کد خبر: 15049| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۶ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۳:۴۵:۰ | تعداد بازدید: ۳۰۸۳

دکتر مریم احمدیه از کارشناسان شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اثر بیماری کرونا درگذشت.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی این بانوی فرهیخته تحقیقات و پژوهش ­های متعددی در حوزه زنان و خانواده داشت و پیگیری ­های خالصانه ایشان در رابطه با حقوق زنان در سال های متمادی بر صفحه اقدامات و گزارش­ های این شورا می ­درخشد.
برخی آثار علمي و پژوهشي دكتر مريم احمديه به شرح ذیل است:
کتاب حقوق مالی زوجه، کتاب موازنه حقوق و اخلاق در خانواده، کتاب طلاق به درخواست زن، به درخواست مرد
تالیف مقالات: بررسی لزوم شرط«معروف» و «احسان» در حکم طلاق،  الزام زوج به رعایت حق جنسی زوجه، سیاست جنایی اسلام در مجازات قصاص مرد در قتل زن، تطورات مفهوم نشوز در ادوار مختلف فقه شیعه، معاشرت به معروف، تاثیر لاضرر بر حکم نشوز و شقاق، حق اجرت المثل و نحله در یک بررسی حقوقی، جرائم علیه خانواده در پژوهشی میدانی، خلأهای قانونی و انحرافات اجتماعی، خانواده، معروف، مساوات،  حقوقی کردن اخلاق در خانواده
گفتنی است در پی درگذشت دکتر احمدیه دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و دکتر اسحاقی مشاور عالی دبیر در امور فرهنگی در پیام های جداگانه ای درگذشت وی را تسلیت گفتند که متن آنها در ذیل آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون
خانواده محترم احمدیه
در ایام فراگیری ویروس منحوس کرونا متاسفانه شاهد از دست رفتن یکی از بانوان فرهیخته و متدین در اثر ابتلای به این بیماری بودیم که فقدان ایشان به طور ویژه برای جامعه علمی و فرهنگی زنان کشور سخت و اندوهناک خواهد بود.
آن مرحومه عمر با برکت خود را در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاصه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی صرف تحقیق و پژوهش کردند و در تدوین اسناد راهبردی کشور در حوزه فرهنگ و موضوعات مرتبط با زنان و خانواده تلاش وافر داشتند.
سرکار خانم دکتر احمدیه تالیفات و مقالات متعددی در حوزه حقوق زنان داشتند که آثار ارزشمند ایشان برای جامعه علمی کشور مفید و سودمند بوده است.
تواضع، حسن خلق و دغدغه مندی و کوشا بودن در فعالیت ها از ویژگی های بارز مرحومه دکتر احمدیه بودند که این فضایل نام ایشان را به عنوان یک بانوی فرهیخته متعهد مسلمان در جامعه علمی و فرهنگی بانوان کشور بلند آوازه کرده است.
ضمن عرض تسلیت درگذشت این بانوی فاضل، متعهد و فرهیخته و آرزوی صبر جمیل و اجر جزیل برای شما از خداوند متعال آرزوی حشر با سرور زنان عالم؛ حضرت فاطمه زهرا(س) و رحمت و مغفرت واسعه الهی را آرزومندم.
سعید رضا عاملی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

 
انالله و اناالیه راجعون
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
هنوز از درد از دست دادن خواهر گرامی خانم دکتر طوبی کرمانی قد راست نکرده بودیم که مطلع شدیم روح خداجوی خواهر گرامی، همکار قدیمی و دوست عزیزمان سرکار خانم دکتر مریم احمدیه پس از تحمل مدتها رنج از عوارض کرونا آسمانی شد.
او که سالها در شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می­پرداخت همواره پشتوانه­ای برای سیاستگذاری در حوزه زنان و خانواده بود.
انگیزه بی­نظیر او در راه احقاق حقوق زنان و حمایت از خانواده و تحقیق در مبانی فقهی و حقوقی مسائل زنان و خانواده قابل تقدیر بود. اهتمام و دقت و کنکاش او در کشف معضلات و مسائل زنان و سپس جهت دهی تحقیقات سایر مراکز در راستای این نیازها مثال زدنی بود.
اینجانب درگذشت ناگهانی و زودهنگام این خواهر گرامی را به جامعه فرهیخته زنان، خانواده گرامی و دوستان و وابستگان ایشان و همکاران خودم در شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده و شورای عالی انقلاب فرهنگی تسلیت عرض می­کنم و برای روح بلند آن مرحومه از خداوند متعال طلب مغفرت می­نمایم.
 کبری خزعلی
رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده
 
بسم الله الرحمن الرحیم 
درگذشت تاسف بار خانم دکتر احمدیه، عضو محترم کمیته علمی آموزش های ازدواج و خانواده کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق و عضو محترم کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی را خدمت خانواده محترم آن بزرگوار، دوستان و همکاران محترم تسلیت عرض می کنم. فقدان این پژوهشگر سخت کوش، متعهد و انقلابی ثلمه ای بزرگ و جبران ناشدنی است. در طول سالها همکاری ایشان، تعبد، تعهد، سخت کوشی، انصاف، دفاع از حق و عدالت، مهر ورزی، تواضع و فروتنی، سرلوحه رفتار ایشان بود که بدون شک توشه آخرت این بانوی فاضله خواهد بود. خداوند ایشان را غرق دریای بیکران رحمت خویش فرماید و نیات پاک و اقدامات خالصانه او را به نیکوترین وجه پاداش دهد.
محمد اسحاقی
مشاور عالی دبیر در امور فرهنگی و رئیس کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق

 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7