارج وارد کشور شود، ولی حاضر نیستند آن را با یک سوم هزینه در داخل تولید کنند که باعث اشتغال‌زایی، رونق کار، استقلال و جلوگیری از هزینه و عدم وابستگی به خارج می‌شود؛ درست است عده‌ای اختاپوس هستند که برای منافع خود این کار را می‌کنند، ولی چه اتفاقی می‌افتد که متولیان امور، این تز غلط را می‌پذیرند.
اختاپوس‌های اقتصادی
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در صنعت خودرو هم همین وضع وجود دارد؛ نخبگانی در کشور می‌شناسم که خوردویی طراحی کردند که همه آپشن‌های بنز را داشت و گفتند که می‌توان در داخل آن را تولید و به مراتب ارزان‌تر از خودروهای فعلی در اختیار مشتری قرار دهیم یا خودروهایی با آپشن‌های کمتر و ضریب امنیت بالاتر در اختیار مردم قرار دهند، ولی اجازه ندادند؛ حتی همین پراید و پژو هم با قطعه‌های خارجی ساخته می‌شود.
خسروپناه اظهار کرد: امروز ۴۰ اختاپوس در کشور داریم، ولی فرهنگی که عقبه این اختاپوس‌ها هست کار آنان را توجیه می‌کند؛ جالب است بدانید طبق نظر کارشناسان می‌توانیم همه قطعات خودرو را در داخل تولید کنیم، ولی خود را به چین وصل کرده‌ایم.
وی افزود: یکسال تمام بعد از تدریس صبحگاهی تا شب روی منظومتین انقلاب کار کردم و یکسال هم ویرایش و تدوین آن طول کشید؛ نکاتی امام(ره) در باب صنعت، کشاورزی، امنیت و ... دارند که بی‌بدیل است؛ زیرا روش منظومه امام(ره) و رهبری مبتنی بر استدلال، حکمت و اجتهاد است؛ یعنی اگر اخباری مسلک بودند نمی‌توانستند این منظومه را درست کنند و جای عجب است که برخی افراد نوظهور آمده و می‌گویند که اخباری‌مسلکی را ملاک قرار دهیم و بعد هم گرفتار عصر حیرت می‌شوند.
استاد فلسفه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: وقتی انسان خود را در مصر و جهان ضیق قرار داد عصر او هم ضیق خواهد شد؛ البته گاهی کسی مدعی می‌شود که با اجتهاد حِکمی می‌خواهیم عدالتی ایجاد کنیم که جایی برای امام زمان نباشد، این غلط است و کسی مدعی آن نیست، ولی تحقق عدالت با اجتهاد منظومتین کارناشدنی نیست. منظومتین امام و رهبری هم توصیف انسان مطلوب و سیاست و معیشت و اقتصاد و فرهنگ مطلوب می‌کند، هم راهبردهای تغییر را بیان می‌کنند همانطور که رهبری نظریه اقتصاد مقاومتی را دادند گرچه عملی نشد؛ در حوزه فرهنگ سیاست‌ها را ابلاغ و ساختار جبهه فرهنگی بقیةالله(عج) را ایجاد کردند.
خسروپناه اضافه کرد: بهره‌گیری منظومتین از قرآن، سنت و عقل و میراث علوم اسلامی، حکمت، عرفان، فقه و علوم حدیث از ممیزات آن است که پاسخگویی نسبت به مسائل دنیای مدرن دارد. برخی افراد سنتی هستند؛ یعنی همه دغدغه آنها میراث سنتی و علوم اسلامی است و دنیای مدرن و پرسش‌های انسان معاصر را نمی‌شناسند؛ فکر آنها برای ۵۰۰ سال قبل است؛ جریان دیگر دنیای مدرن و پرسش‌های انسان را می‌شناسند ولی پاسخ را از دنیای مدرن می‌گیرند و علوم اسلامی و سنتی را قبول ندارند و حذف و یا آن را به تأویل می‌برند. ولی منظومتین هم از میراث سنتی بهره برده و هم درگیر پرسش‌های انسان معاصر است و براساس علوم اسلامی به این پرسش‌ها پاسخی می‌دهد که همان جریان عقلانیت اسلامی است.
منظومتین کتاب بالینی مسئولان شود
خسروپناه با بیان اینکه همه مدیران میانی و بالای کشور، اعضای شورای امنیت ملی و مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان باید منظومیتن را بخوانند، تصریح کرد: بنده جسارت نمی‌کنم و خود را شاگرد آنها می‌دانم ولی اگر نگاه منسجم به منظومتی نشود در تصویب قوانین و نظرات شورای نگهبان و ... دچار اشکال خواهیم شد. جالب است بدانیم که در غرب همه مدیرانشان باید مبانی لیبرالیسم را بدانند.
وی افزود: این منظومه باید به یک کتاب درسی شود و دروس دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در ذیل این منظومه تعریف شود؛ طلاب اگر این منظومه را خوب ندانند یا جزء روشنفکران دینی و یا سنتی قرار خواهند گرفت و در این صورت حوزه چگونه می‌تواند پشتوانه نظام باشد؟؛ این به معنای دولتی شدن حوزه نیست همچنین منظومه امامین باید سریان در تفقه و تفلسف پیدا کند؛ اگر منظومه سریان یافت فقه ما فقه احکام فردی نخواهد بود و فقه اجتماعی هم هست بلکه فقه نظامات اجتماعی و حکمرانی اسلامی هم می شود و اگر در فلسفه سریان یافت فقط از فلسفه وجود تا ملاصدرا نیست و فلسفه اخلاق و اجتماع و تکنولوژی و ... تشکیل خواهد شد.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7