کد خبر: 14028| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۵ مرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۱:۲۹:۰ | تعداد بازدید: ۳۵۰۳

جلسه 255 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن طی سخنانی با اشاره به دستور جلسات مختلفی که در کمیته فرهنگ و تمدن در حال پیگیری است گفت: برخی از دستور جلسات مانند شاخص­‌های تمدن نوین اسلامی و کارنامه کمیته فرهنگ و تمدن جلد 2 در حال انجام است که برای پیشرفت در انجام کار، همت و تلاش مضاعف اعضای کمیته را می­‌طلبد.
وی ضمن اشاره به فعالیت‌­های دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دفتر محل بسیار مناسبی است تا بتوانیم پایه­‌های حکمت بنیان علم را در آنجا به ظهور برسانیم.
پس از سخنان دکتر شمس ­اردکانی، گزارشی از «گنجاندن شاخص‌­های هنر و معماری در کتب درسی» توسط دکتر محمود گلابچی رئیس دانشگاه معماری و هنرهای زیبای پردیس دانشگاه تهران ارائه شد.
 
دکتر گلابچی :شورای عالی آموزش و پرورش باید در بحث فرهنگ و تمدن قدامات بیشتری را جهت معرفی هنرمندان و معماران  ایرانی انجام دهد.
وی با اشاره به عملکرد شایسته وزارت آموزش و پرورش در گنجاندن مباحث فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در بخش­هایی از کتب درسی افزود: آثار مختلف حوزه هنر، از نگارگری تا هنرهای ایرانی – اسلامی، همچنین مباحث مربوط به معماری را می‌­توان در محتوای کتاب­‌های درسی اضافه کرد.
دکتر گلابچی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش باید در بحث فرهنگ و تمدن و همچنین در مباحث مربوط به آموزش­‌های عمومی و فرهنگ‌­سازی، اقدامات بیشتری را جهت معرفی هنرمندان و معماران  ایرانی بعنوان بخشی از تمدن و فرهنگ این سرزمین، به دانش آموزان انجام دهد.
استاد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران اضافه کرد: اقدامات کمیته فرهنگ و تمدن  دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، و همکاری این کمیته با شورای عالی آموزش و پرورش می‌­تواند در ارتقای محتوای کتاب­‌های درسی بخصوص در حوزه فرهنگ اسلامی و مخصوصاً در بعد معماری و هنر و شهرسازی کمک زیادی بکند.
پس از گزارش دکتر گلابچی، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم طی سخنانی گفت: بنده با یکی از پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم صحبت کردم که یک کارگروهی تشکیل دهیم که موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ایران را از منظر علمی در آنجا بررسی کنند، با این هدف که ما مطالبی را استخراج کنیم که امکان ایجاد پیوند با مطالب علمی قدیمی فراهم شود و همچنین در سطح عموم قابل استفاده باشد.
وی افزود: البته با توجه به کمبود نیروی انسانی کار بسیار سختی است ولی ما تلاش می­‌کنیم تا مسیری گشوده شود که تبدیل به ساختار شود و وابسته به افراد نباشد و بتوانیم مثل یک وظیفه تشکیلاتی و نهادی دائم آن را پیگیری کنیم.
دکتر رحیمی ادامه داد: در بحث محتوای کتب درسی سه مقاله آماده وجود دارد که قابل اعمال در متن کتاب‌های درسی است: اول مقاله پدیده انتشار صوت، دوم موضوع اصل شناوری(اصل ارشمیدس) و سوم بحث حرکت و مکانیک و اصول حاکم بر حرکت که هر سه موضوع آماده برای ورود به کتاب­های درسی بوده و مستقیماً برای تألیف کنندگان کتب فیزیک قابل استفاده است.
دکتر بلخاری: در حوزه هنر نیز یکسری نکات برجسته و درخشانی داریم که می­‌توان بصورت کوتاه وارد کتب درسی کرد.
پس از سخنان دکتر رحیمی، دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران طی سخنانی گفت: در حوزه هنر نیز یکسری نکات برجسته و درخشانی داریم که می­‌توان بصورت کوتاه وارد کتب درسی کرد بعنوان مثال گنبد کاووس که مهندسی‌­ترین بنای عالم است و شناخت ابعاد و ویژگی­‌های این گنبد قطعاً برای دانش آموزان نیز جذاب است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور بعدی جلسه 255 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، گزارش «دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دانشگاه آزاد اسلامی» بود که توسط دکتر مهدی عاشوری مدیر این دفتر، ارائه شد.
در این گزارش هدف اصلی از تشکیل دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دانشگاه آزاد، استفاده از ظرفیت علمی و انسانی این دانشگاه در راستای توسعه و کمک به ارتقای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، بیان شده است.
در بخش دیگری از این گزارش همچنین عنوان شد که سیاست اصلی معاونت علوم انسانی و هنر، بحث تعالی بخشی در حوزه علوم انسانی در دانشگاه آزاد است و این مهم محقق نمی‌­شود مگر اینکه شبکه علمی از اساتید در دانشگاه آزاد تشکیل شود و سیاست­‌های ارتقاء را باید از طریق اساتید پیش برد.
همچنین در این گزارش به اصلاح دروس کلیدی و اعتباربخشی روی این دروس تأکید شده است.
پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است:
تعمیم این دفتر به وزارتخانه‌­ها و استفاده از ظرفیت موجود در وزارتخانه­‌ها، توجه به تکنولوژی آموزشی و بحث طراحی­‌های آموزشی مؤثر و جدی و استفاده از الگوهای پیشرفته تدریس، لزوم شروع کار از دروس مناسب و تعمیم تجربه موفق حاصل شده به رشته های دیگر.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور پایانی جلسه، ارائه گزارش برگزاری همایش «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» بود که خانم دکتر مهنام دبیر  این همایش، توضیحاتی در این زمینه ارائه نمودند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7