کد خبر: 15319| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲ آذر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۹:۰ | تعداد بازدید: ۲۲۶۹

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری پنجمین دوره طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان را با هدف تربیت نیروی انسانی برای حل مسائل کشور به صورت برخط افتتاح کرد.
دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که طرح احمدی روشن در پنجمین دوره خود همچون گذشته قرار است گام‌های تازه‌ای را برای پررنگ‌تر شدن نقش دانشگاه ها در حل نیازهای جامعه بردارد افزود: این طرح خوشبختانه دستاوردهای خوبی به همراه داشته و فراتر از انتظارها عمل کرده است. این طرح یک فرهنگ جدید را در نگرش به دانشگاه‌ و  نقش آن شکل می‌دهد.
 
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به آغاز نخستین دوره طرح احمدی روشن با مشارکت تنها ۷ هسته پژوهشی و پیشرفت آن در دوره‌های بعدی گفت: امروز اما در پنجمین دور این طرح،‏ حدود 272 هسته پژوهشی و نخبگانی و حدود 2800 استاد و دانشجو مشارکت می‌کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که طرح احمدی روشن بر تغییر رفتارها و نگرش‌ها به موضوع دانشگاه و دانشجو تأکید دارد افزود: این طرح  تأکیدات مقام معظم رهبری بر بیش‌تر شدن نقش دانشگاه ها در حل مسائل و تاثیرگذاری آن در جامعه را  مورد توجه جدی  قرار داده است.
 
از شکل‌گیری فرهنگ تا توسعه پایدار
ستاری با بیان این‌که امر توسعه پایدار، موضوعی فرهنگی و ترویجی است گفت: زمانی بود که فکر می‌کردیم توسعه صرفاً سخت‌افزاری است و آن را در ساخت کارخانه‌ها، ایجاد صنایع سنگین و ایجاد دودکش های بیش‌تر جست‌وجو می کردیم. اما پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که توسعه امری نرم‌افزاری و مبتنی بر نرم‌افزارها و فرآیندها است. اما امروز به روشنی می‌دانیم که توسعه، موضوعی فرهنگی بوده و آن‌چه که توسعه را در جامعه محقق و پایدار می کند، وجود یک زیست‌بوم با فرهنگی مبتنی بر لازمه‌های توسعه پایدار و مبتنی بر توانمندی‌های نیروی انسانی خلاق است. طرح شهید احمدی روشن نیز ترویج چنین فرهنگی را دنبال می‌کند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر این‌که باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که از بودجه دولتی فاصله بگیرند و حل کننده مشکلات و خالق ارزش افزوده باشند ادامه داد: دانشگاه‌هایی که صددرصد بودجه خود را از دولت تامین می کنند قطعاً نیازی به ارتباط و تعامل با جامعه برای حل نیازها و مشکلات مردم احساس نمی‌کنند. دانشگاه اثربخش باید درآمد خود را از محل فروش دانش فنی، شرکت‌های دانش‌بنیان، قراردادهای ارتباط با صنعت و ایجاد بستری برای تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه دانشجویان و استادانش تأمین کند و این‌گونه است که اثربخشی خود در جامعه را به واقعیت می‌رساند.
ستاری، فرهنگ وابستگی به بودجه دولتی را یکی از عوامل کمرنگ بودن تاثیرگذاری دانشگاه‌ها دانست و گفت: یک باور و فرهنگ نادرست نشأت گرفته از اقتصادی خام‌فروش و منبع‌محور موجب شده بود با وجود صرف هزینه های هنگفت برای آموزش، نقش آن در توسعه و پیشرفت کشور مشهود و اثربخش نباشد.
وی ادامه داد: برای تغییر در این روند، به تحولی در رفتارها و نگرشمان به حل مسائل و نیازهای کشور به‌دست دانشگاهیان نیاز داشتیم که خوشبختانه با مشارکت قابل توجه دانشگاهیان در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین  گذشت ۴ دوره از طرح احمدی روشن، شاهد این تحول در فرهنگ و نگرش‌ها هستیم.
 
نقش بنیادهای استانی در تحول نگرش به دانشگاه
رییس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر نقش بنیادهای نخبگان استانی در تحول نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها  به کمک طرح شهیداحمدی روشن گفت:  نقش بنیادهای نخبگان استانی در تحقق این موضوع بسیار مهم و کلیدی است و باید فرهنگ علمی و توجه دوباره به دانشگاه‌ها ترویج شود.
ستاری، با بیان اینکه طرح احمدی روشن اهمیت دانشجوی نخبه و استعداد های برتر را یادآور می‌شود ادامه داد:  این طرح زمینه را فراهم کرده است تا نیروی انسانی خلاق و مستعد بتواند به جایگاه واقعی خود برسد و استانها سرمایه‌های ارزشمند نیروی انسانی خود را مورد توجه و حمایت قرار دهند.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری یکی دیگر از مأموریت‌ها و اولویت‌های طرح احمدی روشن را باز تعریف از ماموریت و رسالت آموزش و پژوهش دانست و گفت: مهم‌ترین رسالت دانشگاه، حل مشکلات مردم و جامعه با ارائه راهکارهای نوآورانه است. برای تحقق این مأموریت باید همه بخش‌های جامعه ازجمله دانشگاه­ها نقش آفرین باشند و زمان و هزینه لازم را بپردازند.
 
حضور 272 هسته پژوهشی در پنجمین دوره
همچنین در این مراسم حسین سالاریه معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که قرار است پنجمین دوره طرح احمدی روشن باشکوه‌تر و گسترده‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود: ادامه داد: نقش آفرینی دانشجویان مستعد در حل مسئله واقعی، ایجاد شبکه‌ای از افراد توانمند، افزایش مهارت‌های اجتماعی دانشجویان، هدایت استعدادها به سوی شناسایی و حل مسائل راهبردی و افزایش اتحاد دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی و بخش خصوصی از اهداف طرح شهید احمدی روشن است.
وی با بیان این‌که گام نخست اصلی طرح احمدی روشن شناسایی مسائل و نیازهای کشور است گفت: در دومین گام این طرح، هسته‌های نخبگانی مسئله محور تشکیل شده و در گام سوم حل مسئله واقعی را انجام می‌دهند.
 
سالاریه با بیان این‌که تاکنون چهار دوره از طرح احمدی روشن برگزار شده است که اولین دوره آن اواخر سال ۱۳۹۵ و با همکاری ۷ هسته پژوهشی برگزار شد، ادامه داد: در دور نخست، طرح با کمتر از ۱۰۰ نفر آغاز شد، اما با استقبال خوبی که صورت گرفت و پیشرفت‌های طرح در ادوار بعدی، دور چهارم با ۱۶۵ هسته پژوهشی و ۱۵۶۵ طرح برگزیده به پایان رسید.
 272 هسته پژوهشی در حوزه های علوم پایه ویرگول مهندسی ویرگول سیاست‌گذاری و پزشکی تشکیل شده است و بیش از ۴ هزار و ۷۸۵ متقاضی درخواست دادند که ۲۲۷۱ برگزیده از دانشجویان برترین دانشگاه‌های کشور مورد حمایت قرار گرفتند و به این طرح ورود کردند.
 
وی با بیان این‌که دور پنجم طرح احمدی روشن، ۲۷۲ هسته برای حل مساله در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری شکل گرفته است، ادامه داد: خوشبختانه با توزیع نسبتا قابل قبولی در حوزه‌های مختلف از جمله فنی و مهندسی، علوم انسانی - اجتماعی، پزشکی زیست‌فناوری، علوم پایه، کشاورزی - محیط زیست و سیلاب، انسانی - حوزوی و هنر  پروپوزال‌های خوبی به دبیرخانه این طرح رسید.
 
معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: پنجمین دوره طرح احمدی روشن از آذر ماه سال جاری آغاز می‌شود و به مدت ۹ ماه تا شهریورماه سال ۱۴۰۰ فعالیت هسته‌های نخبگانی ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به نظارت بر عملکرد هسته‌های تشکیل شده گفت: در دوره‌های سه ماهه، عملکرد اساتید و دانشجویان بررسی و نظارت می شود. گروهی متشکل از  اساتید خبره و دانشجویان در معاونت آینده‌سازان بنیاد مستقر است که عملکرد دانشجویان، اساتید شرکت کننده در این طرح را از حیث نحوه  ارتباط و تعامل با کارفرما و صاحبان مسئله را از زوایای مختلف بررسی می‌کنند.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7