کد خبر: 16179| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۵ بهمن سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۱۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۲۵۵

آئین افتتاحیه پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و استادان، قاریان، و حافظان ممتاز قرآن کریم از سراسر کشور به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی در این مراسم ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزند حکیم و فرزانه ایشان حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر، در سخنانی اظهار داشت: باعث افتخار است که شرافت حضور در دوران انقلاب، پیروزی انقلاب و مراحل مختلفی که از انقلاب اسلامی گذشته، را داشتیم و خداوند این لیاقت را مرحمت کرده که با فرهنگ مقاومت و با کسانی که بر ربنا گفتن پایبند بودند و همچنان حافظ و حامی ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند، همراه باشیم. سلام و درود می فرستیم به شهدای انقلاب  و شهدای جنگ تحمیلی و هم شهدا و مجاهدین عرصه مقاومت اسلامی و بطور خاص سلام و درود می فرستیم به سردار سلیمانی عزیز که نماد عمل به قرآن کریم بود.
وی با بیان اینکه بحث را با ذکر دو نکته مهم آغاز می‌کنم، اظهار داشت: نکته اول اینکه جامعیت قرآن، جاودانه بودن و مرجعیت و زنده بودن قرآن برای سلامت و هدایت جامعه، امری است که مورد وفاق همگان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قرآن کتابی است که جامع همه ادیان الهی است، ادامه داد: خداوند همه تدابیر خود را که به صورت تدرجی به انبیاء خلف نازل کرده است با نزول قرآن کریم همه آنها تجمیع شده است و جامعیت جاودانه‌ای را خداوند خلق کرده است.
وی تصریح کرد: قرآن در واقع بروز خداست، کلام و انعکاس خداست و منطوق مشخص و معین خداوند است، قرآن عین کلام خداوند بدون هیچ اضافه و کم است و اینکه بعضی قرآن روایت و قول پیامبر گرامی اسلامی می دانند، حرف بی مبنا و با هدف تشکیک کردن در حقانیت قرآن است.
دکتر عاملی افزود: قرآن پیام و بیانی است برای همه جامعه بشری و برای همه مردم، ولی خداوند خطاب نخبگانی هم دارد و نخبگان و اولو الالباب را نشانه می‌گیرد یعنی خداوند صاحبان عقل و خرد و تفکر را مورد خطاب قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه قرآن با دوازده مورد، واژه‌های تدبیری گوناگون اهل فکر را خطاب کرده است، ادامه داد: كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ (آیه 39 سوره ص) کتاب خدا، کتابی است که نزول مبارکی است، مبارک از ریشه برکه به معنای رشد و تعالی است و به معنای امری است که ارزش افزوده‌اش بالا دارد و ما در دورانی زندگی می‌کنیم که نیازمند این امر مبارک هستیم. مبارک بودن قرآن به این معناست که رشد و تعالی همه جانبه انسان بستگی به سطح و عمق پیوند با قرآن کریم دارد. هر نوع رشد و پیشرفت ارزش واقعی تولید نمی کند، بلکه رشد و پیشرفت که در پرتو قوانین الهی تنظیم شده باشد، منشا رشد، تعالی، سلامت و استقرار زندگی والا می شود.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه قرآن برای تدبر و تذکر صاحبان عقل نازل شده است، اظهار داشت: بنابراین نخبگان جامعه مسئولیت خطیرتری درباره کتاب خدا دارند، همچنین حافظان و قاریان قرآن کریم که با نغمه زیبایی شناسانه خود به آهنگ دل انسان توجه می‌کنند و تحولات معنایی را با نغمه‌های زیبای خود در دل انسان ایجاد می‌کنند، جایگاه مهم در پیوند زدن انسان به کتاب هدایت دارند.
وی به حدیث «ان القرآن حی لایموت» از امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و گفت: قرآن مثل خداوند است، قرآن جاودانه و ماندگار است هم در این جهان و هم در جهان آخرت، یعنی در پایان این جهان و در استقرار جهان آخرت حیات قرآن ادامه دارد اما بروزها و ظهورهای قرآن در جهان آخرت با این دنیا متفاوت است.
دکتر عاملی تاکید کرد: باید به قرآن تمسک بکنیم و تردید نکنیم، وقتی با تعبیر حی لایموت از قرآن کریم یاد می‌شود یعنی هرگز قرآن دچار افول و فرسودگی نمی‌شود و مرجعیت قرآن جاودانه می‌ماند.
وی ادامه داد: قرآن مسیر رفت و برگشت جامعه بشری است برخی افراد با قرآن جلو می‌روند و امر مبارک قرآن به تعالی زندگی‌شان کمک می‌کند و برخی نیز مسیر را اشتباه می‌روند اما در مسیر برگشت دوباره به قرآن کریم تمسک می‌جویند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: باید حواسمان باشد نسبت به مردم به گونه‌ای رفتار کنیم که مانع خیر و مانع برگشت جامعه به سمت قرآن کریم نشویم، باید چتر رحمت قرآن را بالای سر همه مردم بگیریم همانگونه که خداوند متعال، ۲۲ بار در قرآن کریم خطاب می‌کند یا ایها الناس، یعنی همه مردم جهان را مورد خطاب قرار می دهد و تفکیک نمی‌کند.
دکتر عاملی با اشاره به اینکه قرآن خطابات خاص دارد و در بسیاری از موارد مومنین را مورد خطاب قرار می‌دهد، ادامه داد: ولی خطاب عام قرآن حتی متوجّه کسانی که از دایره دین خارج هستند هم می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از معجزات بزرگ انقلاب اسلامی احیای دین بود، انقلاب اسلامی دین را زنده کرد حتی توجه به ادیان ابراهیمی بعد از ظهور انقلاب اسلامی به مراتب بیشتر شده است.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: نکته دوم اینکه، ما در دوره تردید هویتی قرار گرفته ایم دنیای فساد، دنیای تردیدهای نهادینه، و دنیای تشویش و القائات فلسفی گمراه کننده، فیلم‌ها، رسانه‌ها، داده پردازی‌های مختلفی که برای گمراهی بشر به وجود آمده است، دو هویت جدید را وارد زندگی بشر کرده‌اند.
وی ادامه داد: ما در گذشته یا گمراه داشتیم یا هدایت شده داشتیم گروهی هم گرفتار نفاق بودند، ولی امروز با تنوعی از هویت‌ها و روحیات و حتی هویت‌های همزمان که بعضا متناقض است مواجه هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دو نوع هویت جدید در بین نسل جوان ما به وجود آمده که یکی را تعبیر به هویت‌های نامعین یا هویت‌های سرد می‌کنیم، یعنی هویت هایی که اصلا نمی‌دانند چه کار می‌کنند، نسلی که به صورت یخ زده یک جا مانده است و دچار بی‌میلی مطلق شده‌اند.
دکتر عاملی اضافه کرد: گروه دیگر که می توان از هویت آنها، تعبیر به هویت‌های دورگه نمود، دو تمایلی هستند و  این‌ها در واقع از هیجانات همزمان و به نوعی هویت‌های گرم برخوردار هستن و  به نوعی تمایلات متکثر پیدا کرده اند و استقرار ندارند و در یک چهارچوب مشخصی مسیر زندگی خود را سوق نمی‌دهند.
وی تاکید کرد: هم برای هویت‌های نامعین و هم برای هویت‌های دورگه راهنمای اصلی که وجود دارد کلام خداست، تمرکز بر آیات قرآن کریم و عترت که مفسر قرآن کریم است کمک می‌کند، این هویت‌های دوگانه مسیر را پیدا کنند و تحت تاثیر شرایط جامعه و رسانه‌های اجتماعی مختلفی که به وجود آمده قرار نگیرند و مسیر دیگری را طی نکنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: فرمایش رسول خدا هست که فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ، یعنی زمانی که تاریکی وارد زندگی بشر می‌شود و نمی‌تواند خوب و بد را تشخیص دهد و برای نسلی که مقداری دچار ابهام و تردید شده است، و هر بار یک تفسیری از این جهان پیدا می‌کند، قرآن نجات بخش است.
وی به چند ملاحظه در خصوص تلاوت قرآن کریم اشاره کرد و گفت: اگر کسی با معانی و مفاهیم قرآنی نتواند بهره بگیرد، نغمه قرآن می‌تواند او را جذب کند و در مرحله بعد به معنای قرآن توجه می‌کند.
دکتر عاملی افزود: مورد اول ابعاد زیبایی شناسانه تلاوت قرآن است که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم و مورد دوم توجه به مخاطب در تلاوت قرآنی است که باید مورد دقت نظر قرار گیرد. تلاوت برای کودکان با تلاوت برای نوجوانان و تلاوت بر میانسالان می تواند متفاوت باشد و با با لحن و نغمه و توانش صوتی متفاوتی ارائه شود.
وی با اشاره به مورد سوم یعنی حوزه یادگیری تلاوت قرآن اشاره کرد و گفت: باید در این حوزه تمرکز بیشتری صورت گیرد، امروزه در روش‌های آموزش تغییری به‌وجود آمده است و آموزش به سمت روش‌های یادگیری همراه کننده و ترکیبی روی آورده است که دانش آموز با کار عملی و با خودکارآمدی به دانش دست پیدا می‌کند و دانش این چنینی ماندگاری بیشتری دارد و متعلم را به عرصه عمل نزدیک می‌کند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: این که ما گروهی را داشته باشیم که قاریان قرآن باشند، هدف توجه به قرآن را تأمین نمی‌کند، باید تلاوت‌های قرآنی عامیانه را هم وارد عرصه عمومی جامعه کنیم که یک همراهی گسترده‌تری را برای تبلیغ و ترویج قرآن فراهم شود.
وی با اشاره به تناسب زمانی تلاوت‌های قرآنی ادامه داد: تلاوت در تمام زمان روز از طلوع فجر گرفته تا حین کار و پس از کار و هنگام فراغت، لزومان یکسان نیست و می تواند نغمه های متفاوتی داشته باشد. تلاوت آغازین صبح نیازمند نوای آرام و هماهنگ همراه با لحن تبشیر و انذار است و در هنگام کار نیازمند تحرک و پویایی بیشتر و هنگام پایان روز نوایی بشارت دهنده و آرام بخش نیاز دارد.
ایشان اضافه کرد: نواها و ملودی های تلاوت نیازمند تنوع و جاذبه‌های  بیشتر و در عین حال رعایت پرهیز از تلاوت‌های غنایی است. تلاوت ترتیل و رعایت روشن بودن تلفظ واژگان قرآنی و توجه به معنا در تلاوت قرآن، زمینه فهم بهتر را فراهم می‌کند. البته هم اکنون ما به تنوعی از تلاوت‌های شکل گرفته و تخصصی مثل تلاوت ترتیل، تحقیق، تدویر، تحدیر و تلاوت تطریب که شعف انگیز و نشاط آفرین هست نیز بهره‌مند هستیم و هنر تلاوت جای شکوفائی بیشتر را نیز دارد.
دکتر عاملی اضافه کرد: نکته چهارم در این حوزه توجه به ظرفیت فضای مجازی و بطور خاص رسانه‌های اجتماعی است، محیط مجازی محیطی است که هرچه قدر محتوای خوب و پسندیده در آن منتشر شود، شاهد اثر گذاری‌های جهانی بیشتری خواهیم بود و هرچه شر و بدی در آن قرار گیرد، زمینه دسترسی و توسعه شر بیشتر می‌شود.
وی تاکید کرد: یکی از اقدامات ایجابی که در محیط مجازی باید صورت گیرد ایجاد مرجعیت قرآنی و پلتفرمی جامع برای تلاوت، تفسیر، ادبیات و هنر قرآنی است که متأسفانه هنوز چنین مرجعیتی در فضای مجازی کشور وجود ندارد و از شورای توسعه فرهنگ قرآنی انتظار می‌رود برای این نیاز تمهیدی بیاندیشد.
وی با بیان اینکه محیط مجازی محیط ابرقدرت‌ها است، اینکه ما هزار وب سایت و هزاران صفحه رسانه اجتماعی داشته باشیم قدرت ایجاد نمی‌کند گفت: اکنون تعداد کاربران فضای مجازی ۵ میلیارد نفر است، و کاربران فضای مجازی در حقیقت تولید کننده محتوا هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما باید فهم نرم افزاری از شرایط جهان پیدا کنیم تا بتوانیم بازتولید محتوایی امور مرتبط با قرآن را به درستی انجام دهیم والا مسیر را اشتباه می‌رویم و با تفکر تک محصول یا آنالوگ وارد محیط مجازی می‌شویم که مفید فایده نیست.
وی تاکید کرد: محیط مجازی ظرفیت ایجاد یک قدرت بزرگ را دارد، باید بتوانیم یک قدرت بزرگ برای جامعه قرآنی، فرهنگ قرآنی، داستان‌های قرآنی، ادبیات قرآنی و تفاسیر قرآنی ایجاد کنیم.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: رفتن سراغ رسانه‌های پرکاربر مناسب نیست، چون در این صورت در ظرفیت دیگران بازیگری می‌کنیم و باید یک پلتفرم بومی تولید کنیم، ویکی پدیا، یوتوپ، توییتر، گوگل و... همه مال کالیفرنیا است و برای ورود به این عرصه باید دقت کنیم. ایجاد زمینه‌های مشارکت مردم و نخبگانی در بستر مجازی می تواند ظرفیت‌های پرکاربر را بوجود بیاورد.
در پایان وی با بیان اینکه باید تمرکز ماموریت‌گرایانه نسبت به وظایف خودمان داشته باشیم، گفت: شورای عالی قرآن کریم در چارچوب وظایفی که بر عهده دارد تمرکز و تعمیق بیشتری پیدا کند، ظرفیت‌هایش را در این حوزه افزایش دهد و اگر نیازمند به بازنگری است پیشنهاد بازنگری ارائه دهد. مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند که اسناد اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی روزآمدسازی شود.
دکتر عاملی اضافه کرد: بحث باز مهندسی حکمرانی فرهنگی موضوع بسیار جدی است که محوریت مهم آن قرآن است که اگر بر آن متمرکز شویم نتایج بسیار مبارکی را خواهیم داشت.
وی در پایان خاطر نشان کرد: جامعه قرآنی، جامعه مخلص و متدینی هستند که در کنترل نفس موفق بودند و بنیان عقلانی قوی دارند و طبیعتا با انسی که با فرهنگ قرآنی دارند جامعه‌ای اهل تدبیر هستند که نه فقط در امور مر تبط با قرآن کریم، بلکه در امتداد قرآن به سایر امور هم می توانند کمک کنند و راهنما باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: در واقع این منطق تعلیم و تربیت فردی و اجتماعی است که به میزانی که بتوانیم هوای نفس را کنترل کنیم، بیشتر موفق به رفع مانع برای عقل شده‌ایم، به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام، الهوی یمنع العقل، هوای نفس مانع تعقل و عقلانیت است. پیوند عمیق با قرآن کریم و ابشارها و انذارهای قرآنی، فرد و جامعه را به سمت صلاح و فلاح سوق می‌دهد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7